NYHET3 december 2018

Nya satsningar ska driva företagsklimatet i rätt riktning

DRIVA, VÄXA, och UPPLEVA är tänkt som tre olika nätverk anpassade för företagens olika behov, berättade Nykvarns näringslivschef, David Schubert och näringslivsutvecklare, Paula Nolander för Svenskt Näringsliv i våras. Satsning ska förbättra servicen till de lokala företagen.

Att arbeta för ett bra företagsklimat är ett av kommunens fokusområden enligt David Schubert och Paula Nolander.
Foto: PONTUS ORRE

I oktober presenterade Svenskt Näringsliv sin ranking över det lokala företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. 2018 tappar Nykvarns kommun 63 placeringar och placerar sig på plats 123. För att följa upp resultatet bjöd Nykvarns kommun i onsdags in lokala företagare till en frukost med fokus på konstruktiva dialoger kring företagsklimatet ihop med Svenskt Näringsliv.

Berätta om varför ni väljer att arrangera en frukost med fokus på företagsklimatet?

– Att arbeta för ett bra företagsklimat är ett av kommunens fokusområden. För att vi ska få input kring vårt arbete är det viktigt att följa upp Svenskt Näringslivs ranking och skapa en diskussion kring hur vi gemensamt kan utveckla företagsklimatet i kommunen, säger David Schubert.

Hur tänker ni följa upp den input ni fick av företagen?

– Vi kommer att träffas redan nästa vecka och gå igenom alla svar och skapa en åtgärdslista utefter svaren. Vissa saker, som exempelvis utökad lokaltrafik, är en stor fråga där vi endast kan tala för- och göra vårt yttersta för att framföra företagarnas åsikter i alla relevanta sammanhang. Andra önskemål som informationsmöten kring specifika ämnen, kan vi börja planera redan nästa vecka, säger Paula Nolander.

Nu har det gått cirka sex månader, hur har initiativet med de olika nätverken mottagits av företagen?

– De vi har nått ut till och de som har valt att delta, är mycket nöjda. Utmaningen är att nå ut och att få företagen att ta av sin ofta mycket dyrbara tid – det gäller verkligen att lyckas förmedla vinsten med att delta i dessa arenor. Vi ändrade inramning för DRIVA och företagarfrukostarna är nu DRIVA. Med ca 30 engagerade företagare på varje träff, är vi mycket nöjda. 11 företagsledare går programmet VÄXA och 5 februari startar en ny grupp, som har några få platser kvar. UPPLEVA blev till två besöksnäringskvällar per år och nu startar vi även en arbetsgrupp med företagsledare från branschen. Dessa justeringar anser jag ligga i linje med det vi är mest stolta över på vår avdelning – att vi är lyhörda och anpassar vårt erbjudande utifrån våra företagares önskemål, säger Paula.

Skriven avJessica Drugge
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist