NYHET12 mars 2024

Med rätt klimatpolitik kan Sverige bli vinnare på omställningen

Sverige har goda förutsättningar i klimatomställningen, eftersom vårt elsystem i stort sett redan är fossilfritt. Men när näringslivet ska ställa om kommer elbehovet fördubblas. Om vi ska behålla försprånget måste tempot öka, menar John Hassler, professor i nationalekonomi och klimatförändringar samt miljöpolitik vid Stockholms universitet.

John Hassler, professor i makroekonomi och klimatförändringar samt miljöpolitik vid Stockholms universitet.Foto: Sören Andersson.

De kommande åren ska Sverige lägga grunden för att klara klimatmålen. Samtidigt ska svensk konkurrenskraft bibehållas och stärkas, liksom den levnadsstandard vi är vana vid. För att klara den uppgiften är tempo och flexibilitet helt avgörande.

– Vi hade mer av det där tidigare. När vi införde fjärrvärme, byggde ut kärnkraft och hanterade det faktum att varvsindustrin slogs ut. Vi behöver komma tillbaka till det, säger John Hassler.

Men klimatpolitiken är inte bara inrikespolitik. Omställningen som ska ske är global och det är på den nivån som utsläppen kommer behöva reduceras kraftigt. Om svenska företag inte får rätt förutsättningar riskerar importen att öka – och utsläppen bara flytta någon annanstans. En sådan utveckling skulle dessutom addera transporternas ökade koldioxidavtryck som ett extra tillägg.

– Det mest effektiva sättet att göra det är att ha ett utsläppshandelssystem. På så hög internationell nivå som möjligt. Då vet man vad som gäller och då kommer koldioxiden att fasas ut, vilket krävs. För att det här sedan ska kunna vara acceptabelt för människor så behövs det också en politik som ser till att den här strukturomvandlingen sker på ett effektivt och bra sätt så att folk inte protesterar och att företag inte tappar förmågan att konkurrera. Annars får man gula västar, påpekar Hassler.

Samtidigt som Sverige ska genomföra omställningen ska vi behålla en hög konkurrenskraft. En viktig framgångsfaktor kommer vara hur väl elektrifieringen lyckas. I omställningen finns också potential för svensk tillväxt. Spelas korten rätt kan Sverige bli ett av de länder som kan exportera produkter med lågt klimatavtryck, som kan hjälpa till att tränga undan produkter med högre avtryck. Men om detta ska bli verklighet behöver näringslivet bättre förutsättningar.

– Vi måste bygga ut den fossilfria elen både kort- och långsiktigt och att se till att skapa en tillräcklig elnätsinfrastruktur så att företagen också kan använda elen. Här finns dessutom byråkrati som skapar problem och behöver förändras, avslutar John Hassler.

En tidigare version av artikeln publicerades i Tidningen Näringslivet den 5 december 2023.

Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist