bensinskatt och anton

Sverige är större än Stockholm

NYHET Publicerad

FREDAGSKRÖNIKA ”Det är jättedyrt att tanka bilen redan som det är. Vi ser inget behov av att höja bensinskatten”, meddelade nuvarande finansminister Magdalena Andersson under valrörelsen 2014. Ett vallöfte som hon sedan dess hunnit bryta mot vid upprepade tillfällen. I ett av Europas mest glesbefolkade länder, som är betydligt större än vår huvudstad, får det förödande konsekvenser för både företagare och hushåll.

Från och med årsskiftet höjdes skatten på diesel med 27 öre per liter och på bensin med 30 öre per liter. Det innebär att regeringen under mandatperioden lyckats höja bensinskatten med 1,39 kronor per liter och dieselskatten med 1,37 kronor per liter, inklusive moms. Dessutom har en indexuppräkning införts som medför att skatten automatiskt kommer att höjas med konsumentprisindex plus två procent. Varje år.

Det är inte första gången en regering vänder sig till landets bilägares plånböcker för att finansiera olika utgiftsområden. Vilket har resulterat i att vi snart har världens högsta drivmedelsskatter. I de politiska förhandlingarna i Stockholm möter kanske inte årliga höjningar av diesel- och bensinskatten så stort motstånd. Men varje höjning slår hårt mot hela vår landsbygd med dess företagare och hushåll som är i behov av bilen.

Kombinationen av att vara både ett av de mest glesbefolkade länderna i EU och samtidigt ha en av världens högsta bensinskatter, försvårar givetvis förutsättningarna att driva företag runt om i landet. Höjda drivmedelsskatter ökar transportkostnaderna, som i sin tur försämrar landsbygdens konkurrenskraft och riskerar att leda till färre jobb runt om i landet.

När det blir dyrare att köra bil blir det också dyrare att arbetspendla på landsbygden. Vilket straffar såväl företag som människor som etablerat sig där. Det försvårar för kompetensförsörjningen och möjligheten att hitta medarbetare med rätt kompetens för många företag på landsbygden när det blir dyrare att förflytta sig till arbetet.

I ett större perspektiv slår även skattehöjningar mot den lokala köpkraften genom att människors privatekonomi försämras. Kort sagt, det går inte att konstant höja bensin- och dieselskatterna utan att det får konsekvenser för företagsamma människor runt om i landet. Det spelar roll för Sveriges konkurrenskraft när våra företag har längre avstånd och högre transportkostnader än i andra EU-länder.

I de flesta hushåll utanför våra storstäder saknas realistiska alternativ till bilen helt oavsett vad politiker vill göra sken av i debatten. Människors måste kunna pendla över kommungränser, bo på landsbygd och jobba i en storstad. Vi behöver större arbetsmarknadsregioner i Sverige. Inte bara genom utbyggd kollektivtrafik, som har sina naturliga begränsningar, utan också att människor har råd att förflytta sig med bil.

Fordonsindustrin har stor betydelse för vår lokala ekonomi och driver samtidigt utvecklingen mot ett samhälle med minskat beroende av fossila bränslen. Den nya tekniken kommer att förändra världen. Genom miljövänliga bilar kommer vi kunna kombinera en rörligare arbetsmarknad, företagens logistik och samtidigt möta klimatutmaningarna. Vi är på rätt väg i snabb takt. Under tiden kan vi inte straffbeskatta svensk landsbygd, människors privatekonomi och företagens möjligheter att växa och anställa. Regeringen måste sluta se bilen som en kassako. Sverige är större än Stockholm.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Han tog Himalaya till Göteborg

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Efter att ha handlat med kläder i Nepal så ledde vägen via jordbävningar, Chalmers, en diskare på Friggatan Kumar Dhakal till Göteborg. 2008 öppnade han sin första restaurang och 2015 sin andra. En tredje i Stockholm är på gång, men att få tag i en kock är lättare sagt än gjort. ”Senast jag sökte en kock via Arbetsförmedlingen slutade det med att jag fick ta saken i egna händer sen vänta 16 månader innan pappersarbetet med Migrationsverket var klart”, säger Kumar Dhakal.
NYHET Publicerad:

Den dolda skatten på arbete

ARBETSGIVARAVGIFT. Arbetsgivare är ofta kritiska till arbetsgivaravgifterna, inte för förmånerna de bekostar utan för att en stor del av avgifterna är ren skatt. ”Den allmänna löneavgiften har successivt höjts och finansierar ingen försäkringsförmån för de anställda. Det är en ren skatt och nu föreslås den höjas ännu mer.”, säger Anna Gillek, regionchef Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Stigande patenttrend i Västra Götaland

IMMATERIALRÄTT. Innovativa, uppfinningsrika och kreativa företag är avgörande för att Västra Götaland och Sverige ska utvecklas. Göteborg är dessutom, med sina forskningsinstitut och innovativa företag, en viktig motor i ett innovativt Sverige. När Patent- och registreringsverket nyligen presenterade sin statistik för 2017, var det både glädjande och oroande utveckling för Västra Götaland.
NYHET Publicerad:

PRAO – viktigt för framtidens kompetensförsörjning

SKOLA NÄRINGSLIV. Daltorpskolan i Borås Stad har haft prao i många år och processen börjar med information i klasserna som sedan arbetas ytterligare med klassmentorena under lektionstid. Däremot önskar skolans studie- och yrkesvägledare Frida Hessleklint ännu mer engagemang från kommunens företagare, fler företag borde finna ett intresse i att ta emot praoelever.
NYHET Publicerad:

Fundera igenom ditt gymnasieval noga

SKOLA UTBILDNING Nu förbereder sig 110 000 elever för sina gymnasieval i början av nästa år.  Gymnasievalet är ett stort beslut. Inte livsavgörande – men viktigt. Ibland är det första gången som tonåringen mer eller mindre på egen hand fattar ett beslut som kan ha stor påverkan på framtiden. Men ofta spelar föräldrarna en viktig roll.
NYHET Publicerad:

Atom ska lyfta Alingsås

DIGITALISERING En utmaning som företag ofta pekar ut i kontakten med landets kommuner är för långa handläggningstider. Många företag får vänta onödigt länge på olika tillstånd. De senaste åren har det inte minst handlat om bygglov. Nu tar Alingsås ny hjälp i arbetet – av roboten Atom.
NYHET Publicerad:

Företagaråret som gått och företagaråret vi önskar

ÅRSKRÖNIKA Då närmar sig då 2018 sitt slut och 2019 knackar på dörren. Så vad har vi då gjort för att förbättra förutsättningarna för företagande i Västra Götaland under året…
NYHET Publicerad:

Framtidens Arbetsförmedling

FREDAGSKRÖNIKA. De senaste 20 åren har den svenska arbetsmarknaden genomgått stora förändringar. Den tekniska utvecklingen i kombination med globaliseringen har gjort arbetsmarknaden både rörligare och mer decentraliserad. Med denna utveckling har också nya vägar för rekrytering och arbetssökande tillkommit. Dessvärre har den förda arbetsmarknadspolitiken inte hängt med och strukturer anpassade för dåtidens arbetsmarknad har fått leva kvar. Det kanske tydligaste exemplet på detta är Arbetsförmedlingen som, trots enorma årliga anslag, misslyckas med sitt kärnuppdrag att matcha arbetssökande med rätt jobb.
NYHET Publicerad:

Hur ska den svenska skolan möta lärarbristen?

KOMPETENSFÖRSÖRJNING. Från olika delar av landet rapporteras om hård konkurrens om behöriga lärare och få eller inga sökande till utannonserade tjänster. Svenskt Näringsliv tror att det behövs en bred palett av initiativ och åtgärder för att vända trenden. ”Därför lanserar Svenskt Näringslivs en rapport ”Handlingskraft kan lösa lärarkrisen” med sex skribenter som har fått i uppdrag att tänka fritt kring möjliga vägar för att förbättra kompetensförsörjningen” säger Johan Olsson, utbildningspolitiska expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

52 miljarder skäl att välja rätt utbildning från början

FREDAGSKRÖNIKA. Efter gymnasiet tog jag ett år och arbetade, innan det var dags för universitetets skolbänk. Det för att finna motivation, bli självständig, testa mina vingar och skaffa ytterligare en rad på CV:t. Ett andningshål som många unga längtar efter och nyttjar. Jag tror att många med mig tjänar på att skaffa sig arbetslivserfarenhet innan vidare studier, men studietiden får sedan inte bli för lång. I slutändan påverkar det vårt pensionssystem, våra offentliga finanser och individens livsinkomst.
NYHET Publicerad:

”Hur vi bäst möter globaliseringen? Vi flyttar hit kompetensen!”

JOBBSKAPARNA. Globalisering och teknikskiften har medfört att efterfrågan på arbetskraft förändrats i Göteborg. Inte sällan behöver företag nu rekrytera från utlandet, när särskilda kompetenser saknas lokalt. ”Det behövs kanske 1000 mjukvaruutvecklare per år i Göteborg de närmsta åren. Vi utbildar ca 150. Nettot på 850 – där har vi behovet av arbetskraftsinvandring, svart på vitt”, konstaterar Klas Persson, VD på Sigma Technology Development i Göteborg.
NYHET Publicerad:

Wallhamn – viktig hubb för svensk fordonsindustri

JOBBSKAPARNA. På Tjörn ligger landets enda helt privatägda allmänna hamn, där det varje vecka anlöper fartyg för att lasta eller lossa bilar, lastbilar, bussar och industrimaskiner. En viktig hubb för svensk fordonsindustri, där infrastrukturen blir en allt viktigare faktor för framtidens utveckling.
NYHET Publicerad:

Länsstyrelsen ger och Länsstyrelsen tar

FREDAGSKRÖNIKA Var fjärde företagare i Västra Götaland tycker att Länsstyrelsen påverkar tillväxten i den egna kommunen negativt. Man ger inte heller själva myndighetsutövningen betyget godkänt. Det är tydligt att fler företagare ser Länsstyrelsen som en hämmande kraft för tillväxten, än tvärtom. Detta trots myndighetens uppdrag om att främja hela länets utveckling och att man delar ut projektbidrag och stöd som ska ge jobb på landsbygden. Man ger med den ena handen men tar desto mer med den andra.
NYHET Publicerad:

Näringslivsstrategen: ”Länsstyrelsen måste förbättra sin dialog med kommun och näringsliv”

LÄNSSTYRELSEN Länsstyrelsens uppdrag är att fungera som regeringens företrädare i länen och främja länets utveckling och samordna olika samhällsintressen. Lyckas Länsstyrelsen med sitt uppdrag? Svenskt Näringsliv har intervjuat Anna Aldegren, näringslivsstrateg på Tjörn.
NYHET Publicerad:

Lantbrukarnas Riksförbund: ”Länsstyrelsen är alldeles uppenbart en hämmande kraft”

LÄNSSTYRELSEN. Länsstyrelsens uppdrag är att fungera som regeringens företrädare i länen och främja länets utveckling och samordna olika samhällsintressen. Lyckas Länsstyrelsen med sitt uppdrag? Svenskt Näringsliv i Västra Götalands län har intervjuat LRF:s regionchef Robert Larsson.
NYHET Publicerad:

Kommunalrådet: ”Länsstyrelsen måste komma närmare medborgare och näringsliv”

LÄNSSTYRELSEN. Länsstyrelsens uppdrag är att fungera som regeringens företrädare i länen och främja länets utveckling och samordna olika samhällsintressen. Lyckas Länsstyrelsen med sitt uppdrag? Per Eriksson (S), kommunalråd i Bengtsfors, är näst på tur i Svenskt Näringslivs artikelserie om Länsstyrelsen.
NYHET Publicerad:

Landsbygdsföretagaren: ”Länsstyrelsen är en bromskloss för tillväxt på landsbygden”

LÄNSSTYRELSEN. Länsstyrelsens uppdrag är att fungera som regeringens företrädare i länen och främja länets utveckling och samordna olika samhällsintressen. Lyckas Länsstyrelsen med sitt uppdrag? Svenskt Näringsliv har intervjuat Thomas Hagberg, VD för Myggenäs Gård i ö-kommunen Tjörn.
NYHET Publicerad:

Företagen kritiska mot Länsstyrelsen

LÄNSSTYRELSEN. Var fjärde företagare i Västra Götaland tycker att Länsstyrelsen påverkar tillväxten i den egna kommunen negativt. Detta trots myndighetens uppdrag att arbeta för hållbar tillväxt och utvecklingen i länet med målet att alla ska ha möjlighet att bo, utvecklas och driva företag. Det visar en ny undersökning från Svenskt Näringsliv i Västra Götaland.
NYHET Publicerad:

Förväntningar som förpliktigar i Göteborg

FREDAGSKRÖNIKA Så föll klubban i kommunfullmäktige till slut. En ny budget och ett nytt styre tar över i Göteborg, för första gången på 24 år. En koalition som under en kort evighet i opposition ständigt påtalat att man vill prioritera näringslivet och det lokala företagsklimatet. En retorik som skapat förväntningar, vilket förpliktigar att gå från ord till handling.
NYHET Publicerad:

Svenskt Näringslivs VD besökte Göteborgs Hamn

EXPORT. Efter knappt 3 veckor på nya jobbet gjorde Svenskt Näringslivs nye vd, Jan-Olof Jacke, sitt första officiella besök på hemmaplan i Göteborg. Och för ett exportberoende land som Sverige blev första företagsbesöket på APM Terminals i Göteborgs hamn.