NYHET1 september 2016

Små kunskaper om kommunernas näringslivsarbete

Företagen i Stockholm län har små kunskaper om kommunernas arbete med företagsklimatet. Endast fem procent av företagen svarar de i hög utsträckning har kunskap om sin kommuns näringslivsarbete. Det visar Svenskt Näringslivs stora undersökning om företagsklimatet i landets alla 290 kommuner.

Annika Bröms, regionchef, Svenskt Näringslivs i Stockholm

Danderyd är den kommun i landet där företagen vet minst om kommunens näringslivsarbete, 53 procent av företagen uppger att de inte har några kunskaper om hur kommuner arbetar.

– Danderyds kommun får generellt sett relativt höga betyg i våra mätningar. Men de får sina lägsta betyg på frågorna som gäller dialog och information så siffrorna förvånar inte. Det är viktigt att kommunerna är transparanta i sitt företagsklimatsarbete och involverar företagen. Det är grunden för att prioritera rätt i arbetet med att förenkla företagens vardag, säger Annika Bröms, regionchef på Svenskt Näringslivs i Stockholm.

Upplands-Bro kommun är den kommun i länet där företagen har störst kunskaper om kommunens arbete. 58 procent av företagen känner i hög utsträckning eller till viss del till hur kommunen arbetar. Upplands-Bro får också det hösta betyget på frågan om kommunens information till företagen, 3,7 på en sexgradig skala.

– Allmänt kan man säga att kommuner har svårt att nå ut med sin information. Av Sveriges 290 kommuner är det endast fyra som når upp till betyget ”Bra” (4,0) på den sexgradiga skalan där 1 betyder Dåligt och 6 är Utmärkt, säger Pontus Lindström, projektledare på Svenskt Näringsliv.

Det händer mycket i en kommun som är till fördel för företagen och det är viktigt att sprida informationen. Ett nyhetsbrev ska vara anpassat till läsaren och ta upp relevanta nyheter på ett tydligt och kortfattat sätt. Exempel på nyheter är aktuella händelser, information om nya beslut och presentation av nyetablerade företag. Även tips om kurser och utbildningar, hänvisningar till intressanta länkar och inbjudningar till möten och träffar är bra information till företagen. Det finns inga regler om hur ofta ett nyhetsbrev bör skickas ut, men det är viktigt att det sker kontinuerligt för att behålla en god kontakt.

Ta del av din kommuns resultat på www.foretagsklimat.se

Den 20 september presenterar Svenskt Näringsliv 2016 års ranking av det lokala företagsklimatet.

Skriven avOlle Karstorp
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist