bild på lastbil på en bro samt bild på Isabella Lövin
Foto: TT

Sänk bränsleskatten, Lövin!

NYHET Publicerad

DEBATT Miljöminister Isabella Lövin (MP) aviserade nyligen att regeringen tänker återinföra den automatiska höjningen av bränsleskatten. Det innebär att vi inom kort kommer att ha världens högsta bränsleskatt, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Detta är en skadlig politik.

Tony Gunnarsson

Tony Gunnarsson, Svenskt Näringsliv Västmanland

Foto: STEFAN TELL

Miljöskatter kan vara befogade för att kompensera för negativa externa effekter av exempelvis bilkörning. Men denna skattehöjning kan inte räknas som en sådan åtgärd. För redan idag överbeskattas bilkörningen med cirka 100 procent, enligt Transportföretagen. Det betyder att en bilist betalar dubbelt så mycket skatt jämfört med vad som kan motiveras med de samhällsekonomiska kostnaderna (där bland annat olyckor, vägslitage och koldioxidutsläpp räknas in). Regeringen missbrukar miljöpolitikens trovärdighet, när de överbeskattar de svenska hushållen.

Sedan 2018 har vi i Sverige dessutom en lagfäst reduktionsplikt, vilken successivt tvingar drivmedelsdistributörerna att blanda in en stigande andel biobränslen i fossila drivmedel. Med reduktionsplikten blir den årliga automatiska höjningen av bensin- och dieselskatten ett dubbelt styrmedel och en onödigt tung pålaga för Sveriges bilister.

Att vägarna är ryggraden i Sverige och nära 90 procent av resandet i Sverige utgörs av vägtrafik går inte att komma i från. Skattehöjningarna, som snarare grundar sig i en strävan efter att kortsiktigt öka skatteintäkterna, hämmar Sveriges utveckling. Det är helt enkelt inte hållbart att ha drivmedelsskatter som ligger långt över EU-snittet, när vi verkar på en gemensam marknad. Särskilt inte för Sverige, som är ett glesbefolkat land, med långa avstånd. Och ser man på ett par års sikt, så kommer också skatteintäkterna minska, då skatten lägger sig som en blöt filt över svensk ekonomi.

Att ha Europas högsta kostnader för att köra varor till och från fabrik och kund påverkar självklart Sveriges konkurrenskraft. Särskilt hårt slår skatterna mot jobb och tillväxt utanför storstäderna, mot exempelvis Sveriges lantbruk och tillverkningsindustri. För Sveriges stora skogsindustri, vars virkestransporter börjar på små enskilda vägar, är exempelvis möjligheten att styra över mer gods till tåg ofta obefintlig.

En höjd bensin- och dieselskatt är direkt kännbar i vanliga familjers vardag, varje gång de ska skjutsa barn, åka och handla eller ta sig till jobbet. De höga drivmedelsskatterna, som utgör drygt 60 procent av priset vid tankning, har också helt orimliga fördelningspolitiska effekter. Punktskatterna slår hårdast mot hushåll med låga inkomster och hushåll i glesbygd, enligt bland annat Konjunkturinstitutet. I stället för att låta landsbygden leva och hålla ihop vårt avlånga land, ökar klyftan mellan centrum och periferi.

Ska Sverige fortsatt stå sig konkurrenskraftigt och starkt i tider av ökad internationell konkurrens, så bör vi undvika att överbeskatta vårt transportberoende näringsliv. Liksom att mjölka de svenska hushållens hårt skuldsatta och ansträngda ekonomier ännu mer. Snarare bör skatten begränsas till att kompensera för bränsleförbrukningens miljöeffekter. Bränsleskatten bör inte höjas mer, den bör sänkas.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Våga satsa så att företagen kan växa

KOMMENTAR Teknikstaden, Gurkstaden, ASEA-staden, Idrottsstaden, Mälarstaden, Staden utan gränser. Ja, min hemstad Västerås har beskrivits med många namn. Föga förvånande kan vi nu lägga ytterligare en titel till listan: Mötesstaden.
NYHET Publicerad:

Kemikalieskatten slår hårt mot Moon Radio

SKATTER "Skatter ska vara logiska och konkurrensneutrala. Det kravet lever kemikalieskatten inte upp till", säger Hasse Niva, som är delägare, affärsutvecklare och köpman på Moon Radio AB i Surahammar.
NYHET Publicerad:

26 000 Västmanländska jobb är beroende EU

KOMMENTAR I Västmanland är mer än 26 000 jobb direkt beroende av vår handel med EU, men unionens roll är betydligt viktigare än så. Genom sina avtal med andra länder är det EU som öppnar dörrarna till resten av världen. Vi behöver fortsätta underlätta handeln, för att skapa fler jobb och ökade inkomster.
NYHET Publicerad:

Webbinar om psykisk ohälsa - vilket ansvar har du?

WEBBINAR Vilket ansvar kan, bör och ska arbetsgivaren, medarbetaren respektive samhället ta när det gäller att förebygga psykisk ohälsa? Vad innebär Arbetsmiljöverkets föreskrift om ”organisatorisk och social arbetsmiljö”? Se vårt medlemswebbinar där Anna Bergsten, arbetsmiljöexpert på Svensk Näringsliv, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Västmanlands maskinentreprenörer får gräva djupt efter personal

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Branschorganisationen Maskinentreprenörerna upplever en stor brist i kompetensförsörjningen till företagen. Därför storsatsar nu de nu på den egna utbildningscenter runtom i landet. ME-skolan, som bedriver såväl gymnasie- som vuxenutbildning, finns numera på 11 orter i landet.
NYHET Publicerad:

Västmanlands tillväxt saktar in, konjunkturtoppen passerad

KONJUNKTUR Ska man tro de västmanländska företagen är tillväxttoppen nu passerad. Företagen i länet, liksom i övriga Sverige, förutspår att högkonjunkturen nu mattas av och att tillväxten kommer att sjunka framöver. Detta enligt Svenskt Näringslivs undersökning.
NYHET Publicerad:

Webbinar om säkerhet - Så skyddar du ditt företag

WEBBINAR Vad kan och får du göra när brott sker i din verksamhet? Vad behövs för att polisen ska hantera ditt ärende och vad kan ni egentligen kräva av rättsväsendet? Hur kan brotten förebyggas? Se vårt medlemswebbinar där Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel, rätar ut en hel del av frågetecknen och ger handfasta tips.
NYHET Publicerad:

Alan Björk är Årets företagare

ENTREPRENÖRSKAP Hallå där Alan Björk på Björks Buss, vinnare av Årets Företagare på Västerås näringslivsgala Guldstänk! Vad är bakgrunden till er framgång?
NYHET Publicerad:

Sänk bränsleskatten, Lövin!

DEBATT "Ska Sverige fortsatt stå sig konkurrenskraftigt och starkt i tider av ökad internationell konkurrens, så bör vi undvika att överbeskatta vårt transportberoende näringsliv. Liksom att mjölka de svenska hushållens hårt skuldsatta och ansträngda ekonomier ännu mer. Snarare bör skatten begränsas till att kompensera för bränsleförbrukningens miljöeffekter. Bränsleskatten bör inte höjas mer, den bör sänkas." Det skriver Tony Gunnarsson, Svenskt Näringsliv i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Ett extremt år för bönderna

GRÖNA NÄRINGAR "Vi kommer från ett extremt år med torka, skogsbränder, vargattacker och äganderättsattacker", konstaterade LRFs förbundsordförande och mjölkbonde Palle Borgström vid LRF Mälardalens regionstämma tidigare i veckan och menade att även detta år har börjat dramatiskt med stormen Alfrida och debatten om hot mot bönder.
NYHET Publicerad:

Västmanland har landets lägsta andel kvinnliga företagare

FÖRETAGSAMHETEN Andelen kvinnor som blev företagsamma i Sverige under 2018 sjunker jämfört med tidigare år och är nu den lägsta nivån sedan mätningarna påbörjades. Det visar Svenskt Näringslivs undersökning Företagsamheten 2019 som presenterades den 7 mars.
NYHET Publicerad:

Sala är Västmanlands mest företagsamma kommun

FÖRETAGSAMHETEN Idag presenterar Svenskt Näringsliv sin årliga mätning av företagsamheten. Den visar visserligen att Västmanland fortsatt har lägst företagsamhet i Sverige, men också att företagsamheten i länet trots allt växer något och når en ny toppnotering på 9,8 procent. Länets högsta företagsamhet finns i Sala.
NYHET Publicerad:

Markköp gick i stöpet efter politisk kovändning

FÖRETAGSKLIMAT Företagaren Robert Svensson vill expandera på kommunal mark. Första beskedet är att området är ”bokat” för hans räkning. Därefter gör kommunen en kovändning och meddelar att de aldrig gett honom ett löfte att köpa marken. "Jag ifrågasätter varför de inte vill ge oss tillstånd för det vi kommit överens om", säger han.
NYHET Publicerad:

Höga avgifter från IVO drabbar assistansföretag

VÄLFÄRD Nu blir det dyrare att driva assistansföretag. Inspektionen för vård och omsorg har infört nya höga avgifter, som drabbar företag i hela landet. "Vi får ingenting för de här pengarna", säger Tony Blomqvist, som driver Personstöd Mälardalen.
NYHET Publicerad:

Populärt besöksmål i fara

Det har aldrig gått bättre för Per och Pauline Vidlunds fiske- och caféverksamhet ute på Ängsö. Ändå kan de komma att tvingas avveckla en stor del av verksamheten på grund av vad de upplever vara Westmannastiftelsen svala intresse för det blomstrande turistmålet. ”Känslan är att vi upplevs ta för mycket plats,” säger Pauline Vidlund, ägare till Ängsö Fisk.
NYHET Publicerad:

Att vara sin egen lyckas smed

KOMMENTAR Både en och annan skolungdom har nog under den senaste tiden våndats över sitt gymnasieval. Funderingar kring vad jag vill bli när jag blir stor är inte alltid de enklaste men bland de viktigaste.
NYHET Publicerad:

"Fri konkurrens i butikshyllan, men inte på vägen dit"

FÖRETAGSKLIMAT Johan Matsanders driver sedan 2013 företaget Färna Odlingar, en företagarresa som hittills inte varit alldeles enkel, då dåliga politiska förutsättningar drabbar det svenska jordbruket hårt. "Att vi har fler och andra regler än våra grannländer gör det svårt för svenska producenter att konkurrera. Vi har fri konkurrens i butikshyllan, men inte på vägen dit" menar han.
NYHET Publicerad:

Tråkig inställning till företagare i Sverige

FÖRETAGSKLIMAT Multientreprenörerna Marnix Bijl och Joyce Goes sålde år 2009 sitt HR-konsultbolag, som då hade nio anställda, i det tätbefolkade Nederländerna, för att i stället flytta till den svenska landsbygden och bli småföretagare. Som sådana har de prisats både som årets företagare och årets mest innovativa företag. Idag har de sin bas i byn Färna i Skinnskattebergs kommun.
NYHET Publicerad:

Tydlighet avgörande för transportbranschens miljöarbete

TRANSPORT Våra transporters påverkan på miljön är ett ständigt aktuellt politiskt samtalsämne. Även inom branschen ligger stort fokus på hållbarhetsarbetet. Det vill Anna Grönlund, vice vd på Sveriges Bussföretag, lyfta fram. Samtidigt har de redan kommit långt, menar hon. Redan i dag körs 80 procent av bussarna på förnybara drivmedel.
NYHET Publicerad:

"Vi vill ha långsiktiga arrenden"

HALLÅ DÄR Lars Andersson från Skultuna, som bedriver växtodling och uppfödning av köttdjur på Frövi gård utanför Skultuna, du är även nyvald ordförande för Sveriges Jordbruksarrendatorer. Vilka anser du är de viktigaste frågorna för Sveriges Jordbruksarrendatorer?