Actum UF
Foto: Emelie Hägerström

Actum UF säljer ekologiska, etiskt producerade och miljövänliga tygpåsar som ska fungera som ett substitut till plastpåsar.

Mässa för framtidens entreprenörer

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris.

IMG_3628
Foto: Emieli Hägerström
UF mässan 2019
Treevet
Foto: Emelie Hägerström
Algot Karlsson, Abdi Mohamed och David Khosravi på Treevet UF
Klimatsmart
Foto: Emelie Hägerström
Anders Lindberg och Fanny Eningsjö på Klimatsmart UF
Creative Promotions
Foto: Emieli Hägerström
Emil Törnsäter, Izabella Domberg, Tilde Lugnet och Julia Lindqvist från Creative Promotions UF
Tina Brahimzadeh

Tina Brahimzadeh menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag.

Foto: Emelie Hägerström
Mathilda Åström

Mathilda Åström hoppas på att fler unga ska våga ta chansen att driva UF och framförallt att våga tro på sig själva.

Foto: Emelie Hägerström
Julia Lindqvist

"För oss har det gått jättebra och vi har haft en otrolig försäljning" säger Julia Lindqvist på Creative Promotions.

Foto: Emelie Hägerström

Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.

– Vi utmanar dem till att gå utanför sin trygghetszon. Vi har elever som aldrig vågade stå framför någon och prata och som idag säljer på mässgolvet och håller presentationer inför jurymedlemmar. Innan de börjar med sitt UF är många ofta osäkra och ibland till och med trotsiga. Men när de väl kommer in i arbetet och inser att det inte bara är själva produkten det handlar om, utan att de även får göra vad de vill, då börjar de att utmana sig själva mer. Vad som gör UF unikt är att det är större än själva produkten, det är människorna bakom den och resan de gör, säger Tina Brahimzadeh.  

De 206 UF företagen som var på mässan kommer från hela länet och har jobbat länge med att fixa sina montrar. Trots att de driver UF inom massvis av olika områden, ser Tina Brahimzadeh en övergripande trend av hållbart företagande i år.

– Ungdomarna vill göra skillnad på riktigt, både när det kommer till social och miljömedveten hållbarhet, de vill förändra. Vi har tryckt mycket på att förändring inte kommer genom att skänka en viss andel till välgörenhet eller liknande, förändring vill vi ska ske genom deras affärsidé. Många har fått sina affärsidéer att formas utifrån behovet och viljan att göra skillnad, det är väldigt upplyftande!

Ett av UF företagen som har satsat lite extra på miljömedvetenhet är Actum UF som drivs av Mathilda Åström och hennes tre skolkamrater från Grillska Gymnasiet. De säljer ekologiska, etiskt producerade och miljövänliga tygpåsar som ska fungera som ett substitut till plastpåsar. Idéen väcktes hos tjejerna för att det tyckte sig finna en stor okunskap kring miljöförändringar i sin omgivning.

– Det bästa med UF är att skapa etablerade kundkontakter. Med just vår produkt är det också väldigt roligt att se hur kunderna börjar tänka efter mer kring miljö när de kommer i kontakt med oss, berättar Mathilda Åström.

På plats och i drivandet för hållbarhet finns också Klimatsmart UF som drivs av Anders Lindberg och Fanny Eningsjö från Westerlundska gymnasiet. Deras produkt är en koncentrerad såpa som kan användas för alla städtillfällen. Såpans vattenfria form gör den miljövänlig, bland annat då den tar lite plats vid transporter. Treevet UF är ett annat företag sprunget ur ett miljötänk. Bakom företaget står Algot, Abdi och David från Bruksgymnasiet. De säljer brick-och muggunderlägg gjorda i trä, som de har tillverkat helt själva.

– Idén kom från mitt sommarjobb där jag jobbade med att sätta upp markeringar i skogen. Jag insåg att mycket träd gick till spillo så jag kapade upp en bit med sågen och såg hur fint de var. Vi tog sedan kontakt med några företag som vi nu får material från. Det är sådant som annars skulle slängas. Sen sågar, slipar och lackar vi dem till muggunderlägg, berättar Algot Karlsson.  

Att driva ett UF är dock inte alltid en dans på rosor och de unga entreprenörerna får ofta vara beredda på en del bakstötar på vägen. Många av eleverna ser det dock som en lärorik läxa som bidrar till utveckling och ett starkare ledarskap.

– För oss har det gått jättebra och vi har haft en otrolig försäljning men vi är många starka viljor som inte alltid kom överens i företaget. Så en dag i höstas fick vi sätta oss ner för ett möte. Då bestämde vi att antingen splittra på oss, eller köra på, och här står vi idag! Berättar Julia Lindqvist på Creative Promotions, som precis innan vi talades vid blivit nominerade i kategorin ”Årets Tillväxt”.

Abdi Mohamed på Treevet menar också att motgångar inte alltid behöver vara något negativt.

– Saker går inte alltid enligt planen men då det gäller det att lära sig utnyttja de resurser man har. Ibland får man tänka om vilket kan resultera i något bättre, säger Abdi Mohamed.

Det kanske mest fantastiska med att befinna sig på IFU arena på just en UF-mässa är att hela lokalen osar glädje och inspiration. Vid varje monter står ungdomar med djup inlevelse och engagemang i sin produkt och företag. Det är svårt att inte förundras över att det här är en del av gymnasieskolan för så många ungdomar. Och uppskattat verkar det vara. Aldrig har nog en fråga fått ett så rungande ja som ”kan du tänka dig att fortsätta driva företag i framtiden?” 

– Det är så roligt, när vi får en order så är det så mycket glädje och adrenalin som pumpar i hela företaget, så vår tanke är absolut att fortsätta driva Creative Promotions efter studenten, berättar Julia Lindqvist. 

Avslutningsvis hoppas Mathilda Åström på att fler unga ska våga ta chansen att driva UF och framförallt att våga tro på sig själva.

– Det jag har lärt mig är att man kan bli vad som helst och göra vad man vill bara man har drivkraften, energin och orket till det. Men överlag lär vi oss att det är svårt att starta ett företag det första man gör, först ska man vara anställd. Därför känns det som att många ungdomar inte vet om vilka möjligheter som finns och att man inte tror på sig själv tillräckligt. Genom UF får man upp självförtroendet och vågar se eget företagande som en möjlig framtidssysselsättning!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Tänk om...

GÄSTKRÖNIKA "...det fanns ett friluftsområde i Uppsala som hade en hemsida där du kunde boka långfärdsskridskor, se badvattentemperatur, isförhållanden och öppettider. Kanske boka upp en picknickkorg med hembakat bröd och lammkorv från bondgården bredvid. Allt ekologiskt och närodlat." Så inleder  Jonathan Tigrar, GO Adventure Uppsala sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Mässa för framtidens entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris. Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.
NYHET Publicerad:

Från oslipad diamant till juvel

STARTUP Det Uppsala-baserade co-working space:et BASE10 har i flera år nu varit en kreativ och öppen plats för stadens startups och allmänt kreativa, tech-intresserade människor. Efter ett par år i lokaler på Klostergatan i Uppsala låter VD, Jason Dainter nu meddela att den ”fysiska huben” flyttar in i sprillans nya lokaler i kontorsbyggnaden Juvelen i november i år.
NYHET Publicerad:

Knivsta har länets högsta företagsamhet

FÖRETAGSAMHETEN Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin årliga mätning av företagsamheten. Den visar att Uppsala län har den femte högsta företagsamheten i landet men tyvärr också att Uppsala är ett av få län där företagsamheten går tillbaka jämfört med förra året.
NYHET Publicerad:

Ryktet om citybutikens död är starkt överdrivet

HANDELN I Uppsala härskar ingen butiksdöd i stadskärnan. H&M storsatsar, mindre, snabbfotade butiker effektiviserar och krymper ytor. Resultatet: en pulserande innerstad. "Tryggheten är grundläggande för att folk ska vilja vara i stan, därför har vi ett fokus på det, säger Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan.
NYHET Publicerad:

Irriterande människor

KRÖNIKA "Det blir ofta kulturkrockar och onödigt gnissel när företagare möter kommuners tjänstemän. Företagaren vill så snabbt som möjligt ta sig igenom djungeln av lagar och regler för att förverkliga sin idé. Och tjänstemannen, som ju faktiskt bara gör sitt jobb, upplevs inte sällan i det sammanhanget som en synnerligen irriterande och osmidig figur med bedövande mycket makt." Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Bekymmersamt för industriföretag utan EU

GEMENSAM MARKNAD EU:s inre marknad är en grundbult för många svenska företag. 65 procent av verkstadsföretaget Habias försäljning går till andra EU-medlemmar, är ett exempel. ”Ett svenskt utträde skulle vara mycket bekymmersamt, säger vd Johan Holmstedt.
NYHET Publicerad:

"Utan ett EU skulle vi haft det mycket krångligare"

GEMENSAM MARKNAD 40 procent av exporten går till länder inom EU. En smidig gränsövergång är viktig, eftersom biotechföretaget Mercodias produkter måste förvaras kallt. Vd Mona Österberg berättar om fördelarna med unionen.
NYHET Publicerad:

Långsamma processer och bristande förståelse hindrar företag att växa

FÖRETAGSKLIMAT Sedan 2006 har Mattias Sjökvists Åkeri AB varit verksamma i tätorten Alunda i Östhammars kommun. Under flera år har åkeriets grundare, Mattias, försökt hitta möjligheter för att kunna expandera verksamheten och samtidigt tillhandahålla lokaler för fler aktörer som vill etablera sig på orten. Men, när han vänt sig till kommunen för att omsätta plan till handling har gensvaret varit svalt.
NYHET Publicerad:

Vad ska du bli när du blir stor?

KRÖNIKA "Vi kan med jämna mellanrum höra politiker påtala vikten av att fler väljer att bli företagare. Sverige behöver helt enkelt fler företagare som kan skapa fler jobb. Men om man nu identifierat detta som ett önskvärt scenario, att fler ska välja just företagarbanan, varför ser man då inte till att alla unga får upp just det alternativet på sitt smörgåsbord?" Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Hög press på schyssta åkare

TRANSPORTBRANSCHEN Idag är svensk åkerinäring pressad. Utmaningar så som osund konkurrens, miljö och chaufförbrist präglar åkeribranschen och lämnar små marginaler för företagarna. Likväl hade inte samhället klarat många dagar utan lastbilar på vägarna. Maria Lindh, Branschchef på Biltrafikens Arbetsgivareförbund, ett förbund inom Transportföretagen, berättar om åkeribranschens utmaningar och möjligheter.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

DEBATT Arbetsgivare är ofta kritiska till arbetsgivaravgifterna, inte för förmånerna de bekostar utan för att en stor del av avgifterna är ren skatt. Arbetsgivaravgifterna finansierar socialförsäkringsförmåner som ålderspension, sjuk- och föräldraförsäkring, arbetsskadeförmåner och arbetslöshetsersättning. Men trots att kostnaderna för de förmånerna har minskat de senaste åren och delavgifterna för försäkringarna har sänkts, så ligger den totala arbetsgivaravgiften kvar på samma nivå: 31,42 procent på lönen.
NYHET Publicerad:

Byggprogrammet på Westerlundska ger högst lön

GYMNASIEVAL Ungefär 4 000 niondeklassare i Uppsala län och deras föräldrar ska de närmaste veckorna välja gymnasieprogram. För att underlätta genomtänkta val lanserar Svenskt Näringsliv nu sajten Gymnasiekvalitet.se. Där finns fakta om program och gymnasieskolor i hela Sverige.
NYHET Publicerad:

Drönare tar UF-företaget till nya höjder

UNG FÖRETAGSAMHET Det har bara gått en termin sedan UF-året kickade igång för gymnasieeleverna, men för ett UF-företag skulle julavslutningen på idrottsgymnasiet Celsiusskolan bjuda på tidig utdelning. Det hade blivit dags att kora vinnarna av ”årets affärsplan” i Uppsala Län, detta med motiveringen: “En affärsplan som genomsyras av högflygande planer och hög kvalitetsmedvetenhet. Företaget ger sin väl definierade målgrupp möjlighet att se och sälja sig själva utifrån ett helt nytt perspektiv. The sky is the limit.”
NYHET Publicerad:

”Vi behöver fristående aktörer för att klara tillväxten”

VÄLFÄRD Med en hög tillväxt och ung befolkning, möter Knivsta kommun ett tilltagande behov av förskole- och skolverksamheter. Fram till 2025 beräknas de bland annat behöva 50–60 nya förskoleavdelningar. Fristående aktörer föreslås som en del av lösningen. "I ett försök att öka antalet förskoleplatser har utbildningsförvaltningen fått i uppdrag att utforska privata aktörers intresse för att bygga och bedriva förskole- och skolverksamheter i Knivsta", säger Björn-Owe Björk, kristdemokratiskt kommunalråd i Knivsta kommun.
NYHET Publicerad:

Höga marginalskatter hindrar företagens kompetensförsörjning

SKATTER Rekrytering av ny kompetens skapar allt större problem, ett exempel på det utspelade sig för ett par veckor sedan då Spotify föll stort på börsen med hänvisning till just kompetensförsörjningen. Detta är en av konsekvenserna som drabbar företag på grund av att våra marginalskatter är högst i världen och hindrar företag från att anställa. Lars Erfäldt på Zetterbergs industri i Östervåla menar att dessa skatter hindrar tillväxten och lparadoxalt nog leder till förlorade skatteintäkter.
NYHET Publicerad:

Ny företagarförening i Älvkarleby med sikte på ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT I år placerades Älvkarleby på 241:e plats i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet i landets 290 kommuner. Det är en förbättring från föregående år, men enligt Jennie Edenby behövs nytänk för att ett fungerande företagarklimat ska bli verklighet i kommunen. Med Älvkarlebys företagarförening är Jennies ambition att kunna erbjuda just det, nytänk.
NYHET Publicerad:

”Vi måste tänka framåt”

FÖRETAGSKLIMAT Vårdföretagaren tillika ordförande i Knivstas företagarförening, Lotta Wiström, har sedan femton år tillbaka varit en aktiv aktör i näringslivet. Nu tar hon steget in i politiken, med ambitionen om att bli en liberal röst för företagsamhet, vård och omsorg och för en bättre samverkan mellan kommun och landsting. "Vi måste bevaka både små och större företagares intressen, likaså intresset hos de företagare som överväger att etablera sig här. För detta krävs samverkan!", säger Lotta.
NYHET Publicerad:

Fundera igenom ditt gymnasieval noga

DEBATT I höst ska 110 000 elever förbereda sig för sina gymnasieval i början av nästa år. Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt. Ibland är det första gången som tonåringen mer eller mindre på egen hand fattar ett beslut som kan ha stor påverkan på framtiden. Men ofta spelar föräldrarna en viktig roll.
NYHET Publicerad:

Det behövs mer näringsliv i skolorna

UTBILDNING "Tyvärr fungerar ej yrkesutbildningssystemet tillfredsställande idag", konstaterar Theresa Östman från Grillby & F100 Rör AB, ett av många företag som har svårt att hitta rätt medarbetare. Problematiken bekräftas i Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät som visar att vart fjärde rekryteringsförsök misslyckas, ofta på grund av svårigheter att hitta personer med relevant utbildning och rätt kompetens. En av de större utbildningsgrupperna som efterfrågas är de som erhållit en examen från en yrkesutbildning, både gymnasial och eftergymnasial.