För vissa branscher slår det just nu hårt från flera håll. För bussbranschen har de höga energipriserna blivit ytterligare en faktor som påverkar både nu och för framtida investeringsplaner.
Energipriser som rusar. Höga bränslepriser. Kompetensbrist. Det är hårda tider för transportföretagen. Kompetensbristen är akut och enligt Transportföretagen kommer bussbranschen behöva rekrytera 4 700 förare, mekaniker och trafikledare den kommande treårsperioden. Håbo buss AB med säte i Bålsta känner av att det blåser hårt.
– Vi har precis fått tillbaka vår omsättning till normala nivåer efter det enorma tapp vår bransch drabbades av under pandemin. Nu står vi inför nya kriser, säger Frida Mattsson, ekonomiansvarig och delägare.
Vissa månader under pandemin tappade Håbo buss så mycket som 90 procent av sin omsättning. Stora prövningar som tyvärr ledde till varsel bland personalen.
– Vi har kunnat börja återanställa, men nu är det svårt att få tag på personal på grund av kompetensbristen. Vi annonserar för fullt och jag hoppas att vi kan få in några stycken innan årsskiftet.
Frida har jobbat nästan 20 år i branschen och ser en stor skillnad jämfört med förr. Då fanns det alltid bussar och chaufförer. Samarbeten över bolagsgränserna för att kunna hjälpa varandra var något naturligt.
– I dag måste vi tacka nej till jobb för att bussarna i vår region helt enkelt är slut och personalen finns inte. Det känns ovant.
Håbo buss hyr sin fastighet där de har egen tvätthall, verkstad och uppställning för sina 25 bussar. Nu finns tankarna att i vinter stänga en av verkstadslokalerna för att spara på energiutgifterna. Årsförbrukningen ligger på 340 000 kilowatt.
– Vi jobbar just nu med att se vad vi kan göra för att spara in då vi inte har kunnat säkra något kring elen inför vintern. Vi står ju i valet om vi ska göra investeringar som vi vet lönar sig på lång sikt. Vi har däremot flera tunga år bakom oss, det är ingen optimal startsträcka direkt även om vår ambition är att investera. Vi hoppas komma i gång inom kort, men då är det också viktigt att det finns bra investeringsstöd på marknaden, att företagen får bra förutsättningar för att göra det som krävs för framtiden.
Det är solceller företaget vill satsa på. Dels för att bli självförsörjande, dels för att kunna sälja el.
– Just nu förbereder vi oss på att våra elkostnader kan landa runt 150 000 kronor per månad under vintern, det är det tredubbla jämfört med våra vanliga kostnader. Dessutom ser vi små möjligheter till att minska vår förbrukning eftersom det främst handlar om uppvärmning av våra lokaler och underhåll av fordon, säger Frida.
– Det som känns mest stressigt är att inte veta hur länge det kommer att vara så här. När man gör en investeringskalkyl på solceller så räknar man på att även kunna sälja el. Då är naturligtvis ett högt pris positivt, men om några månader kanske vi är nere på normala priser och då tar det längre tid att betala för investeringen. Allt det här sammantaget gör det smått omöjligt för oss att beräkna våra kostnader för kommande uppdrag, fortsätter hon
Trots de senaste utmanande åren har företaget fortsatt god likviditet, något man är stolt över.
– Det är absolut tufft och svårt eftersom våra lokaler behöver vara i gång. Då känns det ändå skönt att vi har en väldigt bra hyresvärd och bra kommunikation.