NYHET15 mars 2017

En halsduk för en halsduk

Mode eller miljö? Du ska inte behöva välja mellan det ena eller andra. UF-företaget FREY Cashmere vill uppmana till ett hållbart och cirkulärt tänkande med ett socialt engagemang i fokus – utan att tumma på modefaktorn.

Märta Westin, Filippa Söderlind, Alva Sperle och Aline Ghatan läser ekonomiprogrammet på Viktor Rydberg Gymnasium i Djursholm och startade sitt UF-företag FREY Cashmere i höstas. Företaget säljer ekologiska kashmirhalsdukar och har som ambition att utveckla kollektionen till fler plagg i framtiden – för att kunna göra ännu större social skillnad.

Hur kan en halsduk göra skillnad?

– Vi uppmuntrar att du som kund skänker vidare en gammal halsduk som du inte längre använder genom den returpåse som medföljer din nya halsduk. Den gamla halsduken skickas till Stockholms Stadsmission, en ideell organisation som arbetar för att göra Stockholm till en mänskligare stad för alla, berättar Märta Westin, VD för FREY Cashmere.

Stadsmissionen skänker halsdukarna vidare till personer som lever i utsatthet.

Idén till FREY Cashmere föddes i entreprenörernas vardag.

– Alla fyra tjejer är modeintresserade och vill haka på senaste trenderna, men det dåliga samvetet växer när garderoben fylls med kläder som inte längre används, säger Märta och syftar på både miljö och social utsatthet.

Visionen är att halsduken ska uppmuntra till ökad medvetenhet kring hållbarhet och värdet av återvinning och att skänka kläder vidare. Produkten i sig består till hälften av återvunnen kashmir och materialet är slitstarkt och hållbart.

– Det är en bra produkt som vi kan stå bakom till hundra procent, säger Märta som också berättar att entreprenörerna fått god respons på både produkt och koncept.

Utöver att Märta, Filippa, Alva och Aline tagit vara på möjligheten att göra skillnad genom sin företagsidé har de fått breda erfarenheter och kunskaper genom Ung Företagsamhet.

– Året har gett oss kunskap om hur man bygger ett varumärke och hur man skapar ett välfungerande team genom att ta hjälp av varandra och andra, avslutar Märta.

Nu ser de fram emot att utveckla FREY Cashmere vidare under skolåret och även efter. Att driva UF-företag ger utan tvekan verktyg för att fortsätta driva på en positiv förändring.

EntreprenörskapUtbildning
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist