LogoLogo
LogoLogo
NYHET16 juli 2019

Företaget från Kungälv går i bräschen för en mer hållbar byggbransch

Företaget Arvid Nilsson AB har en lång tradition av hållbarhetsarbete. Redan år 1953 beslutade grundaren Arvid Nilsson att en del av verksamhetens vinst skulle skänkas till kampen mot cancer- och hjärtsjukdomar. En handling som levt kvar och utvecklats i företaget. Nu riktar man istället fokus på miljö och hållbarhet och har i samband med det tagit fram en klimatneutral förvaringslåda för att gå i bräschen inom branschen.

Annika Folkesson och Josefin Nordlöw, Arvid Nilsson AB

Arvid Nilsson AB har sedan starten år 1918 sålt fästelement som levereras till industri- och byggbranschen. Idag är Annika Folkesson VD och företaget arbetar aktivt efter Corporate Social Responsibility, CSR. Det innebär att företaget är engagerat i samhällsutveckling och integrerar socialt ansvar, miljö och innovation. Något som Arvid Nilsson nu bland annat har anammat i form av den vattentåliga boxen till förvaring av fästelement, även kallad Miljöboxen. En vattentålig förvaringsbox gjord på återvinningsbar kartong.

— Vi visste att det fanns efterfrågan på en vattentålig box. De flesta konkurrenter har gått på plastalternativet men det kändes inte rätt för oss. Varje dag hör vi om hur plasten i havet ökar och skadar. Så vi såg vår chans att vara en problemlösare och föregångare i byggbranschen, säger Josefin Nordlöw, Digital Marketing Manager, Arvid Nilsson.

Tillsammans med BillerudKorsnäs utvecklade Arvid Nilsson AB boxen – som kommer ovikt och som viks, limmas, packas och stängs av en maskin på anläggningen i Kungälv. Att boxen är tillverkad i kartong men fortfarande har en likvärdig funktion som plastboxar, är bara en av flera fördelar.

— Kartonger tål kyla mycket bättre eftersom plast spricker. Dessutom tar den nya boxen mindre plats på byggarbetsplatsen eftersom den viks ihop när den är tom, förklarar Josefin Nordlöw.

En vanlig uppfattning är att miljövänliga och hållbara alternativ medför en större kostnad vid framställandet. Enligt Arvid Nilsson AB har det snarare varit tvärtom och vill nu uppmana kollegorna i bransch, men också andra plast-belastade branscher, att se vilka möjligheter som finns.

— Många tror att omställningen innebär en större ekonomisk belastning men det kan vi visa på att så inte är fallet. Vi hoppas att fler aktörer i branschen vill ta efter och se sig om efter miljövänliga lösningar. Eftersom det finns en tydlig efterfrågan blir det en win-win för alla. Oss, kunden och miljön, avslutar Josefin Nordlöw.

Text: Jessica Johansson

Energi och klimatMiljö och hållbar tillväxtEntreprenörskapFöretagsamhet
Skriven avEllen Karlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist