NYHET18 april 2023

Bättre service till företagen i Norrtälje

Norrtälje kommun öppnade i början av april en telefonlinje och epost dit företagare kan höra av sig för att få svar på sina frågor. För att höra mer om företagarlinjen och vad som ligger bakom den kollar vi in med Benjamin Råd Vaher, näringslivs- och etableringschef på Norrtälje kommun.

”Jag tror att det här är en bra produkt och en bra tjänst för våra företagare”, säger Benjamin Råd Vaher om kommunens nya företagarlinje.Foto: Norrtälje kommun

Vad är syftet med företagarlinjen?

– Det är att få en bättre service för företagare. När man ringer in har man ett annorlunda knappval som är anpassat för företagare, det kan vara SRMH (Södra Roslagens miljö- och hälsoskyddskontor) som är ett samarbete ihop med Täby. Man kan också koppla sig till andra relevanta delar som Norrtälje Vatten och Avfall som är ett eget bolag. Sedan kopplas det vidare in i systemet så att vi på näringslivsdelen kan se vad som händer med ärenden i systemet.

– De som svarar är beredda på att det är företag som ringer eller mejlar och att det är annorlunda frågor de kommer med. Kontaktcenter svarar på väldigt många frågor själva och skickar inte ut så många frågor vidare i förvaltningen. I de fall ärenden skickas ut till de som jobbar med ett visst område så har de ett företagsnummer. Då vet vi var de kommer ifrån och de som tar emot frågorna vet att det är företag det gäller. Det är för att optimera servicen för företag helt enkelt.

Vad kan man höra av sig med för frågor?

– Det är väldigt mycket olika frågor som kommer från våra företagare. Det gäller samma sorts frågor som tidigare fast vi är bättre förberedda att ta emot dem från kommunen.

Vilka företag är det som ringer och mejlar?

– Det är både små och stora företag. Vi är en geografiskt sett extremt stor kommun, vi har företagare både ute på landsbygden och i skärgården men även inne i staden. Det är väldigt vitt och brett med många olika företag.

Vad hoppas ni att det här ska ge företagarna och kommunen?

– Jag hoppas att företagarna ska känna att de får en bättre service, och jag hoppas att kommunen kommer ge en bättre service i och med detta.

Hur kom ni på att ni skulle ha en företagarlinje?

– Det var ett samarbete mellan näringslivsavdelningen och kontaktcenter på Norrtälje kommun som tog fram företagarlinjen. Jag tror att det här är en bra produkt och en bra tjänst för våra företagare.

Lokalt Företagsklimat
Skriven avGustaf Lindskog
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist