NYHET6 december 2019

Klimatet - en fråga om konkurrenskraft

Just nu pågår FN:s stora klimatmöte i Madrid, COP25. Det är bra att klimatet diskuteras på den internationella politiska nivån för i grund och botten är det en global utmaning vi står inför. Den globala temperaturökningen ska stanna vid 1,5 grader. Samtidigt är miljön och klimatet frågor som också färdas från det stora perspektivet rakt ner till dig som individ – till köttbiten du väljer eller väljer bort, flygresan som kan bli en tågresa, uppvärmningsformen för din bostad och sopsorteringskassarna som numera har tagit över din garderob eller tvättstuga i väntan på en tur till återvinningsstationen.

Just nu pågår FN:s stora klimatmöte i Madrid COP25. Det är bra att klimatet diskuteras på den internationella politiska nivån för i grund och botten är det en global utmaning vi står inför. Den globala temperaturökningen ska stanna vid 1,5 grader. Samtidigt är miljön och klimatet frågor som också färdas från det stora perspektivet rakt ner till dig som individ – till köttbiten du väljer eller väljer bort, flygresan som kan bli en tågresa, uppvärmningsformen för din bostad och sopsorteringskassarna som numera har tagit över din garderob eller tvättstuga i väntan på en tur till återvinningsstationen.

Om man lyssnar till debatten kring dessa detaljfrågor i Sverige så är det lätt att det uppfattas som att alla frågor är lika stora och att det viktigaste vi kan göra för att påverka klimatfrågan är just de val du gör som individ. Så är dock inte fallet. Jag vill inte förringa de insatser som görs och jag vill heller inte säga att de inte bidrar till att vrida utvecklingen i en klimatpositiv riktning. Men de stora och viktiga förändringarna som behöver göras för att klara klimatet kan inte göras av tio miljoner människor i Sverige, särskilt inte då de redan slutat elda med kol och olja och i årtionden har återvunnit sin plast. Sett i den globala kontexten är det faktiskt så att den klimatpåverkan vår lilla nation kan åstadkomma är så försvinnande liten att den nästan är betydelselös. Bara i Kina släpper man idag ut mer koldioxid än USA och EU tillsammans och där fortsätter användningen av fossila bränslen att öka.
Med det sagt vill jag ändå påstå att vi i Sverige har stora möjligheter att göra skillnad för att rädda planetens klimat, kanske till och med avgörande sådan. Men det gör vi med våra idéer, vår kunskap och framförallt våra företag. Svenska företag är världsledande inom grön innovation. Många av dem finns här i Västsverige. Varje år investerar näringslivet i Sverige över 100 miljarder kronor i forskning och utveckling som till stor del handlar om att minska eller helt eliminera utsläpp av växthusgaser. Ny smart teknik och nya smarta affärsmodeller är en del av lösningen och våra svenska företag ligger långt före. Som exempel kan nämnas att ett elbilsbatteri med en elektrifierad produktion här i Sverige skulle ha nio gånger högre klimatutsläpp om det istället tillverkades i Tyskland eller USA. Om man jämför med Polen och Indien så skulle klimatpåverkan vara femton gånger så stor. Och, ser vi till stålproduktion som står för sju procent av världens koldioxidutsläpp så samarbetar de svenska företagen i den sektorn för att utveckla en helt fossilfri produktion.

Många västsvenska företag inom exempelvis fordonsindustrin, bygg- och fastighetssektorn, transport och logistik håller nu på att utveckla energieffektiva, fossilfria och klimatneutrala produkter av olika slag. Detta är produkter, tekniker och idéer som skulle kunna exporteras och ta marknadsandelar internationellt. Men, för att detta ska lyckas krävs rätt förutsättningar som gör att omställningen kan ske samtidigt som konkurrenskraften stärks. Det betyder att vi måste komma bort från plakatpolitik och politiska symbolhandlingar som bara gäller och drabbar svenska företag. De leder bara till att utländska företag tar marknad från de svenska och i förlängningen så motverkar det de syften vi vill uppnå. Forskning, utveckling och innovation är resurskrävande, och bara konkurrenskraftiga företag kommer att ha de resurser som krävs. Konkurrenskraften kan inte bara tas för given, utan Sverige behöver aktivt arbeta för ett gott näringslivsklimat och en stark konkurrenskraft. Med starka och framgångsrika svenska företag ökar vår möjlighet att uppnå klimatmålen väsentligt.

Så tänk på det nästa gång du gör ett klimatsmart och genomtänkt val i din vardag. Om du (med rätta) tycker att det är viktigt, höj då även rösten för att våra svenska föregångsföretag ska få förutsättningar att växa, expandera sina marknader och exportera sina produkter och idéer globalt. Det är klimatpåverkan på riktigt. Det är klimatpolitik som ger effekter som kommer kunna mätas i grader Celsius och det är det som räknas för kommande generationer.

FredagskrönikaSvenskt Näringsliv
Skriven avRudolf Antoni
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist