Ja, Svenskt Näringsliv har en politisk agenda!

NYHET Publicerad

KOMMENTAR Jag känner inte någon som tycker att det är roligt att få kritik. Men jag känner flera som lärt sig att kritik, rätt framförd av sändaren och rätt hanterad av mottagaren, kan vara utvecklande.

Anna-Lena Holmström

Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen

I går kom Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. I Uppsalaregionen (Uppsala län och Norrtälje kommun) var det tre kommuner som fick veta att det förbättrat sitt företagsklimat och sex kommuner som fick motsatt besked. Rankingen, som syftar till att ge svar på var i Sverige det är bäst att driva företag, bygger till två tredjedelar på en enkät där 200 till 600 företag, beroende på kommunens storlek, får chansen att svara på frågor om just den kommun de verkar i. En typ av kundundersökning lik den som vi alla ombeds vara med i nu och då. En del av enkäten handlar om något mycket centralt, nämligen hur företagen upplever olika gruppers attityder gentemot dem. Den sista tredjedelen består av statistiska faktorer.

Man är välkommen att ha synpunkter på undersökningen, vad som mäts och varför och jag samtalar gärna om det. Det jag kan fascineras av är hur olika de kommuner som fått ledsamma besked reagerar. En del fokuserar med all kraft på att leta fel på undersökningen, andra fokuserar med all kraft på att intensifiera sina kontakter med kommunens företag. Allt i syfte att i konstruktiv dialog ta reda på vad som inte fungerar och vad man kan göra bättre. Jag tror att den senare modellen ger mer på sikt.

Företagare har inte alltid rätt i sak och ibland är de usla på att komma ur ”gnällhörnan” där de bara pratar om och inte med de som kan ändrar på det som inte är bra. Med andra ord är företagare rätt lika resten av den svenska befolkningen. Men, när en företagare väl, på osvenskt manér, tar mod till sig och för fram sin åsikt måste den också landa väl. Annars kommer företagaren tveklöst att välja tryggheten i ”gnällhörnan" och kommunen tappa en värdefull chans att få lägga fakta tillrätta eller ändra sitt sätt att agera. Följden är att utveckling och förändring uteblir.

Svenskt Näringsliv har ingen dold partipolitisk agenda som manifesteras med hjälp av vår företagsklimatsundersökning. Däremot har vi en helt öppen näringspolitisk agenda. Vi vill arbeta för att göra det så lätt, lönsamt och roligt som möjligt att vara företagare i Sverige. Och vilken politisk färg en kommun har är heller inte avgörande för vilka företagsklimatsbetyg kommunen får. Och inte heller för hur konstruktivt och bra man jobbar med kommunens företagsklimat. Däremot finns det saker som är gemensamt för de som lyckas. I Uppsalaregionen leds till exempel de två bäst rankade kommunerna, Knivsta och Enköping, av helt olika färgskalor när det gäller politik. De har under en tid också turats om att vara regionens nummer ett. Gemensamt för båda är att en tydlig och långsiktig armkrok finns mellan politiker, tjänstemän och företagare, att det finns gemensamma mål och en genuin vilja till samarbete. Och sist men inte minst, att man visar varandra respekt. Vill man bli lyssnad på måste man lyssna.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Uttråkade barn räddade Läslusen

KREATIVITET SOM LIVBOJ Från barnbokhandeln Läslusen på drottninggatan i Uppsala går det nu att beställa pysselpaket till hemmasittande och uttråkade barn. Detta har lett till att ägare Eija Lietoff Schüssler kan fortsätta att jobba på, trots bristande kundunderlag, men med nya metoder och tillvägagångssätt.
NYHET Publicerad:

TSL står rustade för omställning

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Katina Korlevska, Trygghetsfonden  TSL region Stockholm.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens kommuner kan göra mer

ÅTGÄRDER I KRISTIDER Extraordinära omständigheter kräver extraordinära insatser. Uppsalaregionens kommuner har alla tagit fram stödpaket för att stötta sina företag genom att frigöra tid och stärka deras likviditet. Stödpaketen bygger till stor del på Svenskt Näringslivs rekommendationer om ett ”basstödpaket”.
NYHET Publicerad:

Vikten av att göra

KRÖNIKA "Bakom alla modiga beslut finns människor. Människor som gör. Människor som vågar fatta beslut, även om det hade känts bra att tänka lite till och sova på saken. Det finns inte tid till det nu." Det skriver Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Vi måste vara minst lika kreativa som företagen

KOMMUNER SOM GÖR I coronakrisens spår har Heby kommunen hitta en lösning för att både skydda riskgrupper och stötta det lokala näringslivet. "De lokala företagen är enormt kreativa och vi vill inte vara sämre", säger Ann-Marie Sundgren, näringslivsstrateg i Heby kommun och menar att vi alla behöver få kraft och energi av att det går att hitta lösningar.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens kommuner levererar

KOMMUNER SOM GÖR Företagen har det tufft i Coronatider. Då är det extra viktigt att även den egna hemkommunen gör vad den kan för att underlätta i en tuff vardag där kunderna uteblir. Den 17 mars skickade Svenskt Näringsliv ut en lista med förslag på stödåtgärder en kommun kunde vidta för att frigöra tid och ge likviditetslättnader till Uppsalaregionens kommuner (Uppsala län och Norrtälje kommun). Redan den 18 mars hade den första kommunen, Norrtälje, genomfört alla förslagen och mer därtill.
NYHET Publicerad:

Nära på avstånd i Tierp

KOMMUNER SOM GÖR Coronakrisen har slagit hårt mot många företag. Nu har kommunerna agerat för att mildra effekterna på näringslivet. I Tierp försöker man hitta win-win situationer för både kommunen och det lokala näringslivet.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.
NYHET Publicerad:

”God beredskap bottnar i rutiner och bra kultur” 

ARBETSMILJÖ En kultur av tillit och högt i tak ger en trygg grund i oroliga tider på företaget Lappset. ”Väl utformade rutiner och en bra arbetsmiljö har stor betydelse när något sådant som corona händer”, säger vd:n Katja Skånér.
NYHET Publicerad:

"Vi är inte rädda för att göra fel"

KOMMUNER SOM GÖR Norrtälje kommun har agerat snabbt och kraftfullt för att hjälpa sina företag i coronatider. "Man kan inte bara sitta och vara passiv. Har vi gjort fel får vi rätta till det i efterhand", säger Bino Drummond som är kommunstyrelsens ordförande.
NYHET Publicerad:

Kommuner kan lyfta börda för sina företag i Coronatider

CORONA Svenskt Näringsliv följer noggrant utvecklingen kring corona/covid-19. I vår Företagarpanel ser vi att det under den senaste veckan fått allt mer omgående konsekvenser i en stor andel av företagen. Antalet varsel om uppsägningar har tyvärr ökat markant. Utöver de nationella åtgärder som nu görs, behövs även åtgärder i kommuner, regioner och länsstyrelser. Vi har listat ett antal förslag till åtgärder som kan genomföras för att mildra konsekvenserna i detta läge.
NYHET Publicerad:

Senaste nytt: Kraftfulla krisåtgärder men fler kommer att behövas

CORONA Läget för svenska företag har förvärrats dramatiskt på mycket kort tid. ”Därför är det bra att regeringen, i linje med Svenskt Näringslivs förslag, vidtar ytterligare åtgärder som kan hjälpa företag ur den mest akuta krisen, säger vd Jan-Olof Jacke i en kommentar till regeringens nya krispaket.
NYHET Publicerad:

Färre unga företagsamma i Uppsala län

FÖRETAGSAMHETEN Allt färre ung blir företagsamma visar ny statistik. Svenskt Näringslivs sammanställning av företagsamheten visar den lägsta nivån som vi hittills uppmätt.
NYHET Publicerad:

Bring siktar på helt fossilfritt om fem år

MILJÖSATSNING Logistikföretaget Bring vill tillsammans med Länsstyrelsen arbeta för ett hållbarare län. År 2025 har företaget satt som målsättning att vara helt fossilfria. Men för att nå alla mål och göra skillnad menar företaget att det behövs nya mer hållbara lösningar och ett bättre samarbete.
NYHET Publicerad:

"Vi vill erbjuda kunderna hållbara valmöjligheter"

MILJÖSATSNING För KG Knutsson AB har hållbarhet länge varit en stor del av deras arbete och de hoppas bland annat genom ett hållbart sortiment att kunna vägleda sina kunder till att bli mer hållbara. Nu vill de dela med sig av sin kunskap och inspirera andra genom Länsstyrelsen samarbete ”Färdplan för ett hållbart län”.
NYHET Publicerad:

GE Healthcare satsar hållbart

MILJÖSATSNING GE Healthcare i Uppsala har tillsammans med Länsstyrelsen och flera andra aktörer i länet precis dragit igång arbetet för en minskad klimatpåverkan. För dem är det en självklarhet att vara med och ta ansvar i miljö- och klimatfrågor.
NYHET Publicerad:

Energifylld och idérik mässa

UF-MÄSSA Så var det då äntligen dags för årets mässa för Entreprenörskap på riktigt, i folkmun även kallad UF-mässan. 270 värmländska UF-företag ställde ut och visade upp vad de presterat hittills under läsåret och det var verkligen imponerade. 
NYHET Publicerad:

Hur påverkas ditt företag av Brexit?

WEBBINAR En av Sveriges största handelspartner Storbritannien lämnade formellt den Europeiska Unionen den 31 januari, efter 46 års medlemskap. Vad händer nu?