NYHET13 februari 2017

Flygskatten hinder för mer miljövänligt flyg

Flygskatten ska minska flygets miljöpåverkan, det är tanken. Men i en hårt konkurrensutsatt bransch riskerar den att få motsatt effekt. Flygbolagen har helt enkelt inte råd att själva driva på den teknikutveckling som i många fall har gett bättre resultat än regeringen egna miljömål.

Den första februari flög det svenska flygbolaget BRA mellan Bromma och Umeå med biobränsle i tankarna. Det var gammal frityrolja från livsmedelsindustrin i USA som spädde ut den vanliga flygbensinen till 45 procent. Resultat: en minskning av koldioxidutsläppen med 65 procent. Det är i princip på samma nivå som regeringen vill att utsläppen ska ha minskat till år 2030.

Det går alltså att genomföra idag, 13 år innan regeringens målsättning och görs helt på branschens eget initiativ.

Men nu varnar flygbranschen för att regeringen själva håller på att sätta krokben för den utvecklingen.

– Flygskatten gör att våra incitament att investera i ny teknik, nya flygplan och på så sätt minska vår miljöpåverkan försvinner, säger Emma Sandsjö, informationschef på flygbolaget BRA när hon i dagarna deltog i ett remisseminarium om flygskatten som Stockholms Handelskammare och branschorganisationen Svenskt Flyg arrangerade.

Samma budskap kommer från flera av de flygbolag som är verksamma i Sverige.

– Det kommer att starta en kedjereaktion. Minskad efterfrågan, högre pris, glesare flygtidtabell, lägre intjäning, mindre pengar att köpa nya miljövänligare flygplan, säger Hans Ollongren på SAS.

Det är det extrema konkurrensläget och de lövtunna marginalerna inom flygbranschen som direkt påverkas av regeringens flygskatt.

– Många säger att det är ju bara en knapp hundring på inrikestrafiken men hos oss, vi flyger drygt 20 miljoner passagerare varje år, blir det rätt många hundringar, särskilt när våra marginaler på en inrikesbiljett motsvarar ungefär en kopp kaffe, fortsätter Hans Ollongren.

Den föreslagna skatten som enligt planerna ska gälla från den 1 januari 2018, är 80 kronor per enkelresa inrikes och 430 kronor på en längre utrikesresa. De kostnaderna debiteras flygbolagen i klump varpå det är upp till respektive flygbolag att bestämma hur de ska tas ut. Att lägga allt på passagerarna tror inte flygbolagen själva på, kanske hälften. För flygbolaget BRA innebär det att av en årlig skattekostnad på cirka 200 miljoner belastas det egna resultat med 100 miljoner.

– Vi har inga såna pengar att hämta direkt och vi skulle hellre lägga dem på ny och hållbar teknik, säger Emma Sandsjö.

Ett av många problem med flygskatten är att den läggs rakt över alla flygningar. Det finns inte någon differentiering liknande fordonsskatten där miljövänligare bilar är skattesubventionerade medan bilar med stora utsläpp beskattas hårdare. Ett äldre flygplan som flyger nästan tomt beläggs med samma skatt som ett nytt och fullsatt flygplan. Miljöpåverkan är densamma men det nya och miljöeffektivare flygplanet ger betydligt mer skatt till staten när det borde vara tvärtom.

– Flygskatten är lika för alla typer av flygplan, vilket är korkat. Lika korkat är det att skatten är lika för alla i vårt avlånga land där flyg ibland är enda alternativet. Det ger misstanken om att det enbart är en fiskal skatt och inte en skatt med ambition att minska flygets miljöpåverkan, säger Mattias Goldman från tankesmedjan Fores.

Enligt regeringen egna beräkningar kommer flygskatten att ge enbart marginella effekter på utsläppen. Samtidigt har branschens egna investeringar gett betydligt större effekt genom åren.

– Faktum är att vi idag förbrukar lika mycket jetbränsle som 1980 trots att flygtrafiken är mångdubbelt större. Det har skett genom att vi idag har större och bättre flygplan och effektivare motorer. Det är en utveckling som skett på vårt eget initiativ, vår egen vilja att bli effektivare, utan hotande skatt, säger Hans Ollongren.

Viljan att själva vara med och driva på utvecklingen av ett mer hållbart flyg finns kvar, vare sig det inför en skatt eller inte. I många fall är ambitionerna hos flygbolagen dessutom högre ställda än de som regeringen satt som mål, det visade BRA’s biobränsleflygning nyligen.

Anna Wilson är generalsekreterare i föreningen Svenskt Flyg:

– Det finns krav på oss i branschen och dem vill vi möta. Business as usual är ingen lösning men skatten äventyrar möjligheterna och viljan att vara med och utveckla ett hållbart flyg.

Skriven avAnders Carlsson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist