Fem av sju kommuner i Västernorrland stärker positionerna i årets ranking av det lokala företagsklimatet. Timrå placerar sig högst på listan av norrlandskommunerna, på plats 28 av Sveriges 290 kommuner. Sollefteå klättrar mest av alla kommuner i länet med hela 66 placeringar på listan och landar på plats 153. Härnösand (+38), Ånge (+33) och Kramfors (+33) klättrar också rejält. Sundsvall (-32) och Örnsköldsvik (-25) tappar placeringar.
Vinnaren och klättraren. Svenskt Näringslivs regionchef Anna Hedensjö Johansson tillsammans med Timrås kommunalråd Stefan Dalin och Sollefteås kommunalråd Johan Andersson. Foto: Anders Lövgren
Timrås kommunalråd Stefan Dalin kan strålande glad konstatera att Timrå har Norrlands bästa företagsklimat. ”Det är fantastiskt roligt, men jag måste också säga att det känns välförtjänt av den anledningen att det i kommunen togs ett strategiskt politiskt beslut redan 2003 med detta mål. Kommunens politiker och all personal har jobbat för detta. Det vi gör spelar roll, vi ser hur företag från andra platser blir intresserade av Timrå och närmar sig oss och vill samarbeta”, säger han. Foto: Anders Lövgren
Näringslivsutvecklare Jonas Wessling från Härnösand passar på att ta bild på sin chef Petra Forsström och hennes motsvarighet i Timrå, näringslivschefen Christian Söderberg. Foto: Anders Lövgren
Plats på scen för Sollefteås kommunalråd Johan Andersson (C) efter att kommunen klättrat 66 placeringar i rankingen. Sollefteå har gått upp 126 placeringar på två år, efter tidigare att ha varit fast förankrade i botten på listan. ”Vi har vid tre tillfällen under 10-talet varit sist i rankingen och det kan inte många ståta med. Men nu är det desto roligare att se hur vårt förändringsarbete ger resultat. Vi har utbildat våra medarbetare och ändrar attityder och får politiker och tjänstemän att jobba sida vid sida över alla gränser”, säger Johan Andersson. Foto: Anders Lövgren
Fördel Timrå har det varit i tio år med tanke på att kommunen under den tiden abonnerat på det bästa företagsklimatet i Västernorrland. ”Vi har en stående inbjudan ute till alla andra kommuner att komma på besök ifall de vill se hur vi arbetar. Vi delar gärna med oss”, säger kommunalrådet Stefan Dalin. På bilden: Tony Andersson, oppositionsråd, Anna Hedensjö Johansson, Svenskt Näringsliv, Stefan Dalin och Christian Söderberg, näringslivschef i Timrå. Foto: Anders Lövgren
Heja Sollefteå! Kommunalrådet Johan Andersson i mitten hade med sig en stor grupp medarbetare från Sollefteå kommun till träffen på Midlanda och glädjen över resultatet i rankingen var påtaglig. Äntligen har det hänt, var deras budskap till omvärlden. Foto: Anders Lövgren
Kramfors klättrade 33 placeringar i rankingen och det kommenterar Susanne Königsson, tillväxt- och näringslivschef så här: ”Jag är givetvis glad över förbättringen och nu gäller det att fortsätta klättra. Det viktigaste som gjorts i Kramfors är dock att vi med ett politiskt ställningstagande satt målet att 2025 ha Västernorrlands bästa företagsklimat.” Foto: Anders Lövgren
Mats Gustafsson är näringslivschef i Ånge och kan se en förbättring med 33 placeringar för sin kommun. ”Det som vi påbörjat i Ånge visar att det är rätt riktning. Men det är inte förrän hela kommunen går åt samma håll som vi kan räkna med att vi kan märka tydlig skillnad i företagsklimatet, och där är vi inte ännu. Jag tycker det var intressant att vara på plats här och höra röster från Sollefteå där man visar på stort och brett engagemang i de här frågorna, det gjorde mig nästan lite rörd”, säger han. Foto: Anders Lövgren
Härnösand har klättrat hela 38 placeringar i rankingen och har nu plats 216. Glada över det är Petra Forsström, näringslivschef, Ingemar Wiklander (KD), Andreas Sjölander, kommunalråd (S) och Jonas Wessling, näringslivsutvecklare. Foto: Anders Lövgren
Många vill gratulera Timrå till ett framgångsrikt arbete. Här är det Företagarnas regionchef Joakim Sjöstedt som är framme och grattar kommunalrådet Stefan Dalin.
Fem av sju kommuner i Västernorrland förbättrar placeringen i rankingen. De som backar är de båda största kommunerna Sundsvall och Örnsköldsvik. Foto: Anders Lövgren
När Timrås kommunalråd Stefan Dalin (S) får frågan vad nästa mål nu kan vara – bästa näringslivsklimatet i landet? – säger han att det målet inte är realistiskt med tanke på att det finns en hel del parametrar i rankingen som är mycket svåra eller inte går att påverka. ”Mål ska vara nåbara. Däremot att försvara den plats vi har och att satsa ännu mer på att utveckla vårt lokala företagsklimat, det vill vi verkligen göra”, säger han, här i samtal med Svenskt Näringslivs regionchef Anna Hedensjö Johansson. Foto: Anders Lövgren
Ett 30-tal personer deltog fysiskt i presentationen av rankingresultatet på Midlanda flygplats. En samlad kommentar kring den upplevelsen från deltagarna var att det kändes mycket efterlängtat att kunna mötas igen. Det fanns även chans att delta digitalt via Teams för de som inte kunde vara med på plats. Foto: Anders Lövgren
1/14
Anna Hedensjö Johansson, regionchef Svenskt Näringsliv Västernorrland
Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB
– Företagsklimatet är viktigare än någonsin för att få igång en återstart av ekonomin. Det är därför glädjande att se att fem av länets sju kommuner stärker sina positioner, en unik bild som ger bra skjuts för Västernorrlands företagsklimat som helhet. Att Timrå kommun dessutom tar hem titeln ”Norrlands bästa företagsklimat” är fantastiskt, säger Anna Hedensjö Johansson, regionchef Svenskt Näringsliv i Västernorrland.
Långsiktigt och målinriktat arbete för att förbättra företagsklimatet ger resultat. Sollefteå kommun har satsat medvetet och har de senaste två åren förbättrat resultatet med 126 placeringar.
– Det är glädjande att se utvecklingen i Sollefteå. De medvetna satsningarna på service, bemötande och attityder till företagen har gett resultat och som nu även syns i rankingen, säger Anna Hedensjö Johansson.
Härnösand, Ånge och Kramfors visar också på mycket god utveckling.
– Härnösands kommuns positiva utveckling har en stor förklaring i hur företagen upplever attityderna från politiker och tjänstemän. Kommunen har fått betydligt bättre omdöme när det gäller dessa parametrar i år och det är en mycket viktig del i det grundläggande samarbetet och förståelsen mellan privat och offentlig sektor. Även i Ånge och Härnösand är det just attitydfrågan som fått sig en rejäl skjuts i positiv riktning. Här gäller det bara att hålla i det spåret långsiktigt, säger Anna Hedensjö Johansson.
Sundsvall och Örnsköldsvik är de två kommuner i länet som tappar placeringar.
– Utmaningen för de två största kommunerna i länet är att få vikten av företagens betydelse och attityderna till företagen att genomsyra kommunernas organisationer som helhet. Att företagsfrågor inte bara är ett ansvar för näringslivsenheten eller näringslivsbolaget. Vad gäller dessa frågor är jag medveten om att kommunerna arbetar för fullt internt. Näringslivsbolaget i Sundsvalls fokuserar till exempel på ökad digitalisering och serviceinriktad myndighetsutövning på förvaltningsnivå och i de kommunala bolagen, vilket är helt rätt och en bra satsning framåt. Örnsköldsviks kommuns stolthet och identitet som företagarstad finns där, det gäller bara att öka förtroendet mellan offentlig och privat sektor för att tillsammans ta ny sats framåt, säger Anna Hedensjö Johansson.
Krisen är inte över
I Västernorrland är det just nu 11 009 personer inskrivna som arbetslösa. Antal korttidspermitterade i systemet uppgår till 8 440 personer. Signalerna från senaste företagarpanelen är att investeringar, försäljnings- och produktionsvolymer och antal anställda minskar jämfört med samma tid för ett år sedan.
– Sedan mars månad när pandemin svepte in har proaktiviteten från kommunerna, regionen och länsstyrelsen i Västernorrland varit påtaglig. Samarbetet och samspelet mellan privat och offentlig sektor har under denna kristid blivit påtagligt tajtare. Krisen är inte över och behovet av att fortsätta samarbeta för ett bra företagsklimat är avgörande, både på kort och lång sikt. Här gäller det för offentlig sektor att fortsätta satsa på rätt saker som kan hjälpa näringslivet att ställa om och våga satsa framåt, avslutar Anna Hedensjö Johansson.
Fakta om rankingen
Rankingen grundas till två tredjedelar på företagens betyg på kommunens företagsklimat och till en tredjedel på statistiska faktorer. Totalt svarade knappt 33 000 företag på årets enkät som genomfördes januari t o m mars 2020. Den nationella svarsfrekvensen från företagen var 50 procent. I Västernorrland svarade 888 företag på enkäten motsvarande en svarsfrekvens på 53 procent. Hela listan och mycket annat material om lokalt företagsklimat finns på www.foretagsklimat.se