Actum UF
Foto: Emelie Hägerström

Actum UF säljer ekologiska, etiskt producerade och miljövänliga tygpåsar som ska fungera som ett substitut till plastpåsar.

Mässa för framtidens entreprenörer

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris.

IMG_3628
Foto: Emieli Hägerström
UF mässan 2019
Treevet
Foto: Emelie Hägerström
Algot Karlsson, Abdi Mohamed och David Khosravi på Treevet UF
Klimatsmart
Foto: Emelie Hägerström
Anders Lindberg och Fanny Eningsjö på Klimatsmart UF
Creative Promotions
Foto: Emieli Hägerström
Emil Törnsäter, Izabella Domberg, Tilde Lugnet och Julia Lindqvist från Creative Promotions UF
Tina Brahimzadeh

Tina Brahimzadeh menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag.

Foto: Emelie Hägerström
Mathilda Åström

Mathilda Åström hoppas på att fler unga ska våga ta chansen att driva UF och framförallt att våga tro på sig själva.

Foto: Emelie Hägerström
Julia Lindqvist

"För oss har det gått jättebra och vi har haft en otrolig försäljning" säger Julia Lindqvist på Creative Promotions.

Foto: Emelie Hägerström

Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.

– Vi utmanar dem till att gå utanför sin trygghetszon. Vi har elever som aldrig vågade stå framför någon och prata och som idag säljer på mässgolvet och håller presentationer inför jurymedlemmar. Innan de börjar med sitt UF är många ofta osäkra och ibland till och med trotsiga. Men när de väl kommer in i arbetet och inser att det inte bara är själva produkten det handlar om, utan att de även får göra vad de vill, då börjar de att utmana sig själva mer. Vad som gör UF unikt är att det är större än själva produkten, det är människorna bakom den och resan de gör, säger Tina Brahimzadeh.  

De 206 UF företagen som var på mässan kommer från hela länet och har jobbat länge med att fixa sina montrar. Trots att de driver UF inom massvis av olika områden, ser Tina Brahimzadeh en övergripande trend av hållbart företagande i år.

– Ungdomarna vill göra skillnad på riktigt, både när det kommer till social och miljömedveten hållbarhet, de vill förändra. Vi har tryckt mycket på att förändring inte kommer genom att skänka en viss andel till välgörenhet eller liknande, förändring vill vi ska ske genom deras affärsidé. Många har fått sina affärsidéer att formas utifrån behovet och viljan att göra skillnad, det är väldigt upplyftande!

Ett av UF företagen som har satsat lite extra på miljömedvetenhet är Actum UF som drivs av Mathilda Åström och hennes tre skolkamrater från Grillska Gymnasiet. De säljer ekologiska, etiskt producerade och miljövänliga tygpåsar som ska fungera som ett substitut till plastpåsar. Idéen väcktes hos tjejerna för att det tyckte sig finna en stor okunskap kring miljöförändringar i sin omgivning.

– Det bästa med UF är att skapa etablerade kundkontakter. Med just vår produkt är det också väldigt roligt att se hur kunderna börjar tänka efter mer kring miljö när de kommer i kontakt med oss, berättar Mathilda Åström.

På plats och i drivandet för hållbarhet finns också Klimatsmart UF som drivs av Anders Lindberg och Fanny Eningsjö från Westerlundska gymnasiet. Deras produkt är en koncentrerad såpa som kan användas för alla städtillfällen. Såpans vattenfria form gör den miljövänlig, bland annat då den tar lite plats vid transporter. Treevet UF är ett annat företag sprunget ur ett miljötänk. Bakom företaget står Algot, Abdi och David från Bruksgymnasiet. De säljer brick-och muggunderlägg gjorda i trä, som de har tillverkat helt själva.

– Idén kom från mitt sommarjobb där jag jobbade med att sätta upp markeringar i skogen. Jag insåg att mycket träd gick till spillo så jag kapade upp en bit med sågen och såg hur fint de var. Vi tog sedan kontakt med några företag som vi nu får material från. Det är sådant som annars skulle slängas. Sen sågar, slipar och lackar vi dem till muggunderlägg, berättar Algot Karlsson.  

Att driva ett UF är dock inte alltid en dans på rosor och de unga entreprenörerna får ofta vara beredda på en del bakstötar på vägen. Många av eleverna ser det dock som en lärorik läxa som bidrar till utveckling och ett starkare ledarskap.

– För oss har det gått jättebra och vi har haft en otrolig försäljning men vi är många starka viljor som inte alltid kom överens i företaget. Så en dag i höstas fick vi sätta oss ner för ett möte. Då bestämde vi att antingen splittra på oss, eller köra på, och här står vi idag! Berättar Julia Lindqvist på Creative Promotions, som precis innan vi talades vid blivit nominerade i kategorin ”Årets Tillväxt”.

Abdi Mohamed på Treevet menar också att motgångar inte alltid behöver vara något negativt.

– Saker går inte alltid enligt planen men då det gäller det att lära sig utnyttja de resurser man har. Ibland får man tänka om vilket kan resultera i något bättre, säger Abdi Mohamed.

Det kanske mest fantastiska med att befinna sig på IFU arena på just en UF-mässa är att hela lokalen osar glädje och inspiration. Vid varje monter står ungdomar med djup inlevelse och engagemang i sin produkt och företag. Det är svårt att inte förundras över att det här är en del av gymnasieskolan för så många ungdomar. Och uppskattat verkar det vara. Aldrig har nog en fråga fått ett så rungande ja som ”kan du tänka dig att fortsätta driva företag i framtiden?” 

– Det är så roligt, när vi får en order så är det så mycket glädje och adrenalin som pumpar i hela företaget, så vår tanke är absolut att fortsätta driva Creative Promotions efter studenten, berättar Julia Lindqvist. 

Avslutningsvis hoppas Mathilda Åström på att fler unga ska våga ta chansen att driva UF och framförallt att våga tro på sig själva.

– Det jag har lärt mig är att man kan bli vad som helst och göra vad man vill bara man har drivkraften, energin och orket till det. Men överlag lär vi oss att det är svårt att starta ett företag det första man gör, först ska man vara anställd. Därför känns det som att många ungdomar inte vet om vilka möjligheter som finns och att man inte tror på sig själv tillräckligt. Genom UF får man upp självförtroendet och vågar se eget företagande som en möjlig framtidssysselsättning!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ett år med GDPR – hur har det gått?

WEBBINAR I ett och ett halvt år har de nya dataskyddsreglerna med GDPR i spetsen tillämpats. Inför GDPR upplevde många företag brist på information och praktisk vägledning. Många företag har fortfarande en hel del frågor att sätta sig in i och förstå för att personuppgiftsbehandlingen ska klara de nya tuffare kraven.
NYHET Publicerad:

Lär dig mer om offentlig upphandling - Förbättra dina chanser att vinna med ditt anbud

WEBBINAR I detta webbinarium möter du Ellen Hausel Heldahl som är jurist och expert på offentlig upphandling. Ellen kommer att dela med sig av sina erfarenheter och beskriva konkreta exempel.
NYHET Publicerad:

Blanka läkarintyg ska inte förekomma!

SJUKFRÅNVARO Vad gäller när en anställd blir sjuk? Hur hanterar du som arbetsgivare ett blankt eller innehållsfattigt sjukintyg? Enligt Alija Dizdarevic, samverkansansvarig på Försäkringskassan, måste fler arbetsgivare bli medvetna om vad som gäller och hur man hjälper den anställde tillbaka till arbete.
NYHET Publicerad:

Bygglovhjälpen gör det lätt att göra rätt

FÖRETAGSKLIMAT Ofullständiga bygglovsansökningar ställer till det för både kunder och medarbetare. I Uppsala kommun ska den nylanserade tjänsten “Bygglovhjälpen” göra det lättare för företagare och privatpersoner att ansöka om bygglov. Yvonne Fredriksson, Enhetschef för bygglovhandläggning i Uppsala kommun, berättar om den digitala tjänsten som kan effektivisera ärendehanteringen för både kunder och medarbetare.
NYHET Publicerad:

Bygglovsprocessen - en brobyggare i Enköping

FÖRETAGSKLIMAT På Enköpings miljö- och byggnadsförvaltning upplevde medarbetare att kommunen och företagare talade om varandra snarare än med varandra. För att ta reda på vart det skavde antog förvaltningen en ny strategi. Med en fikakorg i handen begav de sig ut till de stora byggföretagen för att lyssna till deras upplevelser av förvaltningens hantering av bygglovsprocessen. "Vi såg möjligheten att bryta ett mönster av dåliga relationer", säger Magnus Holmberg Muhr förvaltningschef på miljö- och byggnadsförvaltningen.
NYHET Publicerad:

"Vill lära ut mer om företagande och samhällsekonomi"

SKOLNÄTVERK "Fler elever skulle kunna göra rationella beslut om sin framtid och även inspireras till att välja andra typer av yrken med mer kunskap inom företagande och samhällsekonomi" säger Jens Lepikko som är ny skolnätverksansvarig till Svenskt Näringslivs regionkontor i Uppsala. Jens kommer i sin roll som skolnätverksansvarig att arbeta med att öka samverkan mellan skola och näringsliv genom att förmedla Svenskt Näringslivs kostnadsfria skolmaterial.
NYHET Publicerad:

Ledarskapspolicy - lösningen på destruktivt ledarskap

ARBETSGIVARDAGEN Forskning om ledarskap har gått in i en ny fas. Från att ha betraktat ledarskap som att “göra rätt saker, eller göra saker rätt,” till att uppmärksamma att även ledare gör fel. "Vi ställer ofta höga krav på ledare och förväntar oss att de ska vara superhjältar, men man får göra fel. Ett destruktivt ledarskap uppstår först när medarbetare systematiskt och under en längre tid påverkas på ett sätt som de upplever som negativt", säger Maria Fors Brandebo, Fil dr på Försvarshögskolans ledarskapscentrum.
NYHET Publicerad:

Skyll inte på lagstiftningen – gör istället er hemläxa!

UPPHANDLING Det pågår en intensiv debatt kring nyligen gjorda upphandlingar. Oavsett upphandling så skyller mer eller mindre alla som deltar i debatten på lagen om offentlig upphandling och kräver att denna ska ändras. Det påstås bland annat att det är lagens fel att upphandlande myndigheter måste köpa till ”lägsta pris”, att lagen förhindrar upphandlare att tala med leverantörer och att det enligt lagen inte får ställas krav på referenser. Inget kunde vara mer fel. Självklart får man beakta kvalitet i upphandlingen, tala med varandra och ställa krav på referensobjekt eller referenser.
NYHET Publicerad:

Ökad frihet att anpassa lönesättningen – optimalt för Tebex

AVTAL 2020 Förberedelserna inför avtalsrörelsen 2020 är i full gång. Redan i december ska industrins arbetsgivare och fackförbund byta avtalskrav inför 2020 års avtalsförhandlingar. Denna gången mot bakgrunden av konjunkturavmattning, Brexit och risken för ett internationellt handelskrig. För Tebex med 36 anställda och arbetskraftskostnader som uppgår till 40 procent av företagets kostnader, blir den stundande avtalsrörelsen viktig. Både för Tebex fortsatta konkurrenskraft och möjligheten att anställa nya medarbetare.
NYHET Publicerad:

AquaOnTime UF sätter klimat och hälsa i centrum

UNG FÖRETAGSAMHET Bakom UF-företaget AquaOnTime står fyra aktiva tjejer från idrottsgymnasiet Celsiusskolan i Uppsala. När de kom på sig själva med att ofta dricka mer kaffe än vatten för att hålla uppe tempot under dagarna, bestämde de sig för att ta fram en affärsidé som kunde vända trenden.
NYHET Publicerad:

Med cirkulärt tänk omvandlas avfall till resurs

CIRKULÄR EKONOMI Klimat- och miljöfrågan stod på agendan när Svenskt Näringslivs arbetsgivardag gick av stapeln. Enligt Jenny Svärd, ansvarig för miljöpolicy, är dessa frågor viktiga för Svenskt Näringslivs medlemsorganisationer. Lika viktigt är det att med rätt investeringar och effektiv resurshantering spelar näringslivet en avgörande roll i arbetet mot att uppnå FN:s klimatmål. Men, hur ska företag göra för att effektivt nyttja sina resurser? Vad är cirkulär ekonomi? Och, vad finns för det för hinder? Under seminariet “Hållbarhet behöver vara lönsamt” inspirerar Jenny till att tänka cirkulärt.
NYHET Publicerad:

Hållbarhet och personalfrågor i fokus under Arbetsgivardagen i Västerås

ARBETSGIVARDAG Under arbetsgivardagen kunde deltagarna besöka flertalet seminarier som avhandlade de viktiga frågor och utmaningar som arbetsgivare idag står inför. Bland annat diskuterades hållbarhet, personalförändringar i företag och den kommande avtalsrörelsen.
NYHET Publicerad:

Höjt Rut-avdrag bidrar till ökad hemkänsla

RUT 2003 startade Maria Danielsson städhjälpsföretaget Företag & Hemkänsla. Tack vare duktig personal och nöjda kunder har företaget gradvis vuxit. När taket för Rut-avdraget höjdes från 25 000 till 50 000 kr per person och år gick telefonen på kontoret i Enköping varm.
NYHET Publicerad:

Högt tryck på Bivaxfabriken UF

UNG FÖRETAGSAMHET Albin Ljudén och Victor Olsmats går båda sista året på Lundellska Skolan i Uppsala. I höst driver de som valfri gymnasiekurs företaget Bivaxfabriken UF och vid terminsstarten var de redan i full gång med försäljningen av klimatsmarta bivaxdukar. De har höga målsättningar för sitt UF-år, samtidigt som de ser kursen som en chans att få med sig praktiska kunskaper kring företagande. "Drömmen är såklart att komma till SM i UF-företagande".
NYHET Publicerad:

Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna

PRAO Sedan en tid är prao återigen obligatoriskt i högstadiet. Det innebär en utmaning för både skolor och företag i Uppsalaregionen, men de många fördelarna överväger. "Prao är suveränt. Det är det enda sättet vi kan få ungdomar att förstå vad det handlar om. Vi kan inte bara gnälla på ungdomarna att de saknar förståelse och erfarenhet om inte vi företagare drar vårt strå till stacken och erbjuder dem det", säger Michael Prising som driver Feskarn i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Norrtäljes nya näringslivsperspektiv har revolutionerande effekter

FÖRETAGSKLIMAT Svenskt Näringslivs ranking av Sveriges kommuners företagsklimat har släppts och Norrtälje klättrar två placeringar upp till en 196:e plats bland landets 290 kommuner. Trots att utvecklingen går i rätt riktning, tar nu politiker och tjänstemän stora krafttag för att boosta företagsklimatet ytterligare. "Nu satsar vi på att ändra attityden till entreprenörskap och företagande! Företagarna är våra värdeskapare, vårt jobb som kommun ska vara att förvalta och fördela", säger Bino Drummond, kommunstyrelseordförande i Norrtälje kommun.
NYHET Publicerad:

Utbildning i företagsservice rustar Uppsala för tillväxt

HALLÅ DÄR Per Lundeqvist, enhetschef för ’Näringsliv, etablering’ inom avdelningen Näringsliv och Destination på Uppsala Kommun. Ni storsatsar på att utbilda kommunens medarbetare i bemötande, effektiv kommunikation och företagsservice. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Sida vid sida ska kommun och näringsliv ta Älvkarleby till topp 100

FÖRETAGSKLIMAT Den 24:e september släppte Svenskt Näringsliv årets ranking av företagsklimatet i Sveriges kommuner och i Uppsalaregionen är det Älvkarleby som stått för det störta lyftet. Från föregående års placering som 241:e kommun, har de klättrat hela 71 placeringar och positionerar sig nu på en 170:e plats. Enligt Martin Andaloussi, kommunens näringslivschef, är ett bra företagsklimat avgörande för kommunens utveckling.
NYHET Publicerad:

Två raketer och en sjunkbomb

FÖRETAGSKLIMAT Att Uppsalaregionens företag har bästa möjliga förutsättningar för att driva och utveckla sina företag har stor betydelse för jobb och välfärd. För att ta tempen på företagsklimatet och driva på för ständig utveckling och förbättring genomför Svenskt Näringsliv årligen en enkätundersökning som visar hur företagen i Sverige ser på företagsklimatet i sin kommun.
NYHET Publicerad:

Arbetsförmedlingen i ropet: Vad händer nu?

WEBBINAR Arbetsförmedlingen förändras runt om i Sverige. Det är i grunden positivt men det skapar viss oro och otydlighet vad som gäller. Hur påverkas näringslivet på kort och längre sikt?