NYHET3 mars 2017

Medlingsinstitutet ska granska stridsåtgärder

Regeringens uppdrag till Medlingsinstitutet att se över stridsåtgärder mot arbetsgivare som har kollektivavtal är välkommet, men en mer skyndsam process och konkreta förslag på ny lagstiftning hade varit att föredra. Det konstaterar Joakim Ärlund, vd Sveriges Hamnar.

Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.
Foto: Lena Engstrand

Regeringen har gett Medlingsinstitutet (MI) i uppdrag att kartlägga och analysera förekomsten av fackliga stridsåtgärder riktade mot arbetsgivare som redan har kollektivavtal med annan arbetstagarorganisation.

Bakgrunden är Hamnarbetarförbundets långdragna konflikt med hamnoperatören APM Terminals, som ansvarar för driften av den för utrikeshandeln viktiga hamnen i Göteborg. APM Terminals omfattas av kollektivavtal med Transportarbetareförbundet och därmed har arbetsgivaren betalat för arbetsfred så länge avtalet är gällande. Hamnarbetarförbundet har trots detta krävt att få teckna ett eget kollektivavtal och har också tackat nej till att teckna ett hängavtal kopplat till det avtal som arbetsgivaren har med Transportarbetareförbundet.

– Syftet är att få en bild av i vilken utsträckning kollektivavtalsbundna arbetsgivare drabbas av sådana stridsåtgärder, kommenterar regeringen i ett pressmeddelande.

I MI:s uppdrag ingår att analysera vilka typer av stridsåtgärder som varslas, i vilken utsträckning de löses ut samt vilka motiv som anges. MI ska även redogöra för när situationer av detta slag uppstår och på vilka områden sådana konflikter förekommer. Myndigheten ska också beskriva omfattningen av sådana konflikter och tendensen över tid, samt omfattningen av medling i sådana situationer. Utöver detta ska Medlingsinstitutet även redovisa förekomsten av tvister i domstol när det gäller denna typ av stridsåtgärder och de argument som anförs av parterna.

Uppdraget ska redovisas till Arbetsmarknadsdepartementet senast den 1 december 2017.

Joakim Ärlund, vd Sveriges Hamnar, välkomnar det uppdrag som regeringen gett till MI. Dock hade arbetsgivarorganisationen föredragit en mer skyndsam process och konkreta förslag på ändrad lagstiftning:

– Det är bra att regeringen tar initiativ i den här frågan och det är viktigt för Sverige. Vi har redan sett hur stor skada dagens regler ger, inte bara för det utsatta företaget, utan för näringslivet i stort. Dock hade vi föredragit en skyndsam utredning som också kunnat lämna förslag till förändrad lagstiftning, konstaterar Joakim Ärlund i ett pressmeddelande.

Se regeringens uppdrag till MI:

KonfliktreglernaArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen