USA lägger ett tulltak på 15 procent på varor från EU. Det var huvudbeskedet när EU och USA presenterade en skriftlig överenskommelse för den transatlantiska handeln. ”Överenskommelsen är mer än en servettskiss, men vi är långt ifrån ett riktigt handelsavtal”, säger Anna Stellinger, chef för internationella och EU-frågor.
När EU-kommissionens ordförande Ursula Von der Leyen och USA:s president Donald Trump i slutet av juli tillkännagav att de hade kommit överens om ett handelsavtal drog många en lättnadens suck. Tullsatserna som presenterades var högre än vad många hade hoppats på, men efter månader av osäkerhet och framflyttade tullpauser ansågs det ändå välkommet med någon form av besked.
Men ganska snart utbyttes glädjen i förvirring. Eftersom ingen skriftlig överenskommelse verkade ha kommit på plats blev det alltmer osäkert hur mycket av ett avtal det egentligen var frågan om.
Under torsdagen var det dock dags. Då gick USA och EU ut med ett gemensamt skriftligt uttalande där överenskommelsen presenterades lite mer i detalj. Ett välkommet steg, menar Anna Stellinger, chef på internationella och EU-frågor på Svenskt Näringsliv.
– Överenskommelsen är mer än en servettskiss, men vi är långt ifrån ett riktigt handelsavtal. Framför allt är det en politisk överenskommelse, som ger oss möjlighet att få lite klarhet och förhandla vidare med USA. Det är såklart positivt, säger hon.
USA borde sänka tullarna på bilar och bildelar omgående, utan motkrav.
Beskedet innebär ett förtydligande kring hur USA:s tullar på varor från EU kommer att se ut. Till skillnad mot vad som sagts tidigare kommer de flesta varor nu att beläggas med en tull på max 15 procent. Det gäller även exempelvis läkemedel, som för bara några veckor sedan såg ut att riskera att drabbas av betydligt högre tullar än så.
– Torsdagens besked innebär att EU och USA har nu skriftligen förtydligat vad som gäller för handeln mellan EU och USA. Det handlar om tullar, där USA lägger ett 15-procentigt tak på tull på varor från EU. Vissa varor kommer att ligga betydligt lägre än så och det är viktigt för svenska företag att varor som läkemedel, trävaror och halvledare inte kommer drabbas av de exceptionellt höga tullsatser som Donald Trump har pratat om tidigare. Det ger en ökad stabilitet, konstaterar Anna Stellinger, som också välkomnar att tullarna på bilar kommer att sänkas från dagens nivåer.
– Det är positivt att bilar och bildelar bekräftas till 15 procents tull och inte 27,5 procent som gäller i dag. Inga producenter kan absorbera så extremt höga tullnivåer under en längre tid. Däremot ser jag det som olyckligt att USA villkorar sänkningen på biltullar mot att EU sänker ytterligare tullar på industrivaror. USA borde sänka tullarna på bilar och bildelar omgående, utan motkrav.
Vad åtagandena betyder i praktiken är oklart, om de ens betyder något alls.
Redan när överenskommelsen presenterades i juli ansåg experter att USA var den part som hade gått vinnande ur förhandlingarna, medan EU enligt många till stor del hade fått ge vika. Den bedömningen kvarstår fortfarande, anser Anna Stellinger, som dock menar att det skriftliga uttalandet nyanserar den bilden till viss del.
– Överenskommelsen är något skev. EU gör fler åtaganden än USA, både vad gäller investeringar i USA, köp av amerikansk energi och AI-chip och löfte om att göra lagstiftning på flera områden så lite hindrande som möjligt för amerikanska företag. Men läser man överenskommelsen ser man snabbt att formuleringarna är vaga och att EU endast har för avsikt att genomföra en rad saker. Man lovar inte, utan har för avsikt. Man förbinder sig inte till investeringar eller köp, och själva överenskommelsen är inte heller juridiskt bindande. Så vad åtagandena betyder i praktiken är oklart, om de ens betyder något alls, säger hon, och fortsätter:
– Att EU och USA visar att man vill samarbeta om standarder och arbeta bort olika typer av icke-tariffära hinder i handeln är mycket bra. Det borde vara en självklarhet och det gynnar företagen på båda sida Atlanten. Det är också bra att man satt på pränt att man vill samarbeta när andra länder inte följer spelreglerna.
Men den osäkerhet som kommit att prägla handelsrelationerna mellan USA och omvärlden råder till viss del fortfarande, menar Anna Stellinger.
– I ett ord handlar överenskommelsen om skademiningering. Med den här skriftliga överenskommelsen har några av de mest anmärkningsvärda tullnivåerna och hoten från USA skalats bort. Men samtidigt vet vi att ingångna avtal inte väger lika tungt för den nuvarande amerikanska administrationen. Därmed har vi tyvärr kvar ett relativt stort mått av osäkerhet.
HandelTullar