LogoLogo
LogoLogo
Nyhet12 juni 2019

Så arbetar Tierps kommun för ett bättre företagsklimat

Hallå där Sara Sjödal, Kommunstyrelsens ordförande i Tierps kommun. Genom organiserade företagsbesök jobbar ni i kommunen för att skapa en god dialog mellan politiker och företagare, något som är en viktig beståndsdel för att skapa ett varmt företagsklimat. Vad är det som är nytt med det här arbetet?

Porträtt på Sara Sjödal
Sara Sjödal menar att Tierps kommun har hittat ett bra sätt att få in företagarperspektivet i kommunens alla verksamheter.

– Det går till så att jag och oppositionsrådet tillsammans med en eller flera representanter från näringslivsenheten, cirka en gång i veckan besöker företag som får berätta om sin verksamhet. Vi har då ett antal standardfrågor, till exempel ”vad skulle kommunen kunna göra bättre” och ”hur skulle ni vilja att kontakten med kommunen såg ut”. Svaren från företagsbesöket sammanställs sedan i form av en rapport till kommunstyrelsen. Så vid varje kommunstyrelsesammanträde sker en återrapportering från de företagsbesök som vi har gjort sedan det förra sammanträdet. På så vis kan vi fånga upp vad för saker som sätter käppar i hjulet för företagare och hur kan vi jobba annorlunda. Utöver att det kommer på papper för kommunstyrelsen, får även andra delar av kommunen ta del av informationen. Det här är ett bra sätt att få in företagarperspektivet i kommunens alla verksamheter!

Hur sker kontakten med företagen?

– Ofta är det företag som har tagit kontakt med oss för att de kanske är upprörda över vissa frågor. Som företagare kan man anmäla på vår hemsida att man vill ha ett besök. Ibland kommer initiativet också från vår sida också. Vi är måna om att ha en bredd av besök och då gäller det att även träffa de företagen som inte alltid syns, men som finns och alltid har funnits, utan att ha varit aktiva i företagarnätverk. Det är viktigt att även träffa dem och få deras input.

Hur har responsen från företagen varit?

– Alla har varit jättenöjda, det har varit över förväntan. Företagen känner sig lyssnade på och det är viktigt, det är precis det som företagsbesöken ska vara till för. Att både oppositionen och näringslivsenheten är med på företagsbesöken tror jag är bra, företagarna får då en chans att tala med flera instanser i politiken och kommunen. Att det sedan resulterar i en rapport som blir en offentlig handling bidrar till att företagen får sin röst hörd. En företagare jag pratade med menade att det här är det bästa kommunen har gjort under hans 30 år som aktiv företagare. Nu får han säga sitt och bli lyssnad på!

Företagsklimat
Skriven avEmelie Hägerström
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Stockholm Telefon: 08-553 430 00
Kontakta oss
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist