NYHET2 juli 2021

Vision ansluter till huvudavtal för trygghet, omställning och anställningsskydd

Fackförbundet Vision ansluter sig till huvudavtalet för omställning och anställningsskydd som tecknats av PTK och Svenskt Näringsliv. Genom att omfattas av huvudavtalet säkrar Vision medlemmarnas trygghet och omställning. Avtalet berör cirka 12 000 medlemmar anställda inom privat vård och omsorg, äldreomsorg och friskolor.

Vice vd Mattias Dahl är glad över att Vision ansluter sig till överenskommelsen som Svenskt Näringsliv, PTK, IF Metall och Kommunal redan undertecknat. ”Ju fler fackförbund och arbetsgivarparter som ansluter sig, desto bättre för den svenska arbetsmarknaden, näringslivet och de anställda”, säger han. Foto: Jenny Frejing

– Genom att Vision nu ansluter sig till huvudavtalet säkrar vi att våra medlemmar i privat sektor omfattas av förmånerna i huvudavtalet. Det handlar om ekonomiska förmåner och stöd till omställning, säger Veronica Magnusson, förbundsordförande i Vision.

– Vision har hela tiden pekat på vikten av att låta parterna på arbetsmarknaden avtala om anställningstryggheten. Genom att ingå i huvudavtalet kan vi förbättra villkoren för våra medlemmar i privat sektor, säger Veronica Magnusson.

– Det är glädjande att Vision ansluter sig till den breda överenskommelse som finns på arbetsmarknaden och inom politiken. Ju fler fackförbund och arbetsgivarparter som ansluter sig, desto bättre för den svenska arbetsmarknaden, näringslivet och de anställda, säger Mattias Dahl, vice vd på Svenskt Näringsliv.

– Överenskommelsen är en helhet, där flera delar tillsammans skapar en stärkt anställningstrygghet. Vi har hela tiden velat se en så bred överenskommelse som möjligt och vi välkomnar därför att även Vision nu ansluter sig, säger Martin Wästfelt, ordförande i PTK:s förhandlingschefsgrupp.

En reformerad arbetsrättLAS
Skriven avRedaktionen