Mot bättre vetande – återreglering av svensk järnväg

Kontaktperson
Uttrycket ”det går som tåget” har blivit något av ett ironiskt sätt att beskriva situationen för svensk järnväg. Både privatpersoner och godskunder upplever nämligen omfattande problem med punktlighet. Sommaren 2025 var dessa problem återigen medialt uppmärksammade. Problemen sägs inte sällan bero på att Sverige idag har privata aktörer som både kör tåg och som sköter underhåll av infrastrukturen.
Under slutet av 1980-talet delades ansvaret för trafik och infrastruktur för svensk järnväg upp. SJ hade fortsatt ansvar för trafiken och dåvarande Banverket ansvaret för infrastrukturen. Därefter har konkurrensutsättning av både underhåll och trafik skett gradvis och steg för steg. För trafiken kom det att gälla både gods- och persontrafik. Det första driftskontraktet för underhåll upphandlades 2002.
Men stämmer det att privatiseringarna varit misslyckade och utgör orsaken till problemen på svensk järnväg?
Forskaren Johan Nyström, nationalekonom med inriktning på transporter, har gjort en forskningsöversikt. Den visar bland annat att biljettpriserna minskat med 12 procent och underhållskostnaderna med 11 procent. Han listar i stället andra orsaker till problemen.
Medverkar gör:
Johan Nyström, forskare & nationalekonom med inriktning på transporter
Maria Stockhaus, riksdagsledamot (M)
Aylin Nouri, riksdagsledamot (S)
Johan Söör, VD First Camp, tidigare VD MTRX och författare till boken ”Nya spår på gammal räls”
Daniel Suhonen, chef Katalys
Fredrik Kopsch, chefsekonom Timbro
Robert Gidehag, Svenskt Näringsliv, modererar.
Seminariet startar 10.00, fika serveras från 09.30.
Det finns möjlighet att följa seminariet digitalt, ange detta i anmälan.
