NYHET16 mars 2017

Km-skatten ett kinderägg

"Tillsätt en utredning om den osunda konkurrensen med ett slutförslag som inte drabbar svenska åkare. Då kan regeringen till och med bli populär." Isak From, riksdagsledamot för Socialdemokraterna, fick med sig det förslaget när han träffade företagare i Umeå i ett samtal om vad som händer kring kilometerskatten.

Pär Lärkeryd, Norra skogsägarna, och Isak From, riksdagsledamot (S), vid lunchseminariet om kilometerskatten i Umeå.

I slutet av februari presenterades utredningen om kilometerskatt. Men redan innan den lades fram beslutade regeringen att inte gå vidare och skriva något lagförslag utifrån den.

Istället ska regeringskansliet självt skriva fram ett förslag om vägslitageskatt. Utgångspunkten är, som tidigare, att de tunga transporterna ska bära sina egna kostnader för samhällsekonomin.

Att opinionen, eller som Isak From uttryckte det ”den ofantliga uppmärksamhet” som utredningen fått, starkt har bidragit till att regeringen inte går vidare med förslaget är uppenbart.

Utredningens förslag blev att en kostnad på 10-12 kronor per mil skulle läggas på lastbilar över 12 ton. Ett omfattande och kostsamt kontrollsystem skulle införas. I skatt bedömde utredningen att 2-3 miljarder kronor skulle komma in.

Kritiken mot tankarna i utredningen blev häftig redan när en del information kom ut förra sommaren.

En straffskatt på avstånd som är rena dödsstöten mot åkerier och företag i vår del av Sverige, det har vi och medlemsföretag konstaterat här på Svenskt Näringsliv Västerbottens hemsida.

Från Svenskt Näringsliv centralt har det dessutom sagts att den tunga trafiken redan idag bär sina kostnader och det med marginal.

Förutom en stark opinion mot förslaget, vad var det mer som gjorde att utredningen spolades redan innan den lades fram?
– Inte tillräcklig näringspolitisk hänsyn och att kontrollsystemet inte stämde överens med andra lagar, sa Isak From.

Han betonade också att man nu går vidare för att hitta ett nytt förslag gärna med idéer från näringslivet.

Det var då Pär Lärkeryd, vd Norra skogsägarna, konstaterade att utredningen producerat ett kinderägg. Tre önskningar i en: skatt in, miljötänk och att det skulle slå mot den osunda konkurrensen från utländska åkare.

– Men ett Kinderägg består av dålig choklad och en halvdan leksak. Gör istället en utredning om hur man löser den osunda konkurrensen från utländska åkare utan att man inför regler som slår mot de svenska. Då skulle regeringen till och med kunna bli populär, sa Pär Lärkeryd.

– Dessutom skulle svenska åkare få göra mer affärer, få bättre ekonomi och därmed möjlighet att satsa på miljövänliga insatser.

Kommer då ett nytt förslag före nästa val?
– Nja, tveksamt, menade Isak From. Vi vill ju ta fram ett förslag som sedan ska bära genom riksdagen. Vi vill ha en bred överenskommelse och en, över tid, hållbar lösning på den här frågan.

– Det kan också bli så att Miljöpartiet och Socialdemokraterna kommer fram till olika förslag som vi sedan presenterar i valrörelsen, sa Isak From.

Mot det kan man sätta att Karin Svensson-Smith, (MP), ordförande i Trafikutskottet, sagt att hon tror ett nytt förslag om kilometerskatt kan komma snabbt om regeringen väljer att inte skicka det på remiss. Och då kan man dra slutsatsen att man inte ens i regeringen är överens om tagen.

Sammanfattningsvis: kilometerskatt är ett fortsatt hot. Fortsättning följer.

SkatterEntreprenörskap
Skriven avKarina Folkesson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist