Infrastruktur

Senaste artiklarna

NYHET — 27 juni 2022

Det är dags att regeringen tar tag i underhållsskulden

“Inget företag ska begränsas av en otillräcklig infrastruktur och därför krävs en mer aktiv infrastrukturpolitik nästa mandatperiod. Svaret till industrin kan inte vara att det helt enkelt är fullt på spåren”, säger Nils Paul, expert på infrastruktur med anledning av den rejäla underhållsskulden.
NYHET — 17 juni 2022

Växande underhållsskuld riskerar att leda till nytt trafikkaos

Den största satsningen på svensk infrastruktur någonsin. Så beskriver regeringen sin nya infrastrukturplan som presenterades i veckan. Men att det sker på bekostnad av underhållet talas det tyst om, varnar Nils Paul, expert på infrastruktur.
RAPPORT — 15 juni 2022

Regeringens fördubbling av det eftersatta underhållet

RAPPORT — 3 juni 2022

Förutsättningar för alternativ finansiering av infrastruktur

RAPPORT — 24 maj 2022

Omvärldsanalys – faktorer som påverkar Näringslivets transportbehov 2050

RAPPORT — 24 maj 2022

Värdering av godstransporter i infrastrukturplaneringen

RAPPORT — 24 maj 2022

Möjligheten att finansiera infrastruktur utanför de offentliga finanserna

NYHET — 18 maj 2022

”Bättre kommunikationer krävs för att lyckas med kompetensförsörjningen” 

Stöten bygger 1 000 nya bäddar varje år och har detaljplaner för över 12 000 fler. Enligt vd Johan Thorn är den största utmaningen för hela Sälenområdet infrastrukturen. 
NYHET — 4 april 2022

Ukrainakriget: Så undviker transportföretagen fraktstörningar

Säkerställ medarbetarnas trygghet och upprätta en flexibel affärsmodell. Så agerar transport- och logistikföretagen för att undvika störningar i leverantörskedjan under kriget i Ukraina. ”Viktigt att ha en plan b i byrålådan”, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line.
NYHET — 7 februari 2022

”I stället för att förbättra vägen sänker de hastigheten - det är ett sätt att komma undan” 

Vägnätet är krokigt och smalt. Det skapar längre leveranstider och gör det osäkert att köra. I stället för att förbättra och stärka vägnätet, så väljer man att sänka hastigheterna på vägen. Det förbättrar ju inte vägen, det är ett sätt att komma undan det verkliga problemet, säger Sven-Olov Kronaas, VD, Tidbecks.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist