Lotta Boman driver Sigtunahöjden, en hotell- och konferensanläggning i centrala Sigtuna. Svenskt Näringslivs företagarpanel från den 16:e mars visar att företag inom besöksnäringen är de som initialt drabbats hårdast av krisen.
Hur drabbas ni av Coronakrisen?
– Innan krisen var orderböckerna fulla, nu är allt avbokat. Vi befinner oss i ett chocktillstånd. Vi har inga intäkter efter mars samtidigt som vi har fasta utgifter. Det är en tuff situation och vi har blivit tvungna att ta det fruktansvärda beslutet att avsluta alla provanställningar och säga upp vår extra- och inhyrda personal. Just nu undviker vi varsel och köper oss tid genom att använda oss av korttidspermitteringen. Vi har stoppat alla inköp och alla planerade renoveringar är inställda. Krisen drabbar därmed även våra underleverantörer.
Hur ser ni på framtiden?
– Läget för besöksnäringen är allvarligt, branschen befinner sig i en existentiell kris. Vi har fasta kostnader utan intäkter, situationen är ohållbar. Om vi får ett räddningspaket hoppas jag att vi kan hålla oss flytande till att det drar igång i höst. Men vad gör vi under tiden? Vad ska vi göra med fem kockar om vi inte har några gäster?
Vad önskar ni för stöd?
– Vi måste få de bästa förutsättningarna för att överleva den här krisen.
Jag önskar specifika åtgärder riktade till besöksnäringen. De åtgärder som regeringen presenterat är bra. Men det är problematiskt med anstånd kring skatteinbetalningar. Krisen har långtgående effekter på likviditet och vi kommer inte kunna utveckla verksamheten om vi bygger upp en skuld under krisen. Vi vill inte starta verksamheten i höst med stora amorteringar. Jag önskar istället en efterskänkning av skatteinbetalningar för att komma ifatt krisen.