NYHET27 juli 2016

Utan åkeribranschen stannar hela Sverige upp

Förslaget om kilometerskatt som nyligen presenterades av Vägslitageskatteutredningen har väckt starka känslor. Även i Stockholm fasar företag över en eventuell lagändring. - Det påverkar även oss, säger Lars-Inge Österman, VD för LIAB AB.

Förslaget innebär bland annat att tunga lastbilar ska betala ca 24 kronor per mil för körning på allmän väg. Utöver detta föreslås 1-2 kronor milen tillkomma för att finansiera det omfattande kontrollsystem som krävs. -Det är förjävligt. Åkeribranschen går på knäna redan idag, vi behöver att politikerna stöttar oss, inte gör det ännu svårare, säger Lars-Inge.

Utredningen menar att lagen skulle ge incitament till att använda mer miljöeffektiva transportmedel, så som järnväg och sjötransporter, något Lars-Inge vänder sig emot. - Det känns trångsynt att tro att det skulle fungera för alla företag. För oss är det inte en möjlighet. Vi arbetar mestadels lokalt i Stockholm så vi har inget annat val än att transportera våra produkter med bil, vi kan varken använda tåg eller fartyg.

Om lagförslaget går igenom kommer det slå hårt mot hela branschen, menar han. - Många kunder förväntar sig att transporten av varorna ska ingå i priset, eller så finns redan ett ramavtal som sträcker sig flera år framåt. I de fallen kommer kostnaden läggas direkt på oss. Det kan innebära att vi tvingas höja priserna på våra produkter. För ett företag som oss kan det vara förödande. Vi arbetar med plåt, ett material som är relativt dyrt redan idag. Höjs priserna är risken stor att många väljer andra alternativ, berättar Lars-Inge.

Känner sig motarbetad

-Det känns som förslaget bara handlar om att få in mer pengar, fortsätter Lars-Inge. Enligt vägslitageskatteutredningen är samhällskostnaderna för vägslitage i genomsnitt ca 3-4 kr milen, ändå föreslås beskattningen bli upp till 24 kronor. Det innebär att återstående 20-21 kr milen blir en ren intäktskälla för staten. - Det gör mig arg, Det är en ren straffskatt. Åkeribranschen är redan idag en utsatt bransch, det är inte rättvist att lägga också det här på oss, säger han.

Lars-Inge tycker att man ofta glömmer bort vilken betydelse åkeribranschen har. - Utan den stannar hela Sverige upp. Ändå känns det som vi hela tiden blir motarbetade av politiker och myndigheter, som om de vill sätta dit oss. Det sägs ofta att man vill underlätta för småföretagen, men vi möts hela tiden av misstro och krångliga regler. Det gör att man faktiskt tappar sugen på att vara företagare ibland, det är tufft att hela tiden jobba i motvind. Man skulle ju önska att de istället såg allt positivt som vi företag bidrar med, säger Lars-Inge

Skatter
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist