Ring din arbetsgivarorganisation!
Hur ska du som arbetsgivare agera om en medarbetare som behöver körkort förlorar det? Har du alltid ett ansvar att omplacera? Eller beror det på? Arbetsgivardagen i Umeå inleddes med en interaktiv övning där deltagarna fick vara med och tycka till om hur situationen skulle lösas. Slutsatsen av övningen, om du är osäker ring din arbetsgivarorganisation för råd.
Övningen leddes av Thomas Lundsten, Måleriföretagen, Jenny Moberg, Almega, Björn Jonasson, Gröna arbetsgivare och Malin Ledin, Almega. Alla arbetar dagligen med arbetsrätt och frågan som övningen behandlade är inte ovanlig.

– Företag kontaktar mig med den här typen av frågor med jämna mellanrum, konstaterade Jenny Moberg.
– Många tjänster kräver körkort idag och det är inte alltid en arbetsgivare har möjlighet att ge sin medarbetare andra arbetsuppgifter under tiden som körkortet är indraget.

– Men undersökningsplikten finns alltid där och det är klart att man alltid vill hitta en lösning som är bra för båda parter, skjuter Thomas Lundsten in.
– Det viktiga för dig som arbetsgivare är att inte förhasta dig i löften om att det kommer att lösa sig. För om du gör det måste du leverera en lösning. Därför är det bästa att ta in fakta, be att få återkomma, ringa din arbetsgivarorganisation för råd och undersöka möjligheterna. För att efter det återkomma till din medarbetare med en eventuell lösning.
Inspiration till egna filmer
Efter den inledande övningen var det dags för valbara seminarier för deltagarna. Totalt fanns sex olika seminarier att välja på med blandade ämnen. Allt från vad som ligger i pipeline för den nya regeringen, om det moderna arbetsmiljöarbetet, att bygga ditt team i förhållande till LAS, nya regler kring rehabilitering och hur du som arbetsgivare hanterar missbruk av alkohol, spel och droger.

På ett av de valbara seminarierna kunde deltagarna lyssna på Håkan Svanström från Svanströms EL och VVS som pratade u om hur du som företagare kan bli en stjärna på sociala medier. Håkan Svanström har byggt upp en aktiv närvaro på sociala medier och har, framför allt, en otroligt populär YouTube-kanal. Kanalen fungerar inte bara som ett sätt att marknadsföra sig mot kunder utan även mot potentiella anställda. Det är till och med personer som hört av sig som nu är anställda på firman. Dessutom så fungerar kanalen som en utbildning där Håkan och hans kollegor berättar hur de löser olika problem och ger tittarna en inblick i vad det innebär att jobba i branschen. På plats var även Håkans medarbetare Henrik som är anställd som producent och den som filmar och klipper ihop filmerna. Filmen på hur Håkan hade det i Umeå kan du hitta här.
När företag växer

Eftermiddagen avslutades med en inspirationsföreläsning av Jerry Engström och ingen kunde missa den energi som han förmedlade i rummet. Vad är det som gör att ett företag går från att vara en i mängden till att plötsligt växa och bli otroligt omtyckta? Jerry gick igenom de gemensamma framgångsfaktorerna som gjorde att Dove slog samtliga konkurrenter och att Fjällräven gick från Sveriges 186:e populäraste varumärke till det 3:e populäraste på tre år. Faktorer som gjort att Höga Kusten plötsligt är Sveriges snabbast växande destination och FriluftsByn på tre år blev en samlingsplats för Svenskt friluftsliv.
När föreläsningen var slut fanns det några få minuter kvar och Jerry riggade snabbt ihop en snabbkurs som fångade deltagarnas intresse med fokus på marknadsföring och sociala medier.

Regionchef Mats Andersson sammanfattar dagen;
– Den känsla som jag tar med mig efter Arbetsgivardagen är alla applåder efter föreläsningarna och att stämningen var på topp. Att det var så många frågor från publiken ger mig ett kvitto på att deltagarna uppskattade våra val av ämnen för dagen vilket känns otroligt inspirerande för framtiden. Många frågade om vi kommer att anordna fler liknande dagar i framtiden och jag kan inte tänka mig något annat svar än ja det ska vi, avslutar Mats Andersson.











