Näringslivspodden: Svensk järnväg – från flaskhalsar till framtid
Uttrycket ”det går som tåget” brukade betyda effektivitet och pålitlighet. I dag används det ofta ironiskt – och med all rätt. Trots att den gröna omställningen kräver att mer gods och fler resenärer flyttas från väg och luft till räls, brottas svensk järnväg med stora problem.

I det senaste avsnittet av Näringslivspodden samtalar Rudolf Antoni, regionchef på Svenskt Näringsliv, med Fredrik Bergström, nationalekonom och ordförande för InfraSweden. Fredrik är en av drivkrafterna bakom initiativet Omtag Svensk Järnväg, som vill flytta fokus från enbart stora miljardprojekt till smarta, kostnadseffektiva lösningar som kan ge resultat inom tio år – och ibland mycket snabbare.
Fredrik pekar på konkreta åtgärder som kan avhjälpa flaskhalsar och förbättra tillförlitligheten:
Satsa mer på reinvesteringar och underhåll – från kontaktledningar till växlar.
Bygga triangelspår, mötesspår och planskilda korsningar för att öka kapaciteten lokalt med stor systemeffekt.
Snabba, välplanerade insatser som industrin skulle hantera – med fokus på att minska störningar och hålla kostnader nere.
För näringslivet och resenärerna handlar det om mer än bekvämlighet. Bristande punktlighet och kapacitet innebär produktionsstörningar, högre kostnader och försämrad konkurrenskraft. En väl fungerande järnväg kan skapa tillväxt, effektivare arbetsmarknadsregioner och bidra till klimatomställningen.
Vill du höra mer om hur vi kan få svensk järnväg att ”gå som tåget” igen och vilka lösningar som är både smarta och möjliga redan nu? Lyssna på hela samtalet i Näringslivspodden.