Actum UF
Foto: Emelie Hägerström

Actum UF säljer ekologiska, etiskt producerade och miljövänliga tygpåsar som ska fungera som ett substitut till plastpåsar.

Mässa för framtidens entreprenörer

NYHET Publicerad

UNG FÖRETAGSAMHET I onsdags gick årets UF-mässa ”Entreprenörskap på riktigt” av stapeln på IFU arena i Uppsala. De stora lokalerna fylldes av 720 unga entreprenörer, redo att visa sina framgångar och kanske kamma hem ett och annat pris.

IMG_3628
Foto: Emieli Hägerström
UF mässan 2019
Treevet
Foto: Emelie Hägerström
Algot Karlsson, Abdi Mohamed och David Khosravi på Treevet UF
Klimatsmart
Foto: Emelie Hägerström
Anders Lindberg och Fanny Eningsjö på Klimatsmart UF
Creative Promotions
Foto: Emieli Hägerström
Emil Törnsäter, Izabella Domberg, Tilde Lugnet och Julia Lindqvist från Creative Promotions UF
Tina Brahimzadeh

Tina Brahimzadeh menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag.

Foto: Emelie Hägerström
Mathilda Åström

Mathilda Åström hoppas på att fler unga ska våga ta chansen att driva UF och framförallt att våga tro på sig själva.

Foto: Emelie Hägerström
Julia Lindqvist

"För oss har det gått jättebra och vi har haft en otrolig försäljning" säger Julia Lindqvist på Creative Promotions.

Foto: Emelie Hägerström

Tina Brahimzadeh, som är skolinformatör på Ung Företagsamhet menar att mässan är ett utmärkt tillfälle för hela samhället att ta del av den resa skoleleverna gör med sina företag. Att driva ett UF-företag ökar inte bara chanserna för att driva företag senare i livet, det är för många också en betydande personlig resa.

– Vi utmanar dem till att gå utanför sin trygghetszon. Vi har elever som aldrig vågade stå framför någon och prata och som idag säljer på mässgolvet och håller presentationer inför jurymedlemmar. Innan de börjar med sitt UF är många ofta osäkra och ibland till och med trotsiga. Men när de väl kommer in i arbetet och inser att det inte bara är själva produkten det handlar om, utan att de även får göra vad de vill, då börjar de att utmana sig själva mer. Vad som gör UF unikt är att det är större än själva produkten, det är människorna bakom den och resan de gör, säger Tina Brahimzadeh.  

De 206 UF företagen som var på mässan kommer från hela länet och har jobbat länge med att fixa sina montrar. Trots att de driver UF inom massvis av olika områden, ser Tina Brahimzadeh en övergripande trend av hållbart företagande i år.

– Ungdomarna vill göra skillnad på riktigt, både när det kommer till social och miljömedveten hållbarhet, de vill förändra. Vi har tryckt mycket på att förändring inte kommer genom att skänka en viss andel till välgörenhet eller liknande, förändring vill vi ska ske genom deras affärsidé. Många har fått sina affärsidéer att formas utifrån behovet och viljan att göra skillnad, det är väldigt upplyftande!

Ett av UF företagen som har satsat lite extra på miljömedvetenhet är Actum UF som drivs av Mathilda Åström och hennes tre skolkamrater från Grillska Gymnasiet. De säljer ekologiska, etiskt producerade och miljövänliga tygpåsar som ska fungera som ett substitut till plastpåsar. Idéen väcktes hos tjejerna för att det tyckte sig finna en stor okunskap kring miljöförändringar i sin omgivning.

– Det bästa med UF är att skapa etablerade kundkontakter. Med just vår produkt är det också väldigt roligt att se hur kunderna börjar tänka efter mer kring miljö när de kommer i kontakt med oss, berättar Mathilda Åström.

På plats och i drivandet för hållbarhet finns också Klimatsmart UF som drivs av Anders Lindberg och Fanny Eningsjö från Westerlundska gymnasiet. Deras produkt är en koncentrerad såpa som kan användas för alla städtillfällen. Såpans vattenfria form gör den miljövänlig, bland annat då den tar lite plats vid transporter. Treevet UF är ett annat företag sprunget ur ett miljötänk. Bakom företaget står Algot, Abdi och David från Bruksgymnasiet. De säljer brick-och muggunderlägg gjorda i trä, som de har tillverkat helt själva.

– Idén kom från mitt sommarjobb där jag jobbade med att sätta upp markeringar i skogen. Jag insåg att mycket träd gick till spillo så jag kapade upp en bit med sågen och såg hur fint de var. Vi tog sedan kontakt med några företag som vi nu får material från. Det är sådant som annars skulle slängas. Sen sågar, slipar och lackar vi dem till muggunderlägg, berättar Algot Karlsson.  

Att driva ett UF är dock inte alltid en dans på rosor och de unga entreprenörerna får ofta vara beredda på en del bakstötar på vägen. Många av eleverna ser det dock som en lärorik läxa som bidrar till utveckling och ett starkare ledarskap.

– För oss har det gått jättebra och vi har haft en otrolig försäljning men vi är många starka viljor som inte alltid kom överens i företaget. Så en dag i höstas fick vi sätta oss ner för ett möte. Då bestämde vi att antingen splittra på oss, eller köra på, och här står vi idag! Berättar Julia Lindqvist på Creative Promotions, som precis innan vi talades vid blivit nominerade i kategorin ”Årets Tillväxt”.

Abdi Mohamed på Treevet menar också att motgångar inte alltid behöver vara något negativt.

– Saker går inte alltid enligt planen men då det gäller det att lära sig utnyttja de resurser man har. Ibland får man tänka om vilket kan resultera i något bättre, säger Abdi Mohamed.

Det kanske mest fantastiska med att befinna sig på IFU arena på just en UF-mässa är att hela lokalen osar glädje och inspiration. Vid varje monter står ungdomar med djup inlevelse och engagemang i sin produkt och företag. Det är svårt att inte förundras över att det här är en del av gymnasieskolan för så många ungdomar. Och uppskattat verkar det vara. Aldrig har nog en fråga fått ett så rungande ja som ”kan du tänka dig att fortsätta driva företag i framtiden?” 

– Det är så roligt, när vi får en order så är det så mycket glädje och adrenalin som pumpar i hela företaget, så vår tanke är absolut att fortsätta driva Creative Promotions efter studenten, berättar Julia Lindqvist. 

Avslutningsvis hoppas Mathilda Åström på att fler unga ska våga ta chansen att driva UF och framförallt att våga tro på sig själva.

– Det jag har lärt mig är att man kan bli vad som helst och göra vad man vill bara man har drivkraften, energin och orket till det. Men överlag lär vi oss att det är svårt att starta ett företag det första man gör, först ska man vara anställd. Därför känns det som att många ungdomar inte vet om vilka möjligheter som finns och att man inte tror på sig själv tillräckligt. Genom UF får man upp självförtroendet och vågar se eget företagande som en möjlig framtidssysselsättning!

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Rådgivare bygger broar över generationsgränserna

UNG FÖRETAGSAMHET Snart kommer drygt 1300 gymnasieelever i Uppsala län ta ett kliv ut i näringslivet med sina nystartade UF-företag. För vissa kan klivet kännas stort, men med på resan finns skolinformatörer, lärare och inte minst rådgivare. Den 18 september går den årliga rådgivarfrukosten av stapeln, där kommer bland andra Sofi Lahyani, regionchef på Ung Företagsamhet i Uppsala Län, berätta mer om rådgivarrollen och året som väntar.
NYHET Publicerad:

Enköping satsar på att hjälpa företagen att göra rätt

HALLÅ DÄR Ingvar Smedlund, kommunstyrelsens ordförande i Enköpings kommun. Ledningen i kommunen har gjort stora satsningar för att hjälpa företag att göra rätt i såväl uppstartande som drivande faser. Hur ser det arbetet ut?
NYHET Publicerad:

Högsäsong i besöksnäring skapar jobb för unga

SOMMARJOBB "Norrtälje är en sommarstad och det ökade trycket blir påtaglig. Vi är därför väldigt positiva till sommarjobb. Utan dem skulle vi inte överleva", säger Susanna Fagerström som äger och driver Å-tellet i Norrtälje. I besöksnäringen skapas det över 20 000 sommarjobb enligt siffror från SCB som Visita tagit fram.
NYHET Publicerad:

Extrapersonal är till stor hjälp under sommarmånaderna

SOMMARJOBB Under sommarmånaderna ökar antalet anställningar i Sverige med ca 96 000 i åldrarna 15 till 24 år. Bara i besöksnäringen ökar det med ungefär 20 000 anställningar, enligt siffror från SCB som Visita tagit fram.
NYHET Publicerad:

Svenska företag bidrar till att rädda klimatet

KLIMATARBETE Klimatutmaningen är en av vår tids största utmaningar. Forskningen är tydlig, den globala uppvärmningen måste begränsas, helst till under 1,5 grader. För att klara det måste världens utsläpp gå mot netto-noll till mitten av seklet. Sedan några år tillbaka har näringslivets klimatarbete intensifierats ytterligare. Det arbetas aktivt med utveckling av nya tekniker, fossilfria bränslen, utsläppsfria processer i industrin samt nya tjänster och produkter som hjälper konsumenter att minska sina klimatavtryck, villket är mycket positivt och något som måste bejakas och stöttas. Det skriver Linda Flink, Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Tankeläsning är svårt

UPPHANDLING Den offentliga marknaden är stor, mycket stor. Enligt Upphandlingsmyndigheten uppgick värdet på den offentliga marknaden år 2016 till 683 miljarder, eller 17 procent av BNP. Det saknas dock fullt tillförlitlig statistik och många menar att marknaden sannolikt är ännu större. En del menar att det handlar om över 1000 miljarder kronor per år.
NYHET Publicerad:

Miljöskatter måste designas bättre

SKATTER Svenskt Näringsliv är av uppfattningen att elektronikskatten, den s.k. kemikalieskatten, aldrig borde ha införts och att den bör avskaffas. Skatten infördes med miljöargument men den eventuella miljönyttan är tveksam och den har påtagliga negativa effekter för svenska företag i form av bl.a. ökad administration och försämrad konkurrenskraft.
NYHET Publicerad:

Kaffe och krångel

REGELKRÅNGEL Att stöta på regelkrångel med myndigheter kan skapa en känsla av hjälplöshet och för företagare kan det vara svårt att få gehör för problemen de upplever. Vi har pratat med Ulf Lindvall som driver Lindvalls Kaffe i centrala Uppsala och som ger sin berättelse av myndighetskrångel som påverkar verksamheten.
NYHET Publicerad:

Dialogbaserad styrning i Knivsta kommun

FÖRETAGSKLIMAT Hallå där Claes Litsner, ordförande i Bygg- och miljönämnden i Knivsta kommun. Den majoritet som nu leder Knivsta har enats om en mer dialogbaserad styrning i mötet mellan kommunen och dess invånare. Ett sätt att underlätta för företagare är att implementera Rättviksmodellen som bland annat innebär att tillsyn faktureras i efterhand. Hur jobbar ni i Knivsta för att det ska bli enklare för företag att göra rätt från början?
NYHET Publicerad:

Uppsala län behöver fler spetsutbildningar

UTBILDNING Trots en arbetslöshet på 5,6 procent finns stora svårigheter att hitta kompetent arbetskraft i Uppsala län. Om möjligheterna för alla att få jobb ska förbättras krävs det att kunskapsnivåerna i skolan ökar. Därför föreslår Svenskt Näringsliv höjda krav på lärarutbildningarna, en nationell skolpeng samt satsningar för att höja kunskapsnivån hos såväl låg- som högpresterande elever.
NYHET Publicerad:

Så arbetar Tierps kommun för ett bättre företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT Hallå där Sara Sjödal, Kommunstyrelsens ordförande i Tierps kommun. Genom organiserade företagsbesök jobbar ni i kommunen för att skapa en god dialog mellan politiker och företagare, något som är en viktig beståndsdel för att skapa ett varmt företagsklimat. Vad är det som är nytt med det här arbetet?
NYHET Publicerad:

Flygtekniker David tävlar i WorldSkills

YRKESTÄVLINGAR David Petersson vann grenen Flygteknik på Yrkes-SM förra året. I slutet av augusti är det dags att packa väskan och ta sig ända till Kazan i Ryssland och WorldSkills 2019. Sverige har drygt 30 tävlande med i årets WorldSkills.
NYHET Publicerad:

Företagsklimatet i Uppsalaregionen får godkänt

FÖRETAGSKLIMAT När Uppsalaregionens företag sätter ett sammanfattande betyg på sina kommuners förmåga att vara företagarkommun får alla kommuner som lägst betyget godkänt, 3,0, på en sexgradig skala. Bäst betyg får Knivsta, 3,7.
NYHET Publicerad:

Lärorik resa i företagsam Uppsalaregion

FÖRETAGSKLIMAT "Alla företagare har berättat om för- och nackdelar vilket har givit oss en hel del att tänka på. Trots att man har olika verksamheter så har man ändå vissa saker gemensamt, det är något viktigt att ta med sig, säger Solveig Zander", riksdagsledamot för Centerpartiet som i  måndags, tillsammans med andra riksdagsledamöter, kommunal- och regionråd deltog på Svenskt Näringslivs ”Företagsamma resa” där första stoppet var på Lindvalls rosteri i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Martina Mähl från Uppsala är Årets unga ledare

UNG FÖRETAGSAMHET I år har drygt 1130 gymnasieelever i Uppsala län drivit ett UF-företag och i början av veckan var åtta UF-företag från länet och tävlade i årets upplaga av SM i Ung Företagsamhet. Två fullspäckade dagar på Stockholmsmässan i Älvsjö avslutades med en galamiddag där vinnarna presenterades. En av dem var Martina Mähl från Uppsala som kammade hem det fina priset ”Årets unga ledare”.
NYHET Publicerad:

Tomma platser på gymnasieprogram i Uppsala län trots stark efterfrågan på arbetsmarknaden

UTBILDNING Svenskt Näringslivs granskning av söktrycket i den preliminära gymnasieantagningen visar att det finns lediga platser på utbildningar, trots att elever som går där har en ljus arbetsmarknad.
NYHET Publicerad:

"Viktigt att ta bort onödiga handelshinder"

GEMENSAM MARKNAD Den 26 maj går Europaparlamentsvalet av stapeln. Svenskt Näringslivs vision är ett välmående och konkurrenskraftigt Europasamarbete. Det är avgörande för ett land som Sverige, där EU i allt större utsträckning kommit att bli hemmamarknaden. Hur skulle egentligen svenska företagare drabbas av ett utträde ur EU? Hur förbereder man sig på en brexit? Och, i vilken riktning borde EU gå? Vi har frågat företagare i Uppsalaregionen och så här svarade Magnus Sörenson, VD på Marine Jet Power i Uppsala.
NYHET Publicerad:

Webbinar om psykisk ohälsa - vilket ansvar har du?

WEBBINAR Vilket ansvar kan, bör och ska arbetsgivaren, medarbetaren respektive samhället ta när det gäller att förebygga psykisk ohälsa? Vad innebär Arbetsmiljöverkets föreskrift om ”organisatorisk och social arbetsmiljö”? Se vårt medlemswebbinar där Anna Bergsten, arbetsmiljöexpert på Svensk Näringsliv, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Uppsalaregionens maskinentreprenörer får gräva djupt efter personal

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Bristen på kompetens blir allt värre bland maskinentreprenörer. Därför storsatsar branschorganisationen på egna utbildningscenter runtom i landet. Gymnasie- och vuxenutbildning finns på elva orter i landet. Senaste tillskottet är ME-skolan i Bålsta som invigdes av Ebba Busch-Thor.
NYHET Publicerad:

Webbinar om säkerhet - Så skyddar du ditt företag

WEBBINAR Vad kan och får du göra när brott sker i din verksamhet? Vad behövs för att polisen ska hantera ditt ärende och vad kan ni egentligen kräva av rättsväsendet? Hur kan brotten förebyggas? Se vårt medlemswebbinar där Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.