Actum UF
Foto: Emelie Hägerström

Actum UF säljer ekologiska, etiskt producerade och miljövänliga tygpåsar som ska fungera som ett substitut till plastpåsar.

Mässa för framtidens entreprenörer

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris.

IMG_3628
Foto: Emieli Hägerström
UF mässan 2019
Treevet
Foto: Emelie Hägerström
Algot Karlsson, Abdi Mohamed och David Khosravi på Treevet UF
Klimatsmart
Foto: Emelie Hägerström
Anders Lindberg och Fanny Eningsjö på Klimatsmart UF
Creative Promotions
Foto: Emieli Hägerström
Emil Törnsäter, Izabella Domberg, Tilde Lugnet och Julia Lindqvist från Creative Promotions UF
Tina Brahimzadeh

Tina Brahimzadeh menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag.

Foto: Emelie Hägerström
Mathilda Åström

Mathilda Åström hoppas på att fler unga ska våga ta chansen att driva UF och framförallt att våga tro på sig själva.

Foto: Emelie Hägerström
Julia Lindqvist

"För oss har det gått jättebra och vi har haft en otrolig försäljning" säger Julia Lindqvist på Creative Promotions.

Foto: Emelie Hägerström

Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.

– Vi utmanar dem till att gå utanför sin trygghetszon. Vi har elever som aldrig vågade stå framför någon och prata och som idag säljer på mässgolvet och håller presentationer inför jurymedlemmar. Innan de börjar med sitt UF är många ofta osäkra och ibland till och med trotsiga. Men när de väl kommer in i arbetet och inser att det inte bara är själva produkten det handlar om, utan att de även får göra vad de vill, då börjar de att utmana sig själva mer. Vad som gör UF unikt är att det är större än själva produkten, det är människorna bakom den och resan de gör, säger Tina Brahimzadeh.  

De 206 UF företagen som var på mässan kommer från hela länet och har jobbat länge med att fixa sina montrar. Trots att de driver UF inom massvis av olika områden, ser Tina Brahimzadeh en övergripande trend av hållbart företagande i år.

– Ungdomarna vill göra skillnad på riktigt, både när det kommer till social och miljömedveten hållbarhet, de vill förändra. Vi har tryckt mycket på att förändring inte kommer genom att skänka en viss andel till välgörenhet eller liknande, förändring vill vi ska ske genom deras affärsidé. Många har fått sina affärsidéer att formas utifrån behovet och viljan att göra skillnad, det är väldigt upplyftande!

Ett av UF företagen som har satsat lite extra på miljömedvetenhet är Actum UF som drivs av Mathilda Åström och hennes tre skolkamrater från Grillska Gymnasiet. De säljer ekologiska, etiskt producerade och miljövänliga tygpåsar som ska fungera som ett substitut till plastpåsar. Idéen väcktes hos tjejerna för att det tyckte sig finna en stor okunskap kring miljöförändringar i sin omgivning.

– Det bästa med UF är att skapa etablerade kundkontakter. Med just vår produkt är det också väldigt roligt att se hur kunderna börjar tänka efter mer kring miljö när de kommer i kontakt med oss, berättar Mathilda Åström.

På plats och i drivandet för hållbarhet finns också Klimatsmart UF som drivs av Anders Lindberg och Fanny Eningsjö från Westerlundska gymnasiet. Deras produkt är en koncentrerad såpa som kan användas för alla städtillfällen. Såpans vattenfria form gör den miljövänlig, bland annat då den tar lite plats vid transporter. Treevet UF är ett annat företag sprunget ur ett miljötänk. Bakom företaget står Algot, Abdi och David från Bruksgymnasiet. De säljer brick-och muggunderlägg gjorda i trä, som de har tillverkat helt själva.

– Idén kom från mitt sommarjobb där jag jobbade med att sätta upp markeringar i skogen. Jag insåg att mycket träd gick till spillo så jag kapade upp en bit med sågen och såg hur fint de var. Vi tog sedan kontakt med några företag som vi nu får material från. Det är sådant som annars skulle slängas. Sen sågar, slipar och lackar vi dem till muggunderlägg, berättar Algot Karlsson.  

Att driva ett UF är dock inte alltid en dans på rosor och de unga entreprenörerna får ofta vara beredda på en del bakstötar på vägen. Många av eleverna ser det dock som en lärorik läxa som bidrar till utveckling och ett starkare ledarskap.

– För oss har det gått jättebra och vi har haft en otrolig försäljning men vi är många starka viljor som inte alltid kom överens i företaget. Så en dag i höstas fick vi sätta oss ner för ett möte. Då bestämde vi att antingen splittra på oss, eller köra på, och här står vi idag! Berättar Julia Lindqvist på Creative Promotions, som precis innan vi talades vid blivit nominerade i kategorin ”Årets Tillväxt”.

Abdi Mohamed på Treevet menar också att motgångar inte alltid behöver vara något negativt.

– Saker går inte alltid enligt planen men då det gäller det att lära sig utnyttja de resurser man har. Ibland får man tänka om vilket kan resultera i något bättre, säger Abdi Mohamed.

Det kanske mest fantastiska med att befinna sig på IFU arena på just en UF-mässa är att hela lokalen osar glädje och inspiration. Vid varje monter står ungdomar med djup inlevelse och engagemang i sin produkt och företag. Det är svårt att inte förundras över att det här är en del av gymnasieskolan för så många ungdomar. Och uppskattat verkar det vara. Aldrig har nog en fråga fått ett så rungande ja som ”kan du tänka dig att fortsätta driva företag i framtiden?” 

– Det är så roligt, när vi får en order så är det så mycket glädje och adrenalin som pumpar i hela företaget, så vår tanke är absolut att fortsätta driva Creative Promotions efter studenten, berättar Julia Lindqvist. 

Avslutningsvis hoppas Mathilda Åström på att fler unga ska våga ta chansen att driva UF och framförallt att våga tro på sig själva.

– Det jag har lärt mig är att man kan bli vad som helst och göra vad man vill bara man har drivkraften, energin och orket till det. Men överlag lär vi oss att det är svårt att starta ett företag det första man gör, först ska man vara anställd. Därför känns det som att många ungdomar inte vet om vilka möjligheter som finns och att man inte tror på sig själv tillräckligt. Genom UF får man upp självförtroendet och vågar se eget företagande som en möjlig framtidssysselsättning!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Företagsklimatet i Uppsalaregionen får godkänt

FÖRETAGSKLIMAT När Uppsalaregionens företag sätter ett sammanfattande betyg på sina kommuners förmåga att vara företagarkommun får alla kommuner som lägst betyget godkänt, 3,0, på en sexgradig skala. Bäst betyg får Knivsta, 3,7.
NYHET Publicerad:

Lärorik resa i företagsam Uppsalaregion

FÖRETAGSKLIMAT "Alla företagare har berättat om för- och nackdelar vilket har givit oss en hel del att tänka på. Trots att man har olika verksamheter så har man ändå vissa saker gemensamt, det är något viktigt att ta med sig, säger Solveig Zander", riksdagsledamot för Centerpartiet som i  måndags, tillsammans med andra riksdagsledamöter, kommunal- och regionråd deltog på Svenskt Näringslivs ”Företagsamma resa” där första stoppet var på Lindvalls rosteri i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Martina Mähl från Uppsala är Årets unga ledare

UNG FÖRETAGSAMHET I år har drygt 1130 gymnasieelever i Uppsala län drivit ett UF-företag och i början av veckan var åtta UF-företag från länet och tävlade i årets upplaga av SM i Ung Företagsamhet. Två fullspäckade dagar på Stockholmsmässan i Älvsjö avslutades med en galamiddag där vinnarna presenterades. En av dem var Martina Mähl från Uppsala som kammade hem det fina priset ”Årets unga ledare”.
NYHET Publicerad:

Tomma platser på gymnasieprogram i Uppsala län trots stark efterfrågan på arbetsmarknaden

UTBILDNING Svenskt Näringslivs granskning av söktrycket i den preliminära gymnasieantagningen visar att det finns lediga platser på utbildningar, trots att elever som går där har en ljus arbetsmarknad.
NYHET Publicerad:

"Viktigt att ta bort onödiga handelshinder"

GEMENSAM MARKNAD Den 26 maj går Europaparlamentsvalet av stapeln. Svenskt Näringslivs vision är ett välmående och konkurrenskraftigt Europasamarbete. Det är avgörande för ett land som Sverige, där EU i allt större utsträckning kommit att bli hemmamarknaden. Hur skulle egentligen svenska företagare drabbas av ett utträde ur EU? Hur förbereder man sig på en brexit? Och, i vilken riktning borde EU gå? Vi har frågat företagare i Uppsalaregionen och så här svarade Magnus Sörenson, VD på Marine Jet Power i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Webbinar om psykisk ohälsa - vilket ansvar har du?

WEBBINAR Vilket ansvar kan, bör och ska arbetsgivaren, medarbetaren respektive samhället ta när det gäller att förebygga psykisk ohälsa? Vad innebär Arbetsmiljöverkets föreskrift om ”organisatorisk och social arbetsmiljö”? Se vårt medlemswebbinar där Anna Bergsten, arbetsmiljöexpert på Svensk Näringsliv, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens maskinentreprenörer får gräva djupt efter personal

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Bristen på kompetens blir allt värre bland maskinentreprenörer. Därför storsatsar branschorganisationen på egna utbildningscenter runtom i landet. Gymnasie- och vuxenutbildning finns på elva orter i landet. Senaste tillskottet är ME-skolan i Bålsta som invigdes av Ebba Busch-Thor.
NYHET Publicerad:

Webbinar om säkerhet - Så skyddar du ditt företag

WEBBINAR Vad kan och får du göra när brott sker i din verksamhet? Vad behövs för att polisen ska hantera ditt ärende och vad kan ni egentligen kräva av rättsväsendet? Hur kan brotten förebyggas? Se vårt medlemswebbinar där Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Ökad dialog skapar lösningar i primärvården

VÄLFÄRD Ett starkt och utvecklande samarbete mellan regionen och primärvården är en ständigt aktuell fråga som är relevant för samhällets många parter. Malena Ranch (MP) som är ordförande för vårdstyrelsen i Region Uppsala menar att utmaningarna är i primärvården är de samma oavsett om det är en privat eller offentlig verksamhet och vill nu skapa bättre forum för att diskutera frågor och ha mer utbyten sinsemellan privata och offentliga vårdcentraler. "Det finns många drivna och engagerade personer som brinner för att ge en bra vård och att utveckla arbetet", säger Ranch.
NYHET Publicerad:

Utebliven förlängning av arbetstillstånd bromskloss i verksamheten

INSÄNDARE "Min fru är ursprungligen från Thailand och några av hennes släktingar har arbetat i vårt företag i flera år. Nu har vi fått besked från Migrationsverket att det kan dröja sex månader innan arbetstillstånden kan förlängas. Min verksamhet är beroende av mina anställdas kompetens. Hur kan detta vara möjligt?" Det skriver Per Sandström, Syltkrukan AB i Månkarbo, i denna insändare.
NYHET Publicerad:

Tänk om...

GÄSTKRÖNIKA "...det fanns ett friluftsområde i Uppsala som hade en hemsida där du kunde boka långfärdsskridskor, se badvattentemperatur, isförhållanden och öppettider. Kanske boka upp en picknickkorg med hembakat bröd och lammkorv från bondgården bredvid. Allt ekologiskt och närodlat." Så inleder  Jonathan Tigrar, GO Adventure Uppsala sin gästkrönika.
NYHET Publicerad:

Mässa för framtidens entreprenörer

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris. Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.
NYHET Publicerad:

Från oslipad diamant till juvel

STARTUP Det Uppsala-baserade co-working space:et BASE10 har i flera år nu varit en kreativ och öppen plats för stadens startups och allmänt kreativa, tech-intresserade människor. Efter ett par år i lokaler på Klostergatan i Uppsala låter VD, Jason Dainter nu meddela att den ”fysiska huben” flyttar in i sprillans nya lokaler i kontorsbyggnaden Juvelen i november i år.
NYHET Publicerad:

Knivsta har länets högsta företagsamhet

FÖRETAGSAMHETEN Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin årliga mätning av företagsamheten. Den visar att Uppsala län har den femte högsta företagsamheten i landet men tyvärr också att Uppsala är ett av få län där företagsamheten går tillbaka jämfört med förra året.
NYHET Publicerad:

Ryktet om citybutikens död är starkt överdrivet

HANDELN I Uppsala härskar ingen butiksdöd i stadskärnan. H&M storsatsar, mindre, snabbfotade butiker effektiviserar och krymper ytor. Resultatet: en pulserande innerstad. "Tryggheten är grundläggande för att folk ska vilja vara i stan, därför har vi ett fokus på det, säger Lisa Thörn, vd för Uppsala Citysamverkan.
NYHET Publicerad:

Irriterande människor

KRÖNIKA "Det blir ofta kulturkrockar och onödigt gnissel när företagare möter kommuners tjänstemän. Företagaren vill så snabbt som möjligt ta sig igenom djungeln av lagar och regler för att förverkliga sin idé. Och tjänstemannen, som ju faktiskt bara gör sitt jobb, upplevs inte sällan i det sammanhanget som en synnerligen irriterande och osmidig figur med bedövande mycket makt." Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.
NYHET Publicerad:

Bekymmersamt för industriföretag utan EU

GEMENSAM MARKNAD EU:s inre marknad är en grundbult för många svenska företag. 65 procent av verkstadsföretaget Habias försäljning går till andra EU-medlemmar, är ett exempel. ”Ett svenskt utträde skulle vara mycket bekymmersamt, säger vd Johan Holmstedt.
NYHET Publicerad:

"Utan ett EU skulle vi haft det mycket krångligare"

GEMENSAM MARKNAD 40 procent av exporten går till länder inom EU. En smidig gränsövergång är viktig, eftersom biotechföretaget Mercodias produkter måste förvaras kallt. Vd Mona Österberg berättar om fördelarna med unionen.
NYHET Publicerad:

Långsamma processer och bristande förståelse hindrar företag att växa

FÖRETAGSKLIMAT Sedan 2006 har Mattias Sjökvists Åkeri AB varit verksamma i tätorten Alunda i Östhammars kommun. Under flera år har åkeriets grundare, Mattias, försökt hitta möjligheter för att kunna expandera verksamheten och samtidigt tillhandahålla lokaler för fler aktörer som vill etablera sig på orten. Men, när han vänt sig till kommunen för att omsätta plan till handling har gensvaret varit svalt.
NYHET Publicerad:

Vad ska du bli när du blir stor?

KRÖNIKA "Vi kan med jämna mellanrum höra politiker påtala vikten av att fler väljer att bli företagare. Sverige behöver helt enkelt fler företagare som kan skapa fler jobb. Men om man nu identifierat detta som ett önskvärt scenario, att fler ska välja just företagarbanan, varför ser man då inte till att alla unga får upp just det alternativet på sitt smörgåsbord?" Det skriver Anna-Lena Holmström i sin krönika.