"TillsÀtt en utredning om den osunda konkurrensen med ett slutförslag som inte drabbar svenska Äkare. DÄ kan regeringen till och med bli populÀr." Isak From, riksdagsledamot för Socialdemokraterna, fick med sig det förslaget nÀr han trÀffade företagare i UmeÄ i ett samtal om vad som hÀnder kring kilometerskatten.
I slutet av februari presenterades utredningen om kilometerskatt. Men redan innan den lades fram beslutade regeringen att inte gÄ vidare och skriva nÄgot lagförslag utifrÄn den.
IstÀllet ska regeringskansliet sjÀlvt skriva fram ett förslag om vÀgslitageskatt. UtgÄngspunkten Àr, som tidigare, att de tunga transporterna ska bÀra sina egna kostnader för samhÀllsekonomin.
Att opinionen, eller som Isak From uttryckte det âden ofantliga uppmĂ€rksamhetâ som utredningen fĂ„tt, starkt har bidragit till att regeringen inte gĂ„r vidare med förslaget Ă€r uppenbart.
Utredningens förslag blev att en kostnad pÄ 10-12 kronor per mil skulle lÀggas pÄ lastbilar över 12 ton. Ett omfattande och kostsamt kontrollsystem skulle införas. I skatt bedömde utredningen att 2-3 miljarder kronor skulle komma in.
Kritiken mot tankarna i utredningen blev hÀftig redan nÀr en del information kom ut förra sommaren.
En straffskatt pÄ avstÄnd som Àr rena dödsstöten mot Äkerier och företag i vÄr del av Sverige, det har vi och medlemsföretag konstaterat hÀr pÄ Svenskt NÀringsliv VÀsterbottens hemsida.
FrÄn Svenskt NÀringsliv centralt har det dessutom sagts att den tunga trafiken redan idag bÀr sina kostnader och det med marginal.
Förutom en stark opinion mot förslaget, vad var det mer som gjorde att utredningen spolades redan innan den lades fram?
â Inte tillrĂ€cklig nĂ€ringspolitisk hĂ€nsyn och att kontrollsystemet inte stĂ€mde överens med andra lagar, sa Isak From.
Han betonade ocksÄ att man nu gÄr vidare för att hitta ett nytt förslag gÀrna med idéer frÄn nÀringslivet.
Det var dÄ PÀr LÀrkeryd, vd Norra skogsÀgarna, konstaterade att utredningen producerat ett kinderÀgg. Tre önskningar i en: skatt in, miljötÀnk och att det skulle slÄ mot den osunda konkurrensen frÄn utlÀndska Äkare.
â Men ett KinderĂ€gg bestĂ„r av dĂ„lig choklad och en halvdan leksak. Gör istĂ€llet en utredning om hur man löser den osunda konkurrensen frĂ„n utlĂ€ndska Ă„kare utan att man inför regler som slĂ„r mot de svenska. DĂ„ skulle regeringen till och med kunna bli populĂ€r, sa PĂ€r LĂ€rkeryd.
â Dessutom skulle svenska Ă„kare fĂ„ göra mer affĂ€rer, fĂ„ bĂ€ttre ekonomi och dĂ€rmed möjlighet att satsa pĂ„ miljövĂ€nliga insatser.
Kommer dÄ ett nytt förslag före nÀsta val?
â Nja, tveksamt, menade Isak From. Vi vill ju ta fram ett förslag som sedan ska bĂ€ra genom riksdagen. Vi vill ha en bred överenskommelse och en, över tid, hĂ„llbar lösning pĂ„ den hĂ€r frĂ„gan.
â Det kan ocksĂ„ bli sĂ„ att Miljöpartiet och Socialdemokraterna kommer fram till olika förslag som vi sedan presenterar i valrörelsen, sa Isak From.
Mot det kan man sÀtta att Karin Svensson-Smith, (MP), ordförande i Trafikutskottet, sagt att hon tror ett nytt förslag om kilometerskatt kan komma snabbt om regeringen vÀljer att inte skicka det pÄ remiss. Och dÄ kan man dra slutsatsen att man inte ens i regeringen Àr överens om tagen.
Sammanfattningsvis: kilometerskatt Àr ett fortsatt hot. FortsÀttning följer.
SkatterEntreprenörskap