Actum UF
Foto: Emelie Hägerström

Actum UF säljer ekologiska, etiskt producerade och miljövänliga tygpåsar som ska fungera som ett substitut till plastpåsar.

Mässa för framtidens entreprenörer

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris.

IMG_3628
Foto: Emieli Hägerström
UF mässan 2019
Treevet
Foto: Emelie Hägerström
Algot Karlsson, Abdi Mohamed och David Khosravi på Treevet UF
Klimatsmart
Foto: Emelie Hägerström
Anders Lindberg och Fanny Eningsjö på Klimatsmart UF
Creative Promotions
Foto: Emieli Hägerström
Emil Törnsäter, Izabella Domberg, Tilde Lugnet och Julia Lindqvist från Creative Promotions UF
Tina Brahimzadeh

Tina Brahimzadeh menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag.

Foto: Emelie Hägerström
Mathilda Åström

Mathilda Åström hoppas på att fler unga ska våga ta chansen att driva UF och framförallt att våga tro på sig själva.

Foto: Emelie Hägerström
Julia Lindqvist

"För oss har det gått jättebra och vi har haft en otrolig försäljning" säger Julia Lindqvist på Creative Promotions.

Foto: Emelie Hägerström

Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.

– Vi utmanar dem till att gå utanför sin trygghetszon. Vi har elever som aldrig vågade stå framför någon och prata och som idag säljer på mässgolvet och håller presentationer inför jurymedlemmar. Innan de börjar med sitt UF är många ofta osäkra och ibland till och med trotsiga. Men när de väl kommer in i arbetet och inser att det inte bara är själva produkten det handlar om, utan att de även får göra vad de vill, då börjar de att utmana sig själva mer. Vad som gör UF unikt är att det är större än själva produkten, det är människorna bakom den och resan de gör, säger Tina Brahimzadeh.  

De 206 UF företagen som var på mässan kommer från hela länet och har jobbat länge med att fixa sina montrar. Trots att de driver UF inom massvis av olika områden, ser Tina Brahimzadeh en övergripande trend av hållbart företagande i år.

– Ungdomarna vill göra skillnad på riktigt, både när det kommer till social och miljömedveten hållbarhet, de vill förändra. Vi har tryckt mycket på att förändring inte kommer genom att skänka en viss andel till välgörenhet eller liknande, förändring vill vi ska ske genom deras affärsidé. Många har fått sina affärsidéer att formas utifrån behovet och viljan att göra skillnad, det är väldigt upplyftande!

Ett av UF företagen som har satsat lite extra på miljömedvetenhet är Actum UF som drivs av Mathilda Åström och hennes tre skolkamrater från Grillska Gymnasiet. De säljer ekologiska, etiskt producerade och miljövänliga tygpåsar som ska fungera som ett substitut till plastpåsar. Idéen väcktes hos tjejerna för att det tyckte sig finna en stor okunskap kring miljöförändringar i sin omgivning.

– Det bästa med UF är att skapa etablerade kundkontakter. Med just vår produkt är det också väldigt roligt att se hur kunderna börjar tänka efter mer kring miljö när de kommer i kontakt med oss, berättar Mathilda Åström.

På plats och i drivandet för hållbarhet finns också Klimatsmart UF som drivs av Anders Lindberg och Fanny Eningsjö från Westerlundska gymnasiet. Deras produkt är en koncentrerad såpa som kan användas för alla städtillfällen. Såpans vattenfria form gör den miljövänlig, bland annat då den tar lite plats vid transporter. Treevet UF är ett annat företag sprunget ur ett miljötänk. Bakom företaget står Algot, Abdi och David från Bruksgymnasiet. De säljer brick-och muggunderlägg gjorda i trä, som de har tillverkat helt själva.

– Idén kom från mitt sommarjobb där jag jobbade med att sätta upp markeringar i skogen. Jag insåg att mycket träd gick till spillo så jag kapade upp en bit med sågen och såg hur fint de var. Vi tog sedan kontakt med några företag som vi nu får material från. Det är sådant som annars skulle slängas. Sen sågar, slipar och lackar vi dem till muggunderlägg, berättar Algot Karlsson.  

Att driva ett UF är dock inte alltid en dans på rosor och de unga entreprenörerna får ofta vara beredda på en del bakstötar på vägen. Många av eleverna ser det dock som en lärorik läxa som bidrar till utveckling och ett starkare ledarskap.

– För oss har det gått jättebra och vi har haft en otrolig försäljning men vi är många starka viljor som inte alltid kom överens i företaget. Så en dag i höstas fick vi sätta oss ner för ett möte. Då bestämde vi att antingen splittra på oss, eller köra på, och här står vi idag! Berättar Julia Lindqvist på Creative Promotions, som precis innan vi talades vid blivit nominerade i kategorin ”Årets Tillväxt”.

Abdi Mohamed på Treevet menar också att motgångar inte alltid behöver vara något negativt.

– Saker går inte alltid enligt planen men då det gäller det att lära sig utnyttja de resurser man har. Ibland får man tänka om vilket kan resultera i något bättre, säger Abdi Mohamed.

Det kanske mest fantastiska med att befinna sig på IFU arena på just en UF-mässa är att hela lokalen osar glädje och inspiration. Vid varje monter står ungdomar med djup inlevelse och engagemang i sin produkt och företag. Det är svårt att inte förundras över att det här är en del av gymnasieskolan för så många ungdomar. Och uppskattat verkar det vara. Aldrig har nog en fråga fått ett så rungande ja som ”kan du tänka dig att fortsätta driva företag i framtiden?” 

– Det är så roligt, när vi får en order så är det så mycket glädje och adrenalin som pumpar i hela företaget, så vår tanke är absolut att fortsätta driva Creative Promotions efter studenten, berättar Julia Lindqvist. 

Avslutningsvis hoppas Mathilda Åström på att fler unga ska våga ta chansen att driva UF och framförallt att våga tro på sig själva.

– Det jag har lärt mig är att man kan bli vad som helst och göra vad man vill bara man har drivkraften, energin och orket till det. Men överlag lär vi oss att det är svårt att starta ett företag det första man gör, först ska man vara anställd. Därför känns det som att många ungdomar inte vet om vilka möjligheter som finns och att man inte tror på sig själv tillräckligt. Genom UF får man upp självförtroendet och vågar se eget företagande som en möjlig framtidssysselsättning!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Rekordlågt förtroendet för kommunala upphandlingar

SOMMARKRÖNIKA Varje år mäter Svenskt Näringsliv företagsklimatet i kommunerna. En av frågorna vi ställer är hur företagen upplever att upphandlingarna fungerar i kommunen. I år var resultatet nedslående – betyget för de kommunala upphandlingarna har aldrig varit längre, 2,63 på en 6-gradig skala. Om vad det kan bero på skriver Ellen Hausel Heldahl, Svenskt Näringsliv, i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen synliggör skatteproblem

SOMMARKRÖNIKA "Krisen har gjort det uppenbart hur viktiga företagen är som skapare av välstånd. Företagen producerar de varor och tjänster som vi behöver, och därtill skapas jobb och skatteintäkter till välfärden". Det skriver Johan Fall, Svenskt Näringsliv, i sin sommarkrönika och pekar på att det finns en rad strukturella problem i ekonomin som synliggjorts under krisen, inte minst på skattesidan.
NYHET Publicerad:

Er tid är nu

SOMMARKRÖNIKA "Framtiden ska vara ljus och inspirerande. Det är därför högst bekymmersamt att ungas oro för framtiden nu ökar. Enligt UB uppger hälften av gymnasieungdomarna att de är oroliga inför framtiden, att jämföra med tre av tio när de ställde samma fråga hösten 2019." Det skriver Johan Olsson, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Skogsbackens ost hoppas på snabb återhämtning för hotell och restauranger

CORNONAKRISEN Hallå där Marih Jonsson, som driver Skogsbackens ost och är en del av Fjärdhundraland. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er?
NYHET Publicerad:

Fyra prioriteringar i EU:s återhämtningsplan

EU Bara månader efter att den nya EU-kommissionen tillträdde och presenterade sina planer för den kommande mandatperioden slog corona-pandemin till. Till de stora utmaningarna, som Brexit och en ny långtidsbudget, lades nu ytterligare en: att få EU att återhämta sig ur en medicinsk och ekonomisk kris. Vi har träffat chefen på Svenskt Näringslivs EU-kontor i Bryssel, Anders Edholm, för att höra vad svenska företag bör hålla koll på i EU den närmaste tiden.
NYHET Publicerad:

"Krisen har gjort att vi behöver vara mer pragmatiska"

CORONAKRISEN I Håbo kommun har många företag drabbats hårt av den rådande coronakrisen och flera företagare står utan uppdrag och med utebliven beläggning. Flera stycken större industriföretag har dock sett en ökning i produktionen under pandemin. Som lösning på detta har kommunen etablerat en matchningsfunktion. ”Syftet är att matcha ihop företag som saknar och under rådande pandemi behöver personal med företag vars verksamhet har avstannat.” förklarar Liselotte Grahn Elg, kommunstyrelseordförande i Håbo kommun.
NYHET Publicerad:

Hur löser vi ett mer än dubbelt så stort elbehov?

SOMMARKRÖNIKA "I Sverige har vi ett av världens mest fossilfria elsystem. Ungefär 98 procent av elen vi använder produceras utan koldioxidutsläpp. Dessutom sker produktionen till en låg kostnad vilket har inneburit en viktig konkurrensfördel för svensk industri. Det är ingen överdrift att säga att låga och stabila elpriser har varit en grundförutsättning för vårt välstånd". Lina Håkansson, Svenskt Näringsliv, lyfter i denna krönika frågan om hur vi ska lösa vårt framtida elbehov.
NYHET Publicerad:

"Man måste vara beredd att tänka nytt"

CORONAKRISEN Hallå där Anna Hidegren, arrendator av Rullsands Havsbad och Camping. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er?
NYHET Publicerad:

Visioner för miljön och klimatets skull

SOMMARKRÖNIKA "Det är en framåtblickande, visionär, syn som måste prägla vårt fortsatta miljöarbete. Sverige behöver ta fasta på utvecklingen i näringslivet, den hållbara utvecklingen, som en motor för att skapa ett välfärdssamhälle." Det skriver Nicklas Skår, Svenskt Näringsliv i denna krönika.
NYHET Publicerad:

Så undviker du bluffakturor och vd-bedrägerier

SÄKERHET Bluffakturor och internetbedrägerier är något som drabbar företagen under hela året. Särskilt besvärligt är det under sommaren då ordinarie personal inte är på plats och därför inte heller erfarenheten kring vilka leverantörer företaget använder och således vilka fakturor som ska betalas. Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, listar sina bästa tips för hantering av bluffakturor och vd-bedrägerier. 
NYHET Publicerad:

Utan utländska turister och bröllop hoppas Gimo Herrgård på "svemester"

CORONAKRISEN Hallå där, Mathias Schneider, General Manager på Gimo Herrgård. Hur mår ni i coronatider och hur har ni anpassat er? Och hur ser sommaren ut?
NYHET Publicerad:

Återstart av Uppsala läns ekonomi

DEBATT "Det är de strukturella förutsättningarna för företagande, arbete, forskning, utveckling och investeringar som avgör hur snabbt Sverige och Uppsalaregionen kan komma tillbaka på fötter och blicka framåt." Det skriver Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen, i dennan debatt.
NYHET Publicerad:

Vill att unga ska se företagande som ett naturligt yrkesval

SKOLNÄTVERK Välkommen Jennifer Österlund som kommer att arbeta heltid med att öka samverkan mellan skola och näringsliv i vår region. "Jag vill att företagande ska ses som ett lika naturligt yrkesval för unga som vilket annat som helst, och därför är jag väldigt glad och tacksam över att få jobba för det".
NYHET Publicerad:

Kompetensförsprång efter krisen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För många företag har det sedan i mitten av mars handlat om att hantera coronakrisens mest akuta effekter. Många åtgärder har vidtagits och ett stort antal verksamheter har varslat, sagt upp eller permitterat sin personal. Nu går tankarna till hur man kan göra det bästa av tiden fram tills dess att det vänder. Kan man kanske till och med stå starkare när hjulen börjar snurra igen? 
NYHET Publicerad:

TRR stöttar företag i omställning

OMSTÄLLNING Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. Erica Sundberg, regionchef för TRR Region Mitt, berättar om hur de stöttar företag som står inför omställning.
NYHET Publicerad:

Så kompetenssäkrar du företaget under krisen

WEBBINAR Ett webbinarium om hur du som arbetsgivare kan använda tiden under corona till att behålla och stärka kompetensen i ditt företag, för att stå starkare när det vänder.
NYHET Publicerad:

Noors Slott efterlyser mer flexibla krisåtgärder

CORONAKRISEN Noors slott i Knivsta ekar tomt och företaget har drabbats hårt i och med den pågående coronakrisen. Företaget som just nu borde gå in i sin bästa period står istället med avbokade konferenser, bröllop och fester. Trots hjälp i form av krispaket kämpar ägare Sofia och Håkan Hjärner för att för att hålla företaget flytande. ”Jag vet ju att man måste gå efter likabehandlingsplan och det ska vara lika för alla företag, men alla är inte drabbade på samma sätt”, säger Sofia.
NYHET Publicerad:

Bästa och sämsta företagsklimatet finns i Norduppland

FÖRETAGSKLIMAT När företagen sätter betyg på företagsklimatet i Uppsalaregionen får Älvkarleby det högsta och Östhammar det lägsta helhetsbetyget, 3,61 respektive 2,76 på en sexgradig skala.
NYHET Publicerad:

Gröna jobb ett ljus i coronamörkret

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Många branscher är hårt drabbade av coronakrisen med permitteringar, varsel och i värsta fall konkurser som följd. Men situationen är inte likadan överallt. Länets skogs- och trädgårdsföretagare står nu beredda att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer.
NYHET Publicerad:

Så här ser företagen i Uppsalaregionen på framtiden

KONJUNKTUR En gång i kvartalet tar Svenskt Näringsliv tempen på näringslivet regionalt och i Sverige. Resultatet är en viktig input till de politiska beslut som bör fattas för att få ett företagsklimat i toppklass. Uppsalaregionens företag beskriver ett läge som ser något ljusare ut än riket som helhet, även om bilden är långt ifrån ljus. "Det är viktigt att ta situationen på största allvar, att stötta företagen på alla sätt det är möjligt och hålla noga koll på utvecklingen framöver för att kunna göra mer där det behövs", säger Anna-Lena Holmström, Svenskt Näringsliv Uppsalaregionen.