Bygglovsprocessen - en brobyggare i Enköping

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT På Enköpings miljö- och byggnadsförvaltning upplevde medarbetare att kommunen och företagare talade om varandra snarare än med varandra. För att ta reda på vart det skavde antog förvaltningen en ny strategi. Med en fikakorg i handen begav de sig ut till de stora byggföretagen för att lyssna till deras upplevelser av förvaltningens hantering av bygglovsprocessen.

Magnus Holmberg Muhr

"För att bli ännu bättre på att erbjuda kunden bästa möjliga service vill vi titta på hela företagarens resa och koordinera oss bättre med de andra involverade nämnderna", säger Magnus Holmberg Muhr.

Foto: Enköpings kommun

Sedan tre år tillbaka är Magnus Holmberg Muhr förvaltningschef på miljö- och byggnadsförvaltningen. När han tillträdde tjänsten såg han utvecklingspotential i kommunens arbetskultur. Bristande kommunikation hade skapat en negativ stämning och dialogen med såväl kunder som inom förvaltningen kunde förbättras.

– Vi såg möjligheten att bryta ett mönster av dåliga relationer. Visionen var att företagare och kunder skulle tala gott om förvaltningen även utan oss i rummet, säger Magnus.

Projektledaren och utvecklaren, Annika Eklund, berättar hur förvaltningen tog initiativ till att tala med snarare än om varandra. Istället för att begränsa kundkontakten till handläggningsprocesser och traditionsenliga informationsmöten, satsade de på personliga möten.

– Vi ringde upp och bjöd in oss själva till några av kommunens stora byggföretag som hade uttryckt missnöje kring kontakten med förvaltningen. Vi tog med kaffe och fikabröd och bad dem berätta vart det skavde! säger Annika.

Initiativet var effektivt. Annika och Magnus berättar att det tidigt framgick att problematiken grundades i otrygghet kring bygglovsprocessen. Däribland osäkerhet kring moment som att lämna in rätt papper eller beräkna väntetider.

– Med hjälp av våra första möten kunde vi fånga upp och styra pågående projekt i rätt riktning. Samtidigt hade vi ambitioner om att etablera en långsiktig relation. På så vis skulle vi kunna arbeta för att även nästa projekt skulle flyta på bra! säger Magnus

– Vårt mål var att företagares kontakt med oss skulle vara förutsägbar och trygg. De skulle våga dra igång nya projekt! säger Annika.

Efter att de sista kaffedropparna druckits upp beslöt förvaltningen och företagarna att starta en referensgrupp. Under några första ventilerande möten benades utmaningarna ut. Samtalen var mycket lärorika.

– Feedbacken kunde direkt omsättas till förbättrade arbetsprocesser. Framförallt ökade förståelsen för företagares kritiska moment, när vi behöver vara extra snabba och vilka frågor vi ska ställa för att effektivisera processen.

Enligt Annika och Magnus ser man på förvaltningen stor skillnad i arbetskultur idag. Med insyn i företagarnas projekt följde både stort engagemang och starkare relationer mellan företagare och medarbetare. Det personliga mötet fick också ett uppsving.

– Idag kan det vara vi som ringer och frågar vart pappren är istället för tvärt om! kommenterar Magnus.

Referensgruppen genererade också praktiska tips på hur bygglovsprocessen kunde förtydligas. Däribland tydligare instruktioner för bygglovsansökningar.

– Till vår glädje ville företagarna hjälpa oss utveckla en bättre anpassad hemsida. De föreslog funktioner som checklistor och exempelritningar. Att de investerade sin tid var oerhört värdefullt. Deras insats gynnar alla företagare i kommunen! säger Annika.

När referensgruppen två år senare höll årsavslutning, kunde företagarna inte längre komma på nya förbättringspunkter. Målet förvaltningen hade formulerat, att företagare skulle kunna tala gott om miljö- och byggnadsförvaltningen även utan dem i rummet hade uppnåtts under en av företagarföreningarnas evenemang i kommunen. Men, på förvaltningen har siktet redan riktats mot nästa mål.

– Nu har vi börjat tala med företagare från andra branscher och vill bjuda in fler från kommunen till våra möten. För att bli ännu bättre på att erbjuda kunden bästa möjliga service vill vi titta på hela företagarens resa och koordinera oss bättre med de andra involverade nämnderna, säger Magnus.

– Jag ser fram emot att se kuggarna haka i varandra och att medvetenheten om kundens resa blir lika etablerad i alla steg i kundens ärendehantering! avslutar Annika.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

"Man måste vara beredd att tänka nytt"

CORONAKRISEN Hallå där Anna Hidegren, arrendator av Rullsands Havsbad och Camping. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er?
NYHET Publicerad:

Visioner för miljön och klimatets skull

SOMMARKRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete. Sverige behöver ta fasta på utvecklingen i näringslivet, den hållbara utvecklingen, som en motor för att skapa ett välfärdssamhälle." Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Utan utländska turister och bröllop hoppas Gimo Herrgård på "svemester"

CORONAKRISEN Hallå där, Mathias Schneider, General Manager på Gimo Herrgård. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er? Och hur ser sommaren ut?
NYHET Publicerad:

Återstart av Uppsala läns ekonomi

DEBATT "Det är de strukturella förutsättningarna för företagande, arbete, forskning, utveckling och investeringar som avgör hur snabbt Sverige och Uppsalaregionen kan komma tillbaka på fötter och blicka framåt." Det skriver Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen, i dennan debatt.
NYHET Publicerad:

Vill att unga ska se företagande som ett naturligt yrkesval

SKOLNÄTVERK Välkommen Jennifer Österlund som kommer att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i vår region. "Jag vill att företagande ska ses som ett lika naturligt yrkesval för unga som vilket annat som helst, och därför är jag väldigt glad och tacksam över att få jobba för det".
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

TRR stöttar företag i omställning

OMSTÄLLNING Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Erica Sundberg, regionchef för TRR Region Mitt, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Noors Slott efterlyser mer flexibla krisåtgärder

CORONAKRISEN Noors slott i Knivsta ekar tomt och företaget har drabbats hårt i och med den pågående coronakrisen. Företaget som just nu borde gå in i sin bästa period står istället med avbokade konferenser, bröllop och fester. Trots hjälp i form av krispaket kämpar ägare Sofia och Håkan Hjärner för att för att hålla företaget flytande. ”Jag vet ju att man måste gå efter likabehandlingsplan och det ska vara lika för alla företag, men alla är inte drabbade på samma sätt”, säger Sofia.
NYHET Publicerad:

Bästa och sämsta företagsklimatet finns i Norduppland

FÖRETAGSKLIMAT När företagen sätter betyg på företagsklimatet i Uppsalaregionen får Älvkarleby det högsta och Östhammar det lägsta helhetsbetyget, 3,61 respektive 2,76 på en sexgradig skala.
NYHET Publicerad:

Gröna jobb ett ljus i coronamörkret

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Många branscher är hårt drabbade av coronakrisen med permitteringar, varsel och i värsta fall konkurser som följd. Men situationen är inte likadan överallt. Länets skogs- och trädgårdsföretagare står nu beredda att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer.
NYHET Publicerad:

Så här ser företagen i Uppsalaregionen på framtiden

KONJUNKTUR En gång i kvartalet tar Svenskt Näringsliv tempen på näringslivet regionalt och i Sverige. Resultatet är en viktig input till de politiska beslut som bör fattas för att få ett företagsklimat i toppklass. Uppsalaregionens företag beskriver ett läge som ser något ljusare ut än riket som helhet, även om bilden är långt ifrån ljus. "Det är viktigt att ta situationen på största allvar, att stötta företagen på alla sätt det är möjligt och hålla noga koll på utvecklingen framöver för att kunna göra mer där det behövs", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
NYHET Publicerad:

Stärkt inre marknad i EU, en väg ur krisen

EUROPADAGEN Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen. "Nu måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda företag och jobb

DEBATT Coronaviruset har försatt Sverige och stora delar av världen i en extrem situation. Det påverkar vår vardag och skapar oro för nära och kära. Personalen inom vård och omsorg gör stora insatser för att rädda liv och hälsa. Men krisen har också en ekonomisk effekt som håller på att få allvarliga konsekvenser för företag, jobb och välfärd. Det skriver Anna-Lena Holmström i denna debatt.
NYHET Publicerad:

Bussarna står stilla i en hårt pressad bransch

CORONAKRISEN Uppsala läns transportföretag inom olika sektorer är nu hårt pressade. Verksamheter som håller ihop länet och säkerställer en fungerande transportinfrastruktur riskerar nu att gå omkull, till följd av coronakrisen. Om branschen ska överleva krävs kraftfullare politiska åtgärder, menar Joakim Mattsson, vd på Håbo Buss.
NYHET Publicerad:

Få kontakter i omsorgen är livsnödvändigt

CORONAKRISEN På Allas Vård och Omsorg i Enköping är fokus i coronakrisen att deras kunder ska träffa så få personer som möjligt under en vecka. "Det är viktigt för att skapa trygghet i vanliga fall, just nu är det livsnödvändigt. Ju färre kontakter, desto bättre", säger vd Elvir Blacevic.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

Uttråkade barn räddade Läslusen

KREATIVITET SOM LIVBOJ Från barnbokhandeln Läslusen i Uppsala går det nu att beställa pysselpaket till hemmasittande och uttråkade barn. Detta har lett till att ägaren Eija Lietoff Schüssler kan fortsätta att jobba på, trots bristande kundunderlag, men med nya metoder och tillvägagångssätt.