Om fem till tio år kommer det att vara ont om florister i landet. Då måste utbildningsanordnare vara på hugget och möta behov och efterfrågan i samverkan med branschen.
Monica Mårtensson är lärare på hantverksprogrammet med floristinriktning vid Milnergymnasiet i Kristianstad. Hon ser tydligt hur trenden för floristyrket har svängt och att det redan nu finns en starkare efterfrågan på florister.
– Vi får ofta förfrågan från företag i olika branscher om våra elever kan hjälpa till vid mässor eller företagsarrangemang. Det otroligt roligt och lärorikt för eleverna inte minst att komma ut på arbetsplatser och känna på hur yrket fungerar i realiteten. Vi har ett nära samarbete med företag i branschen vilket är oerhört viktigt för att eleverna ska kunna utvecklas och skaffa sig den praktiska kunskap som behövs i yrket. Det handlar inte bara om kunnande i utförande utan även om kundkommunikation, att vara säljande och lyhörd för vad kunden önskar och vill ha, säger Monica Mårtensson.
Utbildningen bygger på att eleverna efter sina tre studieår ska komma ut på arbetsmarknaden och börja jobba direkt.
– De ska vara anställningsbara och många har via sina praktiker fått en bra ingång och en god relation med företaget. Då blir det lättare att få arbete efter studietiden. Men höjda arbetsgivaravgifterna kommer försvåra för de unga att få jobb. Eftersom det är flest kvinnor i branschen så slår de höjda arbetsgivaravgifterna också hårt mot kvinnorna. Här måste beslutsfattarna helt klart tänka om, säger Monica Mårtensson.
Krisztina Andersson
ArbetsmarknadKompetensförsörjning