NYHET17 september 2018

Vendela förmedlar budskap med visuell marknadsföring

När yrkes-EM går av stapeln i slutet av september är det Vendela Lundin Pikner som representerar Sverige i Visual Merchandising. ”Mitt jobb är att skapa exponeringar i skyltfönster och butiker. Det handlar om visuell marknadsföring av en produkt eller ett varumärke. Det viktiga är att förmedla en känsla, ett budskap och hitta det bästa sättet att inspirera kunden”, säger Vendela.

Snart är det dags för Vendela Lundin Pikner att representerar Sverige i Visual Merchandising i Yrkes EM.Foto: VIKTOR FREMLING

Vendela har ända sedan hon var liten tyckt om att få utlopp för sin kreativitet. Stora intressen har varit att måla, pyssla och sy. Hon gick en bild- och forminriktad grundskola och valde att läsa konst och modedesign på gymnasiet. Passionen för det kreativa ledde henne vidare till en yrkesutbildning i Visual Merchandising på Medborgarskolan.

– Jag sökte till Visual Merchandiser-utbildningen för att det är ett väldigt kreativt och brett yrke, som samtidigt har många utvecklingsmöjligheter. Här finns en större arbetsmarknad än inom andra kreativa yrken som till exempel konstnär eller designer, men man får fortfarande skapa något och använda sin fantasi.

Vendela jobbar idag på MQ i Stockholm där hon trivs väldigt bra.

– Jag är fortfarande ny inom yrket så nu vänjer jag mig vid att jobba som Visual Merchandiser i butik. Det är en bra arbetsmiljö och jag tycker det är väldigt roligt att möta mycket nya människor och hjälpa kunder. I framtiden vill jag gärna jobba utomlands med större projekt eller ha ett eget företag. Det skulle vara roligt att hjälpa mindre butiker att dekorera deras skyltfönster.

Precis som flera andra ur yrkeslandslaget blev Vendela tipsad om yrkes-SM av en lärare. Kursledaren är idag Vendelas coach inför EM i Budapest och tillsammans har de tränat mycket inför de kommande tävlingarna.

– Jag har lärt mig massor bara av att träna inför EM, det har nästan varit som en utbildning i sig. Att vara med och tävla öppnar förhoppningsvis upp för framtida utvecklingsmöjligheter. Yrkestävlingarna är ett väldigt bra initiativ och ett superbra sätt att visa upp yrket så att ungdomar vet att det finns. Förhoppningsvis kan det få fler att söka yrkesutbildningar.

– Såklart är jag väldigt nervös men jag har förberett mig mycket vilket ger en viss trygghet. Det räcker nog långt bara jag lyckas behålla lugn och fokus under tävlingarna. Och såklart vill jag prestera något jag själv blir nöjd med!

Yrkeslandslaget
Skriven avLinn Ålund Thorgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist