2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
Hur har Strömstad lyckats? Vi har frågat Hans Friberg, näringslivsutvecklare i Strömstads kommun sedan 2016, som menar att tre framgångsfaktorer har varit avgörande för Strömstads förbättrade företagsklimat.
Politisk vilja
I kommunens vision står att ”Det ska vara positivt att driva företag i Strömstads kommun”. Bakom orden finns en äkta vilja från politikerna. Engagemanget från och den nära kontakten med den högsta ledningen har varit en viktig framgångsfaktor för Strömstad.
– Vi har ett kommunalråd som är fantastiskt engagerat, berättar Hans Friberg, och betonar hur viktig den nära kontakten är för att få kraft i utvecklingsarbetet.
– Vi är ofta på företagsbesök tillsammans och i bilen kan vi diskutera näringslivsfrågor.
Involvera företagen
– Man behöver ha engagerade företag. Om man låter företagen vara med och påverka besluten på riktigt, då skapar man engagemang, menar Hans Friberg.
Arbetet med den nya strategin inleddes med en workshop där 25 företagare, 10 politiker och 15 tjänstemän möttes. Deltagarna gick igenom starka och svaga sidor, så att alla hade samma bild av kommunens nuläge. Sedan gallrade man bland frågorna, så att man fick fram ett antal fokusområden som var viktigast. Workshopen leddes av Arena för Tillväxt.
– En extern part kan fungera som en neutral motvikt och har erfarenhet i hur man får processen att fungera. Annars tänker företagen lätt att ”nu hittar kommunen på nåt igen”, menar Hans.
Företagarna, politikerna och tjänstemännen fick skriva upp vilka frågor de ville jobba vidare med.
Utifrån det bildades arbetsgrupper med en företagare som ordförande och en tjänsteman som sekreterare, som arbetade fram innehållet i strategin. Ett halvår efter att strategiarbetet påbörjats antogs strategin av kommunfullmäktige, men arbetsgrupperna lever kvar och fylls på efterhand som personer försvinner. På så vis håller man liv i både företagens engagemang och utvecklingsarbetet.
Börja jobba
Efter att strategin antagits började åtgärderna rulla på snabbt. I arbetsgruppen för näringsliv och företagande bestämde man sig bland annat för att använda metoden ”Samspelet med företagen” och inrätta funktionen ”företagslots”, där näringslivsutvecklaren är sammankallande för att bjuda in alla berörda handläggare när någon till exempel vill starta restaurang. Redan efter ett år är flera åtgärder genomförda.
– Det ska utredas till förbaskelse många gånger. Börja köra nån gång! Många saker kan lösas längs vägen. Men lova inte mer än ni kan hålla, säger Hans Friberg.
Strömstads bästa tips
Intervjun med Hans Friberg är en del av Guide för bättre lokalt företagsklimat: Tema mål, strategi och ledarskap.
Den och andra guider finns att läsa och ladda ner här.