bild på lastbil på en bro samt bild på Isabella Lövin
Foto: TT

Sänk bränsleskatten, Lövin!

NYHET Publicerad

DEBATT Miljöminister Isabella Lövin (MP) aviserade nyligen att regeringen tänker återinföra den automatiska höjningen av bränsleskatten. Det innebär att vi inom kort kommer att ha världens högsta bränsleskatt, enligt branschorganisationen Bil Sweden. Detta är en skadlig politik.

Tony Gunnarsson

Tony Gunnarsson, Svenskt Näringsliv Västmanland

Foto: STEFAN TELL

Miljöskatter kan vara befogade för att kompensera för negativa externa effekter av exempelvis bilkörning. Men denna skattehöjning kan inte räknas som en sådan åtgärd. För redan idag överbeskattas bilkörningen med cirka 100 procent, enligt Transportföretagen. Det betyder att en bilist betalar dubbelt så mycket skatt jämfört med vad som kan motiveras med de samhällsekonomiska kostnaderna (där bland annat olyckor, vägslitage och koldioxidutsläpp räknas in). Regeringen missbrukar miljöpolitikens trovärdighet, när de överbeskattar de svenska hushållen.

Sedan 2018 har vi i Sverige dessutom en lagfäst reduktionsplikt, vilken successivt tvingar drivmedelsdistributörerna att blanda in en stigande andel biobränslen i fossila drivmedel. Med reduktionsplikten blir den årliga automatiska höjningen av bensin- och dieselskatten ett dubbelt styrmedel och en onödigt tung pålaga för Sveriges bilister.

Att vägarna är ryggraden i Sverige och nära 90 procent av resandet i Sverige utgörs av vägtrafik går inte att komma i från. Skattehöjningarna, som snarare grundar sig i en strävan efter att kortsiktigt öka skatteintäkterna, hämmar Sveriges utveckling. Det är helt enkelt inte hållbart att ha drivmedelsskatter som ligger långt över EU-snittet, när vi verkar på en gemensam marknad. Särskilt inte för Sverige, som är ett glesbefolkat land, med långa avstånd. Och ser man på ett par års sikt, så kommer också skatteintäkterna minska, då skatten lägger sig som en blöt filt över svensk ekonomi.

Att ha Europas högsta kostnader för att köra varor till och från fabrik och kund påverkar självklart Sveriges konkurrenskraft. Särskilt hårt slår skatterna mot jobb och tillväxt utanför storstäderna, mot exempelvis Sveriges lantbruk och tillverkningsindustri. För Sveriges stora skogsindustri, vars virkestransporter börjar på små enskilda vägar, är exempelvis möjligheten att styra över mer gods till tåg ofta obefintlig.

En höjd bensin- och dieselskatt är direkt kännbar i vanliga familjers vardag, varje gång de ska skjutsa barn, åka och handla eller ta sig till jobbet. De höga drivmedelsskatterna, som utgör drygt 60 procent av priset vid tankning, har också helt orimliga fördelningspolitiska effekter. Punktskatterna slår hårdast mot hushåll med låga inkomster och hushåll i glesbygd, enligt bland annat Konjunkturinstitutet. I stället för att låta landsbygden leva och hålla ihop vårt avlånga land, ökar klyftan mellan centrum och periferi.

Ska Sverige fortsatt stå sig konkurrenskraftigt och starkt i tider av ökad internationell konkurrens, så bör vi undvika att överbeskatta vårt transportberoende näringsliv. Liksom att mjölka de svenska hushållens hårt skuldsatta och ansträngda ekonomier ännu mer. Snarare bör skatten begränsas till att kompensera för bränsleförbrukningens miljöeffekter. Bränsleskatten bör inte höjas mer, den bör sänkas.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Varierade betyg på kommunernas företagsklimat

FÖRETAGSKLIMAT I drygt 20 år har Svenskt Näringsliv varje år genomfört en stor enkätundersökning för att mäta hur företagare upplever det lokala företagsklimatet i sin kommun. "De kommuner som presterar bäst i vår undersökning är kommuner som jobbat hårt och aktivt i flera år för att förbättra sitt lokala företagsklimat", säger Kristin Lahed.
NYHET Publicerad:

Recotech tuffar på trots Coronakrisen

CORONAKRISEN Recotech AB i Arboga kämpar likt många andra företag just nu mot en pandemi som både förändrat spelregler och möjigheter för våra svenska företag. Bo Martin Tell, VD, berättar att efter 1,5 års inbromsning hade trenden äntligen börjat vända och företaget fick allt fler ordrar. Då slog krisen till och skapade nya hinder.
NYHET Publicerad:

Tuff start för Fagersta Brukshotells nya ägare

CORONAKRISEN Besöksnäringen har drabbats extremt hårt av coronakrisen och för Jennifer Troëng Johansson som tillsammans med sin man Robert Troëng Johansson vid årsskiftet tog över Fagersta Brukshotell har starten varit minst sagt turbulent.
NYHET Publicerad:

Västmanlands företag spår en dyster framtid

KONJUNKTUR Svenskt Näringslivs senaste konjunkturrapport visar att 64 procent av företagen i Västmanland har en lägre produktion och försäljningsvolym än för sex månader sedan. Framtiden ser dyster ut när företagen blickar framåt.
NYHET Publicerad:

Stärkt inre marknad i EU är vägen framåt

EUROPADAGEN Idag den 9 maj firas Europadagen för att minnas startskottet till det som kommit att bli den europeiska unionen. EU har gett oss helt nya möjligheter att handla och samarbeta inom en av världens största integrerade ekonomier. De gränshinder som nyligen visat sig på EU:s inre marknad går på tvärs mot grundtanken med unionen. "Nu måste den ömsesidiga viljan till handel och utbyte av varor och tjänster stärkas för att Sveriges och EU:s företag ska kunna klara sig igenom denna svåra tid", säger Kristin Lahed, Svenskt Näringsliv Västmanland.
NYHET Publicerad:

Stöd till dig som ledare vid omställning

WEBBINAR Att vara företagsledare och chef har alltid sina utmaningar, men för många är det tuffare än någonsin just nu. I detta webbinarium får du information om vilket stöd och vilken hjälp du kan få via trygghetsorganisationen TRR i en omställningsprocess.
NYHET Publicerad:

Städarna kämpar mot Corona

CORONAKRISEN Företag inom skilda branscher kämpar nu för sin överlevnad under coronakrisen. Trots stora egna omställningar bland bolagen kommer det krävas politiska lättnader, det menar Pawel Gentek, vd på Städarna i Västerås.
NYHET Publicerad:

Så kan vi rädda företag och jobb i Västmanland

DEBATT "Ambitionen måste vara att så många som möjligt har en trygg vardag att återvända till med jobb, försörjning och ett fungerande näringsliv. Men det förutsätter politiska krafttag. Här och nu." Det skriver Kristin Lahed och Tony Gunnarsson, Svenskt Näringsliv Västmanland i denna debattartikel.
NYHET Publicerad:

Bussarna står stilla och branschen är i kris

CORONAKRISEN Västmanlands läns transportföretag inom olika sektorer är nu hårt pressade. Verksamheter som håller ihop länet och säkerställer en fungerande transportinfrastruktur riskerar nu att gå omkull, till följd av coronakrisen. Om branschen ska överleva krävs kraftfullare politiska åtgärder, menar Alan Björk, ordförande i CWUX bussbranschförening som har säte i Västerås.
NYHET Publicerad:

Upphandling under coronatider

WEBBINAR Coronapandemin slår brett mot alla delar i samhället. Tillsammans bidrar också alla till att samhällets nödvändiga delar kan upprätthållas under krisen och att alla delar kan fungera ordentligt när krisen är över. Offentliga myndigheters upphandling är viktig både för att offentlig verksamhet ska fungera och som marknad för många företag. I den krissituation som nu råder ger lagstiftningen om offentlig upphandling möjligheter att på ett konstruktivt sätt säkerställa en god affär för båda parter.
NYHET Publicerad:

Coronakrisen slår mot jobb och integration i Västmanland

CORONAKRISEN Besöksnäringen och handeln är branscher som tidigt drabbades av effekterna av coronakrisen. Över hela landet gapar hotell, restauranger och butiker tomma. "Det är oerhört tungt", berättar Tobias Hultberg på Aros Congress Center som tvingats permittera 95 % av personalen och säga upp 35 personer. Tobias menar att det nu behövs kraftfulla politiska åtgärder för att branschen ska ha en chans att överleva krisen.
NYHET Publicerad:

Gröna jobb ett ljus i coronamörkret

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Många branscher i Västmanland är hårt drabbade av Coronakrisen med permitteringar, varsel och i värsta fall konkurser som följd. Men situationen är inte likadan överallt. Länets skogs- och trädgårdsföretagare står nu beredda att ta emot permitterad arbetskraft från andra sektorer.
NYHET Publicerad:

TSL redo att hjälpa vid arbetsbrist

OMSTÄLLNING Coronakrisen tvingar just nu många företag runt om i landet till både permitteringar och varsel och på TSL Trygghetsfonden står man nu redo. "Vår verksamhet är designad för att klara stora ökningar av antalet uppsagda, men detta är en extrem situation. Därför har vi skalat upp resurserna och justerat våra verksamhetsprocesser så att vi kan hantera alla de som kommer att behöva hjälp till nytt jobb", säger Markus Sandin, på Trygghetsfonden TSL region Mitt.
NYHET Publicerad:

Ryns skor möter kunder på nya sätt

CORONAKRISEN Sällanvaruhandeln är en av de branscher som drabbats hårdast av Coronakrisen. För Ryns skor i Västerås och Köping har det varit en dramatisk utveckling. ”Hela vår verksamhet har skakats om i grunden”, berättar ägaren Ulf Antman.
NYHET Publicerad:

Surahammars kommun vill hjälpa företagen

CORONAKRISEN Surahammars kommun har infört en rad åtgärder för att underlätta för företagen under Corona-krisen. Detta välkomnas av kommunens företagare som bland annat kan få anstånd med avgifter, framskjutna tillsynsbesök och lätt hitta rätt i kontakten med kommunen genom ”en väg in”.
NYHET Publicerad:

Snabbt agerat av flera västmanländska kommuner

CORONAKRISEN Coronakrisen har på några få veckor raserat framtidsutsikterna för många företag. Verksamheter som i slutet av februari hade fullt i orderböckerna står idag helt utan jobb. Nu har många kommuner agerat för att mildra effekterna på näringslivet. "Flera av förslagen vi nu ser i kommunerna sänker företagens kostnader, minskar intäktsbortfallet och ökar möjligheten att överleva krisen. Många kommuner visar på en handlingskraft och stor förståelse för det akuta läge vi befinner oss i", säger Kristin Lahed, Svenskt Näringsliv Västmanland.
NYHET Publicerad:

Få medlemsstöd i hanteringen av Coronakrisen

CORONAKRISEN Hur kan du som företagare och arbetsgivare bäst hantera Corona-krisen? Vilken hjälp finns att få? Och hur kan få nytta av korttidspermitteringen och de andra åtgärder som presenterats i de olika stödpaketen? Flera av våra medlemsorganisationer erbjuder nu webinarier där du som företagare kan få hjälp att orientera sig i dessa frågor.
NYHET Publicerad:

Slut upp bakom Västmanlands näringsliv!

KOMMENTAR Coronavirusets framfart påverkar oss alla. Vi tvingas lägga om våra vardagsrutiner, ställa in aktiviteter och begränsa våra sociala liv. Universitet och gymnasier har stängt och bedriver undervisningen på distans. Personalen inom vård och omsorg är hårt belastad och gör stora insatser för att rädda liv och hälsa. Som en följd av viruset, och åtgärderna i syfte att hämma smittspridningen, drabbas också näringslivet och dess medarbetare i Västmanland hårt.
NYHET Publicerad:

Företagen på Erikslund hjälper varandra i krisen

CORONAKRISEN Corona-krisen påverkar landets företag mycket hårt. Över 75 procent av de västmanländska företagen har redan upplevt nedgång i försäljning och i handeln märks effekterna tydligt. Därför går nu företagen på Erikslunds handelsområde i Västerås ihop för att hjälpa varandra genom krisen.
NYHET Publicerad:

200 miljarder kronor i räddningspaket för företag och jobb

CORONAKRISEN "Det nya coronaviruset har skapat en extremt svår situation för svenska företag och jobb. Det är ett unikt svårt läge som kräver unikt kraftfulla åtgärder. Vi måste agera för att rädda företagen och jobben. Därför föreslår Svenskt Näringsliv nu ett brett räddningspaket för företag och jobb motsvarande 200 miljarder kronor". Det säger vd Jan-Olof Jacke.