NYHET29 maj 2017

Seriös och rak dialog i Upplands-Bro

2008 gav företagen i Upplands-Bro företagsklimatet underkänt. Men kommunen bestämde sig för att långsiktigt och målmedvetet börja arbeta med att bli bättre. Och det har gett resultat. Upplands-Bro är numera den kommun i Stockholms län där företagen är mest nöjda med tjänstemännens attityder och med dialogen med kommunledningen.

– Vi vill vara seriösa och raka i vår kommunikation, säger Camilla Janson.

Kommunstyrelsen ordförande Camilla Janson (S) menar att en av anledningarna till företagens positiva intryck av tjänstemännens attityder är att inte bara näringslivstjänstemännen är involverade i dialogen med företagen.

– Vi har inkluderat tjänstemän från alla verksamhetsområden i våra möten och företagsträffar. Alla har någon koppling till företagen. Även tjänstemän som arbetar med andra frågor, t.ex. vår socialtjänst. Vår sommarjobbssatsning var tidigare socialttjänstens ansvar. Företagen är viktiga för att kunna lyfta människor från ekonomiskt bistånd, säger Camilla Janson.

Frukostmöten är ett populärt sätt att hålla kontakten med företagen i kommunerna. Upplands-Bro försöker skapa olika typer av mötesplatser för att nå så många företag som möjligt.

– De som inte kan komma på frukosten kanske kan komma på en lunch istället, säger Camilla Janson.

Inte i någon annan kommun är företagen så nöjda med dialogen mellan företag och kommunledning som i Upplands-Bro men det beror inte bara på de många olika mötesplatserna utan dialogen måste också leda till verkliga förbättringar menar Camilla Janson.

– Vi vill vara seriösa och raka i vår kommunikation. Vi har de senaste åren, i dialog med företagen, arbetat fram utvecklingsområden och arbetat med att lösa de problemen. Men vi har fortfarande områden vi inte är nöjda med, det går inte att göra allt på en gång. Nu arbetar vi med IT-infrastrukturen och att förbättra möjligheterna för mindre företag att förvärva mark.

– Vi har väldigt aktiva företag i vår kommun som vill vara en del av samhällsutvecklingen och deltar på våra luncher och de andra mötesplatser som vi har startat. De är intresserade av vad som händer i kommunen, på ett positivt sätt, säger Camilla Janson.

Upplands-Bro kan numera jämföra sig med de allra främsta kommunerna i länet. Men så har det inte alltid varit. För nio år sedan fick företagsklimatet underkänt. Där och då påbörjades det målmedvetna arbete som företagarna har belönat med högre och högre betyg i Svenskt Näringslivs mätningar.

– Det har varit ett strukturerat och långsiktigt arbete. Framför allt började frågorna lyftas och prioriteras på ett tydligare sätt. Det är glädjande att se de positiva betyg företagen ger politikernas attityder för det finns verkligen ett genuint intresse och en stark vilja att fortsätta det här arbetet med att utveckla företagsklimatet.

Förutom en väl utvecklad dialog med företag i kommunen tittar kommunen också på mätningar som Svenskt Näringslivs enkätundersökning för att prioritera i sitt arbete.

– Vi tittar på Svenskt Näringslivs ranking och några andra som vi tar intryck av och följer hela tiden. Ibland kan det vara så att alla företag som svarar inte har varit i kontakt med kommunen men man ser trender och får en uppfattning om hur känslan hos företagen är, säger Camilla Janson.

Camilla Jansons nycklar för att lyckas med företagsklimatet

  • Tydliga politiska mål
  • En offensiv näringslivstab
  • Öppen och rak dialog
Skriven avOlle Karstorp
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist