Inspirationsdagen 2019
Foto: Sören Karlsson

Inspirationsdagen på Arlanda lockade 150 politiker och tjänstemän.

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", sammanfattade Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.

Christer Östlund

Christer Östlund lyfte fram mod och nyfikenhet som avgörande faktorer i arbetet med företagsklimatet.

Foto: Sören Karlsson
Cecilia Lejon

Cecilia Lejon är initiativtagare till Trelleborgsmodellen.

Foto: Sören Karlsson
Lars Rådén

Enligt Lars Rådén blev det politiska handslaget över blockgränsen vändningen uppåt för Solna.

Foto: Sören Karlsson
Åsa Bergström

"Vi har hela tiden en dialog med näringslivet", förklarade Åsa Bergström.

Foto: Sören Karlsson
Jacob Högfeldt

"Företagsklimatet är någonting som berör alla i den kommunala organisationen", betonade Jacob Högfeldt.

Foto: Sören Karlsson

När det handlar om företagsklimatet är det enligt Christer Östlund tillåtet att stjäla hur många idéer som helst av varandra för att nå resultat.

En av inspiratörerna var Cecilia Lejon. På arbetsmarknadsförvaltningen i Trelleborgs kommun tog hon initiativet till det som sedan fick namnet Trelleborgsmodellen. Man vände på perspektivet och fick fler och fler att kunna lämna försörjningsstödet och få en anställning.

– Vi gjorde ett strategiskt vägval och gick från det sociala perspektivet med fokus på biståndsrätt och omhändertagande till ett arbetsmarknadsperspektiv med självförsörjning och eget ansvar i centrum. Utgångspunkten var grundsynen på medborgarna. Att ställa krav är detsamma som att visa kärlek, förklarade Cecilia Lejon.

Arbetsplats först

En av principerna i Trelleborgsmodellen är att först hitta en arbetsplats och sedan successivt göra den nödvändiga kompletteringen av kompetensen.

– Samverkan med lokalt och regionalt näringsliv är avgörande för att lyckas. Allt måste ske på riktigt. Människor behöver jobb, inte sysselsättning. Vi avstod från sysselsättningar som systugor och snickeriverksamhet, berättade Cecilia Lejon.

Hon menade att Trelleborgs strategiska vägval gjorde att medborgarna fick bättre service till lägre kostnad. Antalet i självförsörjning ökade dramatiskt.

– Man måste helt och hållet släppa det gamla tänkandet och helhjärtat satsa på det nya. Annars blir det inte full effekt, framhöll Cecilia Lejon, som idag är konsult på PwC och delar med sig av sina erfarenheter av Trelleborgsmodellen.

Elva år på toppen

Solna har elva år i rad toppat Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. På inspirationsdagen på Arlanda påminde kommunalrådet Lars Rådén (M) om att utgångsläget i slutet av 1990-talet inte var det bästa.

– Solna hade hög arbetslöshet, omfattande försörjningsstöd och dålig ekonomi. Många såg oss som en sunkig förortskommun, konstaterade han.

Ett politiskt handslag över blockgränsen blev vändningen. Solna till toppen var målet. De allra flesta drog åt samma håll.

– Men det krävde förstås att vi bytte perspektiv, fastslog Lars Rådén och pekade på de tre delarna i Solnamodellen – att ställa krav på individen för att han eller hon ska komma i egen försörjning, att skapa en speciell kompetensförvaltning för att koncentrera insatserna och att arbeta med ett mycket tydligt näringslivsfokus med goda relationer med företagen.

Myndighetsdjungeln

Andreaz Strömgren är kommunchef i Timrå. På inspirationsdagen tittade han och Daniel Andersson, projektledare på Svenskt Näringsliv för kommunrelationer, närmare på företagens resa i myndighetsdjungeln.

– Kommunen ska fungera som ett verksamhetsstöd så att företagens ambitionsmål blir lättare att nå. Då måste vi främja mod och nyfikenhet bland våra medarbetare och försöka bygga upp en kollegial stämning. Det är inte livsfarligt att någon gång göra fel så länge felen går att rätta till, påpekade Andreaz Strömgren.

Han underströk att det i handläggningen av alla former av ärenden krävs att kommunen samordnar insatserna utifrån företagens behov och önskemål. En annan tung faktor är att kommunen finns med på ett tidigt stadium i processen.

Göra rätt från början

Daniel Andersson poängterade att det mest effektiva sättet för myndighetsutövning är att hjälpa företagen att göra rätt från början.

– Genom rådgivning är det möjligt att uppnå en högre grad av regelefterlevnad. I förlängningen lägger det grunden för ett bättre företagsklimat.

I diskussionen om förhands- eller efterhandsdebitering av tillsynsavgifter påminde Daniel Andersson om att lagstiftning om debitering efter det att tillsynen utförts verkar vara på gång.

– Här finns det lågt hängande frukt som kommunerna kan plocka. Varför inte visa sig proaktiv genom att införa den förändringen innan lagkravet kommer?

Ett enda ord

I ett avslutande panelsamtal fick företrädare för tre framgångsrika kommuner uppgiften att med ett enda ord beskriva vad som skapar förutsättningar för ett bra företagsklimat.

Mod var det ord som Annalena Järnberg, socialdemokrat och kommunstyrelsens ordförande i Hällefors, fastnade för. 2015 låg Hällefors allra sist i Svenskt Näringslivs ranking. Vid den senaste mätningen hade man avancerat rejält och tagit sig upp till plats 134.

– Det krävs mod för att fatta beslut om att slå in på nya vägar och att ha som utgångspunkt att näringslivet är oerhört viktigt för en positiv utveckling i kommunen. Vi har verkligen lyssnat på företagens åsikter och försökt sätta oss in i deras vardag, underströk Annalena Järnberg.

Fredrik Kjos (M) är kommunstyrelsens ordförande i Upplands Väsby. Han valde ordet inställning för att förklara kommunens fina placering i rankingen. Upplands Väsby fick plats 18 förra gången och har länge legat i den absoluta toppen.

– Vi tar aktivt till oss det som företagen tycker och anstränger oss för att ständigt bli bättre. Det räcker inte att vara bra. Vi måste bli bättre genom att prova och våga prova nytt. Svenskt Näringslivs ranking är en komponent i detta hårda och långsiktiga arbete, menade Fredrik Kjos.

Framåtsträvande var det sammanfattande ordet från Åsa Bergström. Hon är näringslivschef i Solna, ”den ständiga ettan i rankingen” som någon uttryckte saken.

– Vi har hela tiden en dialog med näringslivet. Det behövs ett partnerskap med företagen, ett integrerat näringslivsarbete, ett tydligt ledarskap och kompetenta medarbetare. Det gör oss handlingskraftiga och snabbfotade, förklarade Åsa Bergström.

Högt betyg 

Inspirationsdagen på Arlanda fick ett högt betyg av deltagarna.

– Det har varit ett spännande och innehållsrikt program där vi fått tips om nya angreppssätt på aktuella frågor, tyckte Jacob Högfeldt (M), kommunstyrelsens ordförande i Strängnäs.

I den senaste rankingen blev det plats 109 för Strängnäs. Kommunen var lite bättre för ett par år sedan, men mycket sämre än nu om vi går ytterligare några år tillbaka. Strängnäs är en av de utvalda kommunerna inom Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram för det lokala företagsklimatet.

– Det är vi glada för. Företagsklimatet är någonting som berör alla i den kommunala organisationen. Nu har vi ett långsiktigt arbetssätt som förhoppningsvis ger genomslag i företagsklimatet, betonade Jacob Högfeldt.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Stockholm – en svensk och nordisk innovationsmotor

PATENT När statistiska undersökningar görs kring innovation brukar Sverige ofta hamna väldigt högt. Tittar man närmare på statistiken sticker ofta Stockholm ut som innovationsmotor. Detta blir tydligt även om man tittar på ren immaterialrättsstatistik kring exempelvis patent.
NYHET Publicerad:

Kristoffer möter den internationella eliten i Yrkes-VM

WORLDSKILLS I augusti kommer Kristoffer Seger delta i Yrkes-VM i Kazan. För att bli världsmästare i tillverkningsteknik krävs en hel del förberedelser för att kunna mäta sig med den internationella eliten, ”Jag har rent av vägrat förlora, därför står jag här idag”, säger han.
NYHET Publicerad:

Tankeläsning är svårt

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Högsäsong för butiker och sommarjobb

SOMMARJOBB Under sommarmånaderna anställs många unga inom handeln. ”Det är ett väldigt bra sätt för handeln att klara av det ökade trycket” säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Hallå där Tage Gripenstam!

FÖRETAGSKLIMAT Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Kristdemokraterna och Centerpartiet ingår i det nya politiska styret som ska leda Södertälje kommun de kommande fyra åren.
NYHET Publicerad:

Win-win för både unga och företag om fler valde yrkesprogram

JÄRVAVECKAN Trots att företagen skriker efter yrkesutbildade medarbetare väljer många 15-åringar bort yrkesprogrammen på gymnasiet. I Stockholm är andelen som läser yrkesprogram på gymnasiet lägre än i övriga landet trots att Stockholm är en tillväxtregion som har stora kompetensbehov.
NYHET Publicerad:

Hektiska sommarmånader för besöksnäringen

SOMMARJOBB Sommaren är högsäsong för besöksnäringen. Extra personal är för många företag nödvändigt för att klara årets stressigaste månader. Sommarjobb är för många unga ett sätt att få sitt första jobb. Antal anställda i Sverige i åldrarna 15-24 år ökar mellan juni och augusti, med ca 95 000 enligt AKU.
NYHET Publicerad:

Företagarna berättar och kommunen lyssnar i Sollentuna

FÖRETAGSKLIMAT ”Nyckeln till ett gott företagsklimat är samverkan mellan företagen och politiken. Då behövs en god dialog och det är viktigt att alla partier deltar i den”, säger Peter Werner vd för Sollentuna. Det var konstruktiva samtal när politiker, tjänstemän och företagare träffades på Scandic Star i Sollentuna för att diskutera företagsklimat på Walk & Talk som arrangerades av Svenskt Näringsliv och Sollentuna kommun.
NYHET Publicerad:

E-tjänst ur funktion i tre år

DIGITALISERING Hälften av företagen använder e-tjänster i sina kontakter med hemkommunen och det finns en önskan om fler digitaliserade tjänster. Utvecklingen varierar dock rejält mellan olika kommuner i Stockholms län.
NYHET Publicerad:

”Liberala värderingar står på spel i EU-valet”

EU-VALET Karin Karlsbro räds inte att kalla sig själv för Sveriges mest Europavänliga kandidat i EU-valet. Som Liberalernas toppnamn och tidigare egenföretagare vill hon värna om ett fördjupat EU-samarbete med fokus på klimatet och stark konkurrenskraft för svenska företag.
NYHET Publicerad:

Dags att lyfta säkerheten för svenska företag

GÄSTKRÖNIKA "Företagandet i Sverige har kommit lång väg och allt som oftast är det en fröjd att få driva eget. Men säkerhetsfrågan måste prioriteras och regelkrånglet måste minska för att människor ska våga och orka att starta och driva företag". Det skriver Peter Simonsson, VD Stjärnurmakarna, i sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Framtidsdialog med politiker och företagare om företagens betydelse för Sverige

VÄLFÄRDSSKAPARNA Kompetensförsörjning, myndighetsutövning, regelkrångel och flexibiliteten på arbetsmarknaden är fyra politiska områden som påverkar svenska företags möjligheter att fortsätta växa i Stockholm. Det framkom när politiker och branschorganisationer, tillsammans med Svenskt Näringsliv besökte åtta företag i Stockholms län under fredagen. ’’Utan företag har vi inte någon välfärd”, säger Camilla Brodin, riksdagsledamot för Kristdemokraterna.
NYHET Publicerad:

Bättre företagsklimat i Stockholms län

FÖRETAGSKLIMAT Tolv kommuner går framåt och sju backar. Det område som genomgående får lägst betyg är kommunernas upphandlingar. Även kompetensförsörjningen är fortsatt en stor utmaning för länets företag. Det visar Svenskt Näringslivs årliga enkätundersökning om företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Över 30 000 företagare, varav nästan 3500 från länet, har satt betyg på sin kommun.
NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Prisbelönt pedagog vill se mer entreprenörskap i skolan

UNG FÖRETAGSAMHET Michael Lindquist har prisats både nationellt och internationellt i näringslivet för sina insatser inom entreprenörskap. Med sin långa erfarenhet som expert för Skolverket, UF- lärare och läromedelsförfattare vill han få fler lärare att integrera entreprenörskap i undervisningen.
NYHET Publicerad:

Rätt tugg i affärsplanen tog VitaBite UF till SM-final

UNG FÖRETAGSAMHET Kreativitet, entreprenörskap och företagsamhet genomsyrar VitaBite UF som kammade hem en andra plats i kategorin “Årets affärsplan” när SM avgjordes i Stockholm den 6 maj 2019. “Jag har lärt mig mer ekonomi under mitt UF-år än vad jag har under mina tre år som ekonomistudent”, säger Elin Samuelsson, VD på UF-företaget VitaBite.
NYHET Publicerad:

Dialog ska förbättra Huddinges upphandlingar

UPPHANDLING ”Det behövs mer dialog före, under och efter upphandlingar. Att jobba för stärkt konkurrens är otroligt viktigt” säger Roger Himmelsköld, ny upphandlingschef i Huddinge kommun.
NYHET Publicerad:

Prao en bra chans att lära om hur företag fungerar

HALLÅ DÄR Elvira Holm som gör sin prao hos Svenskt Näringslivs regionkontor i Stockholm och på Nytidas dagliga verksamhet i Nacka.
NYHET Publicerad:

Kvinnor väljer bort teknikutbildning trots starkt intresse

TEKNIK Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademiens praktikprogram Tekniksprånget har undersökt över 10 000 ungdomars attityder till högre studier. Resultaten visar att unga kvinnor, trots ett initialt teknikintresse, tvekar att välja högre teknisk utbildning – om de inte först får veta vad utbildningen kan leda till genom exempelvis praktik.