NYHET4 maj 2018

Skärpt tjänstemannaansvar är bra för företagsamheten

Plötsligt händer det. Ett välkommet beslut för alla företagare runt om i Västra Götaland. Den 18 april röstade Sveriges riksdag för att ställa sig bakom kravet på att skärpa tjänstemannaansvaret. Ett viktigt steg för tydligare ansvarsutkrävande, bättre fungerande myndigheter och för att stärka företagens förtroende för det offentliga.

Genom en reform som trädde i kraft 1976 avskaffades tjänstemannaansvaret i Sverige. Det kan låta drastiskt men innebar i praktiken att arbetsrätten för anställda i offentlig sektor förändrades radikalt. Straffansvaret för offentlig anställda har sedan dess blivit allt mer otydligt och brottet ”tjänstefel” nästintill slutat existera. Offentligt anställda som åsidosätter sina arbetsuppgifter kan visserligen dömas för tjänstefel, men bara vid myndighetsutövning där det fattats beslut som påverkat en enskild person, som sällan leder till rättslig prövning.

Tjänstemän som inte ställs till svars för sina beslut är ett säkert sätt att urholka allmänhetens förtroende för myndigheter. Fel som begås av offentligt anställda leder ytterst sällan till konsekvenser. Slöseri med skattemedel som en konsekvens av tveksamma beslut runt om i kommuner uppmärksammas i bästa fall av media – men leder nästintill aldrig till att någon ställs till svars.

Förvisso har Sverige en låg förekomst av korruption jämfört med många andra länder. Vi har relativt väl fungerande institutioner som åtnjuter förtroende hos vår befolkning. Det innebär inte att allt är perfekt. Ett antal uppmärksammade fall, inte minst från Göteborg och andra kommuner i Västra Götaland, visar på slöseri med skattemedel och ibland tveksamt beslutsfattande är ett tydligt bevis på varför ett skärpt tjänstemannaansvar är oerhört efterlängtat.

På många håll runt om i landet finns ett stort behov av att stärka förtroendet för det offentliga och minska slöseriet med skattemedel. Relationerna mellan näringsliv och tjänstemän i kommuner och andra myndigheter är för många helt livsavgörande. För att stärka förtroendet måste företagare och invånare uppleva att det utkrävs någon form av ansvar, om det begås fel. Det handlar inte om att hänga ut enskilda tjänstemän. Men när fel och uppenbara lagbrott begås måste det också kunna pekas på var bristerna ligger. Ansvarskedjan ska vara tydlig och felaktiga beslut och misslyckat arbete på skattebetalarnas bekostnad måste också få påföljder.

Ett bättre företagsklimat i Västra Götaland kräver också fler duktiga experter inom offentlig sektor. Människor som får ansvar att utveckla offentliga verksamheter. Beslutet om att skärpa tjänstemannaansvaret innebär att tjänstemän i offentlig förvaltning får ta större ansvar över sitt arbete och sina beslut – att felaktigheter och förseelser kan leda till disciplinära åtgärder eller avsked.

Ett ökat straffrättsligt ansvar för tjänstemän anställda inom offentlig sektor är en viktig pusselbit för att stärka förtroendet för det offentliga och minska slöseriet med skattebetalarnas pengar. Ett bättre företagsklimat kräver också att företagare känner förtroende för att de myndighetsbeslut som påverkar deras verksamhet fattas utan risk för felaktigheter. Uppenbara fel måste få konsekvenser. Därför är beslutet från riksdagen om att skärpa tjänstemannaansvaret oerhört efterlängtat hos företagen runt om i Västra Götaland. Det måste bli mer kännbart att fatta dåliga beslut.

Skriven avAnton Bichler
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist