NYHET23 januari 2017

Egen undersökning men samma frågor

Skellefteå ska göra en helt egen undersökning av sitt företagsklimat. Frågorna är identiska med de som Svenskt Näringsliv använder men urvalet skiljer. ”Vi vill nå andra grupper”, förklarar Bengt Ivansson, näringslivschef.

Under första halvåret i år går Skellefteå ut med sin undersökning av företagsklimatet. Frågorna ska helt följa den mall Svenskt Näringsliv använder. Svenskt Näringsliv har sedan 2002 gjort undersökningen där man i år frågar cirka 70 000 företagare hur de upplever sina hemkommuners arbete. Den enda skillnaden mellan Skellefteås nya insats och Svenskt Näringslivs är urvalet av företag.

Bengt Ivansson, Skellefteå kommun
Foto: Carina Wallin

– Svenskt Näringsliv vänder sig till sina medlemmar. Vi vill ha en bredare representativitet bland de som svarar. Vi vill nå ut till andra målgrupper, inte minst unga, nysvenskar, småföretagare och nyföretagare, säger Bengt Ivansson och tillägger;

– Vi vill helt enkelt veta vad andra än medlemmar i Svenskt Näringsliv tycker om näringslivsklimatet i Skellefteå.

Behöver privata jobb

Skellefteå kommun är inne i ett omfattande arbete mot bättre företagsklimat. Kommunen jobbar sedan flera år mot ett tydligt mål om 80 000 invånare 2030 (72 185 efter tredje kvartalet ifjol). För att nå målet krävs, enligt kommunens egna beräkningar, 4 000 nya arbetstillfällen. Kommunen har som led i sin strävan jobbat på flera fronter.

I projektet ”Den sympatiske byråkraten” har man djupintervjuat 150 företagare. Det arbetet syftar till att utbilda kommunala tjänstemän att bli bättre mot företagare. Skellefteås politiker har också tagit fram ett näringslivspolitiskt program för 2017-18 som bland annat siktar mot ett bättre regionalt samarbete, ett mer attraktivt näringslivsklimat och förhöjd kommunal servicenivå.

– Dessa 4 000 jobb måste framför allt måste komma från den privata sektorn. Vi kan inte besluta om expansioner eller att folk ska flytta hit. Däremot kan vi göra det så lite svårt som möjligt för de som finns eller kommer att finnas i Skellefteå och för det har vi en diger lista med åtgärder. Det finns en stor politik enighet bakom de satsningar som görs, konstaterar Bengt Ivansson.

Dålig ranking

I Svenskt Näringslivs undersökning har Skellefteå presterat svagt med plats 177 (av 290) som bästa rank de senaste åtta åren. Senaste mätningen placerade Skellefteå på plats 241. Slutbetyget på frågan om sammanfattande omdöme om företagsklimatet i kommunen blev 2,9 medan 3,0 motsvarar godkänt.

Upplever ni i Skellefteå att ni är bättre än vad Svenskt Näringslivs mätning visar?

– De som svarat tycker ju så och det lever vi med. Vi vill veta vad fler tycker. Det intressanta för oss är inte heller rankingen utan betyget där vi kan jämföra oss med oss själva varje år, säger Bengt Ivansson.

Om ni ska jämföra med er själv så blir väl den första undersökningen mer av en mall än en värdemätare?

– Precis. Däremot kan man se hur de siffror vi har tagit fram stämmer med de som Svenskt Näringsliv tagit fram för Skellefteå. Det är en typ av jämförelse men den viktiga jämförelsen är med oss själva. Vad önskas och vad saknas? Går vi åt rätt håll i arbetet med företagsklimatet eller går vi åt fel håll? Det är frågor vi vill ha svar på.

”Bra frågebatteri”

Svenskt Näringsliv bjöd i den senaste mätningen in 400 företagare i Skellefteå att svara på frågorna varav 175 medverkade.

Kommer ni att ha större bas än 400?

– Det vet vi inte men vi hoppas få en så bred belysning som möjligt.

Ska ni ändra frågorna på något sätt?

– Nej, det är precis samma frågor som Svenskt Näringsliv ställer. Det är ett bra frågebatteri och vi vill ha samma underlag, säger Bengt Ivansson och fortsätter;

– Den typiske svararen i Svenskt Näringslivs mätning är en sån som jag, en medelålders man. Vi vill veta vad fler grupper tycker, det är inte svårare än så. Ambitionen i Skellefteå är att öka nyföretagandet bland unga och vår undersökning ska visa om vi jobbar i rätt riktning.

Vem ska göra undersökningen?

– Det är inte klart, men det är inte kommunen själv som gör den.

Ingen politisk diskussion

Om det näringslivspolitiska programmet tagits i politisk enighet så tycks det inte gälla själva undersökningen.

Johan Söderberg (M) Skellefteå kommun

Johan Söderberg har varit tf oppositionsråd sedan i september.

– Det här kom lite överraskande, när du säger det, säger Söderberg.

Kände du inte till att ni ska göra en undersökning av företagsklimatet som påminner om Svenskt Näringslivs?

– Nej, det gjorde jag inte och det är en viktig fråga så jag borde nog ha känt till det. Jag kan inte minnas att vi haft någon diskussion alls om det.

Vad tycker du om att Skellefteå gör den?

– Personligen tycker jag att den som finns ger en bra bild av läget i Skellefteå. Jag tror att en ny undersökning bara kommer att bekräfta den bilden.

Andreas Westerberg (L) Skellefteå kommun

Andreas Westerberg, liberalernas oppositionsråd, känner inte heller till undersökningen.

– Detta är helt nytt för mig och det är en fråga som jag hade velat ha info om, definitivt.

Enligt Skellefteå näringslivschefen är det politisk enighet om satsningarna. Stämmer inte det?

– Det finns enighet om den handlingsplan vi har, men inte om någon ny undersökning. Skellefteå går bakåt för att kommunen har lågt antal företagsamma, lågt antal kvinnliga företagare och en kommun som inte släpper till. Jag uppfattar undersökningen, som den nu beskrivs, som propaganda.

Behövs den?

– Både ja och nej. Jag tycker att man riktar energin åt fel håll. Problemet är inte en felaktig verklighetsbild, problemet är en felaktig politisk miljö, säger Andreas Westerberg.

Karina Folkesson, Svenkst Näringsliv

Svenskt Näringsliv är lite undrande inför undersökningen.

– Jag bedömer att pengarna som kommunen satsar på ett identiskt frågebatteri skulle göra bättre nytta om man satsade på andra åtgärder, säger Karina Folkesson, regionchef Svenskt Näringsliv i Västerbotten.

Anders Boström

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist