Hushållen pressas av kraftiga prisökningar och konsumtionen viker. Samtidigt stiger kostnader och energipriser för många företag i Västra Götaland. Det leder till att de lokala företagens prognoser för försäljning, investeringar och anställningar försämras.
Svenskt Näringsliv undersöker löpande konjunkturutvecklingen hos medlemsföretagen genom undersökningen ”Företagarpanelen”. Resultatet för årets fjärde kvartal är pessimistiskt. Inte sedan pandemins inledning har företagen i Sverige sett lika mörkt på framtiden som nu, när det gäller försäljningsvolym och anställningar.
- Det är sedan tidigare känt att hushållen är rekorddeppiga, nu har det även smittat av sig på näringslivet i Västra Götaland. Varslen har ökat och många avvaktar nu med investeringar. Det finns en stor osäkerhet om vart allt ska ta vägen, konstaterar Rudolf Antoni, regionchef Svenskt Näringsliv Västra Götaland.
Det finns vissa skillnader i synen på konjunkturläget bland Västra Götalands delregioner. Mest optimistiska kring framtiden är näringslivet i Göteborgsregionen, där många företag fortsatt tror på fler anställda och ökade investeringar. Men i flera andra delar av länet, exempelvis i Sjuhärad, är prognoserna mer nedskruvade.
- Under stora delar av pandemin har näringslivet i Sjuhärad stått starkare än i övriga delar av Sverige. Nu sjunker dock de lokala företagens förväntningar snabbt. Inte minst i de branscher som påverkas av att hushållen drar in på konsumtionen, menar Anton Oskarsson, områdesansvarig i Sjuhärad för Svenskt Näringsliv.
Dock finns ljusglimtar i ekonomin. Trycket i leverantörskedjorna har börjat minska och vissa råvarupriser har börjat vända nedåt. Det finns förutsättningar för en snabb nedgång i inflationen och därmed för avtagande räntehöjningar. En ansvarsfull avtalsrörelse är dock en förutsättning för en sådan utveckling. Vid årsskiftet startar avtalsrörelsen, då näringsliv och fackförbund och ska förhandla om löner och arbetsvillkor för drygt 2,3 miljoner löntagare.
Företagarpanelen är Sveriges största panel av företagare med drygt 12 000 registrerade medlemmar. Större utskick sker fyra gånger per år där bland annat konjunkturfrågor avhandlas tillsammans med andra kort- och långsiktiga näringslivsfrågor.
Företagarpanelen utgör ett viktigt verktyg för Svenskt Näringsliv i mötet med politiker, opinionsbildare och allmänheten när vi förklarar företagens situation.