NYHET27 september 2017

Ja, Svenskt Näringsliv har en politisk agenda!

Jag känner inte någon som tycker att det är roligt att få kritik. Men jag känner flera som lärt sig att kritik, rätt framförd av sändaren och rätt hanterad av mottagaren, kan vara utvecklande.

Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen

I går kom Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. I Uppsalaregionen (Uppsala län och Norrtälje kommun) var det tre kommuner som fick veta att det förbättrat sitt företagsklimat och sex kommuner som fick motsatt besked. Rankingen, som syftar till att ge svar på var i Sverige det är bäst att driva företag, bygger till två tredjedelar på en enkät där 200 till 600 företag, beroende på kommunens storlek, får chansen att svara på frågor om just den kommun de verkar i. En typ av kundundersökning lik den som vi alla ombeds vara med i nu och då. En del av enkäten handlar om något mycket centralt, nämligen hur företagen upplever olika gruppers attityder gentemot dem. Den sista tredjedelen består av statistiska faktorer.

Man är välkommen att ha synpunkter på undersökningen, vad som mäts och varför och jag samtalar gärna om det. Det jag kan fascineras av är hur olika de kommuner som fått ledsamma besked reagerar. En del fokuserar med all kraft på att leta fel på undersökningen, andra fokuserar med all kraft på att intensifiera sina kontakter med kommunens företag. Allt i syfte att i konstruktiv dialog ta reda på vad som inte fungerar och vad man kan göra bättre. Jag tror att den senare modellen ger mer på sikt.

Företagare har inte alltid rätt i sak och ibland är de usla på att komma ur ”gnällhörnan” där de bara pratar om och inte med de som kan ändrar på det som inte är bra. Med andra ord är företagare rätt lika resten av den svenska befolkningen. Men, när en företagare väl, på osvenskt manér, tar mod till sig och för fram sin åsikt måste den också landa väl. Annars kommer företagaren tveklöst att välja tryggheten i ”gnällhörnan" och kommunen tappa en värdefull chans att få lägga fakta tillrätta eller ändra sitt sätt att agera. Följden är att utveckling och förändring uteblir.

Svenskt Näringsliv har ingen dold partipolitisk agenda som manifesteras med hjälp av vår företagsklimatsundersökning. Däremot har vi en helt öppen näringspolitisk agenda. Vi vill arbeta för att göra det så lätt, lönsamt och roligt som möjligt att vara företagare i Sverige. Och vilken politisk färg en kommun har är heller inte avgörande för vilka företagsklimatsbetyg kommunen får. Och inte heller för hur konstruktivt och bra man jobbar med kommunens företagsklimat. Däremot finns det saker som är gemensamt för de som lyckas. I Uppsalaregionen leds till exempel de två bäst rankade kommunerna, Knivsta och Enköping, av helt olika färgskalor när det gäller politik. De har under en tid också turats om att vara regionens nummer ett. Gemensamt för båda är att en tydlig och långsiktig armkrok finns mellan politiker, tjänstemän och företagare, att det finns gemensamma mål och en genuin vilja till samarbete. Och sist men inte minst, att man visar varandra respekt. Vill man bli lyssnad på måste man lyssna.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist