NYHET12 januari 2018

Sverige är större än Stockholm

”Det är jättedyrt att tanka bilen redan som det är. Vi ser inget behov av att höja bensinskatten”, meddelade nuvarande finansminister Magdalena Andersson under valrörelsen 2014. Ett vallöfte som hon sedan dess hunnit bryta mot vid upprepade tillfällen. I ett av Europas mest glesbefolkade länder, som är betydligt större än vår huvudstad, får det förödande konsekvenser för både företagare och hushåll.

Från och med årsskiftet höjdes skatten på diesel med 27 öre per liter och på bensin med 30 öre per liter. Det innebär att regeringen under mandatperioden lyckats höja bensinskatten med 1,39 kronor per liter och dieselskatten med 1,37 kronor per liter, inklusive moms. Dessutom har en indexuppräkning införts som medför att skatten automatiskt kommer att höjas med konsumentprisindex plus två procent. Varje år.
Det är inte första gången en regering vänder sig till landets bilägares plånböcker för att finansiera olika utgiftsområden. Vilket har resulterat i att vi snart har världens högsta drivmedelsskatter. I de politiska förhandlingarna i Stockholm möter kanske inte årliga höjningar av diesel- och bensinskatten så stort motstånd. Men varje höjning slår hårt mot hela vår landsbygd med dess företagare och hushåll som är i behov av bilen. Kombinationen av att vara både ett av de mest glesbefolkade länderna i EU och samtidigt ha en av världens högsta bensinskatter, försvårar givetvis förutsättningarna att driva företag runt om i landet. Höjda drivmedelsskatter ökar transportkostnaderna, som i sin tur försämrar landsbygdens konkurrenskraft och riskerar att leda till färre jobb runt om i landet.

När det blir dyrare att köra bil blir det också dyrare att arbetspendla på landsbygden. Vilket straffar såväl företag som människor som etablerat sig där. Det försvårar för kompetensförsörjningen och möjligheten att hitta medarbetare med rätt kompetens för många företag på landsbygden när det blir dyrare att förflytta sig till arbetet.

I ett större perspektiv slår även skattehöjningar mot den lokala köpkraften genom att människors privatekonomi försämras. Kort sagt, det går inte att konstant höja bensin- och dieselskatterna utan att det får konsekvenser för företagsamma människor runt om i landet. Det spelar roll för Sveriges konkurrenskraft när våra företag har längre avstånd och högre transportkostnader än i andra EU-länder.

I de flesta hushåll utanför våra storstäder saknas realistiska alternativ till bilen helt oavsett vad politiker vill göra sken av i debatten. Människors måste kunna pendla över kommungränser, bo på landsbygd och jobba i en storstad. Vi behöver större arbetsmarknadsregioner i Sverige. Inte bara genom utbyggd kollektivtrafik, som har sina naturliga begränsningar, utan också att människor har råd att förflytta sig med bil.

Fordonsindustrin har stor betydelse för vår lokala ekonomi och driver samtidigt utvecklingen mot ett samhälle med minskat beroende av fossila bränslen. Den nya tekniken kommer att förändra världen. Genom miljövänliga bilar kommer vi kunna kombinera en rörligare arbetsmarknad, företagens logistik och samtidigt möta klimatutmaningarna. Vi är på rätt väg i snabb takt. Under tiden kan vi inte straffbeskatta svensk landsbygd, människors privatekonomi och företagens möjligheter att växa och anställa. Regeringen måste sluta se bilen som en kassako. Sverige är större än Stockholm.

Skatter
Skriven avAnton Bichler
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist