På Viktor Rydberg gymnasium kopplas lönekriterierna till de kännetecken och beteenden som ska spegla skolans kultur. Även om det är viktigt att jobba i team finns det ingen motsättning i att sätta individuella löner, enligt skolchefen Kristy Lundström.
– Vi har valt att jobba med individuell lönesättning för vi vill ha en kultur på vår skola där varje individ känner att den kan bidra. Vi tror på individen, säger Kristy Lundström.
Den kultur som skolan har bestämt ska råda har vissa kännetecken och beteenden, och de definieras i lönekriterierna, förklarar hon.
–Det är samma beteenden som vi diskuterar med föräldrarna om, och det vi uppmuntrar hos eleverna. Det är superviktigt att alla förstår.
Trots att det är viktigt att jobba i team på Viktor Rydberg gymnasium, ser Kristy Lundström ingen motsättning i individuell lönesättning.
– Hur bidrar medarbetarna individuellt för att bidra till hela skolans mål? Det är naturligt för oss att diskutera i processen, säger hon.
Henrik Gattberg, lärare på Viktor Rydberg gymnasium i Djursholm, konstaterar att hans engagemang ökar när han vet att det han gör är både för elever, kollegor och sin egen skull. Dessutom ser han en rättvisa i individuell lönesättning.
– Det är naturligt för alla yrkesgrupper att engagemanget går upp och ner, och då har man möjlighet att få betalt för det på ett annat sätt än i den andra modellen, säger han.
Lönebildning