NYHET12 oktober 2017

Explosion av unga entreprenörer i Bromma

Bromma gymnasiums satsning på entreprenörskap det senaste året har lett till att mer än dubbelt så många elever driver UF-företag. Främst beror framgångarna på att fler program än bara ekonomi ingår, enligt Carl Kronberg, förstelärare på skolan.

"Drivkraften som UF skapar hos eleverna kan användas för att ge en skjuts även i andra ämnen. Breddningen gör också att vi kan ta emot elever i fler kategorier än de som traditionellt driver UF-företag", säger Carl Kronberg.
Stolt pristagare.

För ett år sedan inledde Bromma gymnasium en satsning som ger elever på alla program tillgång till undervisning i entreprenörskap. Och den har verkligen gett snabbt resultat. Från att ingen gång de senaste 20 åren ha utmärkt sig inom UF, har nu två UF-företag fått topplaceringar i tävlingar, regionalt och nationellt, det senaste året. Dessutom har försteläraren i entreprenörskap, Carl Kronberg, fått utmärkelsen som Årets UF-lärare.

– Det är väldigt roligt att se så konkreta resultat. Och ytterligare en mätbar effekt är att vi förra året dubblerade antalet elever som läser UF på skolan och i år har vi nästan gjort det igen, säger han.

Skolan har erbjudit UF länge men att tillväxten är så stor nu beror framför allt på att hela skolan är med på tåget. Jämfört med tidigare år är lärare från alla program på skolan engagerade och väver in företagsamhet i sina ämnen. Det är inte längre isolerat till en enstaka kurs på ekonomiprogrammet.

Både på samhällsprogrammet och teknikprogrammet finns det lärare som har gått UF-utbildningen för lärare och som nu handleder UF-företag.

– Lärarna har upptäckt att det här är något som de kan dra nytta av också. Drivkraften som UF skapar hos eleverna kan användas för att ge en skjuts även i andra ämnen. Breddningen gör också att vi kan ta emot elever i fler kategorier än de som traditionellt driver UF-företag.

Tävlingsframgångarna och hela UF-kulturen har gjort att eleverna som kommer till årskurs tre har allt högre förväntningar på kursen, berättar Carl Kronberg.

– Det är fantastiskt att se hur nöjda de är när de får göra det här och utvecklas. De tycker att det är kul och de blir väldigt engagerade i sina företag. Gränsen mellan skola och fritidsintresse suddas ut.

Bromma gymnasium samarbetar också med det lokala näringslivet. Bland annat har representanter från olika företag deltagit som rådgivare till eleverna under UF-årets olika skeden.

-Vi har fått fantastisk respons från näringslivet! Det är nästan rörande att se hur många eldsjälar det finns som engagerar sig och verkligen brinner för att hjälpa till. För eleverna betyder det enormt mycket.

En annan faktor som bidragit till framgångarna är skolledningens stöd och engagemang. Det ger UF och entreprenörskap de bästa förutsättningarna, konstaterar Carl Kronberg.

– De lyfter UF i alla möjliga sammanhang, öppet hus och föräldramöten till exempel, som något som skolan är stolt över och verkligen har i fokus. Vi har valt att prioritera entreprenörskap.

Målet för nästa år är att fortsätta breddningen av UF på program utöver ekonomiprogrammet för att så småningom nå fram till att alla elever i årskurs tre på Bromma gymnasium driver UF-företag.

Tre tips för att lyckas med UF

- Förankra UF i skolledningen. Sprid det till alla program så att det blir en del av kulturen på skolan.

- Inse att entreprenörskap handlar om att eleverna måste våga ta risker och på egen hand testa sina gränser. UF är ingen vanlig kurs där läraren håller i taktpinnen.

- Samarbeta med externa partner i det lokala näringslivet, organisationer och föräldraföreningar. De kan ställa upp med stöd och kontakter under de olika delarna av UF-året.

Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist