NYHET14 mars 2019

Sverige behöver fler unga entreprenörer

Carl-Johan Hamilton, grundare av företaget Ants och ledamot i Svenskt Näringslivs SME-kommitté. Du kommer tillsammans med andra ledamöter från kommittén att besöka gymnasieskolor under våren för att föreläsa om entreprenörskap och företagande. Varför är det viktigt tycker du?

Carl-Johan Hamilton kommer tillsammans med andra SME-ledamöter besöka gymnasieskolor under våren för att föreläsa om entreprenörskap och företagande.Foto: Kajsa Dahlström
Carl-Johan Hamilton tycker att det är viktigt att prata om företagens roll i samhället och vad de betyder för vår gemensamma välfärd.
Foto: Kajsa Dahlström

– Jag vill inspirera unga människor till att starta och driva företag. Sverige behöver fler unga entreprenörer som vågar utveckla sina idéer. Det är också viktigt att prata om företagens roll i samhället och vad de betyder för vår gemensamma välfärd.

Med hjälp av Välfärdsskaparna kan vi på ett enkelt sätt beskriva hur välfärd skapas av företag. Till exempel har vi på Ants tillsammans genererat 11 067 310 kronor i skatt, vilket räcker till att finansiera 57 förskoleplatser eller 17 poliser.

Vad gör Ants?

– Ants är ett nischat sourcing- och rekryteringsbolag för techsektorn. Vi hjälper företag att bygga framgångsrika techavdelningar genom att rekrytera bristkompetenser inom IT. Våra rekryteringskonsulter genomför intervjuer och säkerställer att rätt person hamnar på rätt IT-avdelning. Här vill vi inte begränsa oss och rekryterar därför mycket internationellt.

– Vi betraktar oss själva som ett utbildningsbolag med målet om att skapa duktiga teknikrekryterare som kan söka, hitta och kvalitetssäkra rätt kompetens.

Vilka rekryteringsutmaningar finns det inom IT-branschen?

– Det råder en akut brist på IT-kompetens idag samtidigt som det också är väldigt eftertraktat. Det skapar en hård konkurrens om IT-kunniga, inte bara mellan företag utan också mellan länder. En utmaning för alla techbolag är att sticka ut i mängden och vara konkurrenskraftig på marknaden.

Att marknadsföra sitt företag som en attraktiv arbetsplats är därför jätteviktigt för att locka till sig potentiella medarbetare.

Hur gör Ants för att ta sig an dessa utmaningar?

– För att attrahera rätt kompetens så måste företag, oavsett bransch, jobba aktivt med EVP (Employee value proposition). Ett EVP är en unik uppsättning av medarbetarerbjudanden som arbetsgivare och företag vill förknippas med. På Ants har vi anställt duktig personal som enskilt jobbar med att utveckla detta. Genom att kommunicera vad som är unikt för just vår arbetsplats kan vi attrahera den kompetens som också är rätt för vårt företag. Det är alldeles för få företag idag som förstår vikten av ett bra och genomtänkt EVP.

EntreprenörskapUtbildning
Skriven avKajsa Dahlström
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist