12 april 2024

Läromedel på villovägar? – en analys av den bristande vetenskapliga grunden för dagens svenska läromedel i matematik

Omslagsbild - Rapport

I denna rapport analyserar professor Ola Helenius (Göteborgs universitet) och doktor Linda Marie Ahl (NCM, Göteborgs universitet/Uppsala universitet) svenska läromedel i matematik för grundskolan. Författarna granskar vad vanligt förekommande läromedel i matematikundervisningen återspeglar, samt vad forskningen säger om innehållet, sekvenseringen och ämnesspråket i matematikundervisningen. Rapporten visar att det behövs förändringar i såväl innehåll och sekvensering som användning av adekvat ämnesspråk. Författarna föreslår därför:

  • Att det arbete som nu ska genomföras för att se över grundskolans kursplaner och kommentarmaterial i matematik grundas i matematikdidaktisk forskning.

  • Att nya kursplaner i matematik föregås av ett kommentarmaterial som konkretiserar såväl innehåll som progression i kursplanen samt redovisar de vetenskapliga didaktiska överväganden som ligger till grund för dessa ställningstaganden.

  • Att kommentarmaterialet skrivs för att fungera som ett stöd för både läromedelsförfattare och lärare. Det ska tydligt framgå vilket matematiskt innehåll som ska ingå i undervisningen och i vilken progressionstakt innehållet ska presenteras.

Eftersom läromedel är har en så viktig roll i den svenska matematikundervisningen är det viktigt att beakta styrdokumentens roll för att stödja förlag och läromedelsförfattare i deras utvecklingsarbete.

Näringslivets skolforum