NYHET10 oktober 2018

Kommuner slösar med skattemedel i onödan

Många kommuner har dålig kontroll över sina utgifter, visar Uppdrag Granskning. ”Det är viktigt att värna hur skattemedel används. Förvaltningschefer och politiker bör fundera på om de är mogna uppgiften. Det går att mäta, så det är bara att sätta igång”, skriver upphandlingsexperterna Birgitta Laurent och Ellen Hausel Heldahl.

Det är framför allt direktupphandlingar som riskerar att leda till korruption och slöseri med skattebetalarnas pengar, skriver Birgitta Laurent och Ellen Hausel Heldahl.

Det är med uppgivenhet och besvikelse vi ser Uppdrag Granskning, hur vissa myndigheter sköter sina inköp. Tyvärr, är det inget nytt fenomen. Många myndigheter har mycket dålig kontroll över sina utgifter.

Svenskt Näringsliv har i flera år engagerat sig i ett projekt för bättre offentliga upphandlingar. Tillsammans med Sveriges Inköps- och Logistikförbund slår vi ett slag för att alla myndigheter ska följa upphandlingslagarna, men också vara inköpsmogna. Det innebär att myndigheten regelbundet gör så kallade spendanalyser som berättar vem som köper, vad som köps, från vem och för hur mycket pengar.

Är myndighetens inköpsmönster klarlagt, så är det lätt att upptäcka köp som görs utanför de upphandlade avtalen. Det är framför allt så kallade direktupphandlingar som riskerar att leda till korruption och slöseri med skattebetalarnas pengar.

I begreppet inköpsmogen ingår även att försöka arbeta kategoristyrt, att en grupp personer inom myndigheten ansvarar för hela inköpsprocessen inom ett visst segment av varor eller tjänster. Inköpskategorierna ska bygga på faktabaserade beslut, till exempel hur många leverantörer man har per kostnadsställe, investeringsplaner, budgetar men också marknadsinformation, benchmarkstudier och information från branschorganisationer.

Vi vill understryka att upphandlingslagen inte hindrar att en myndighet gör goda affärer. Det som brister är istället ekonomistyrningen. Myndigheten måste fokusera på behovet, inte önskemålen, och för det krävs ett tvärfunktionellt arbetssätt, såväl internt som externt. Man måste ha formaliserade beslutsprocesser och rutiner för inköp och uppföljning.

Vi har föreläst för hundratals upphandlare, som i sak håller med oss, men som inte kan göra något eftersom de saknar stöd hos förvaltningsledningen. Många upphandlare vittnar om att myndigheten, beroende på storlek, kan ha upp till motsvarande tjugo heltidstjänster som bara går på stan och shoppar utanför avtal. Att ta hand om alla dessa utlägg och rekvisitioner sysselsätter i sin tur ytterligare medarbetare.

Den offentliga marknaden uppgår till åtminstone cirka 650 miljarder kronor. Det är väldigt mycket pengar. Svenskt Näringsliv anser att det är viktigt att värna hur dessa pengar används eftersom det är våra skattemedel. Lägg till detta att många företag, inom ramen för vår mätning av det lokala företagsklimatet, år efter år ger kommunerna bottenbetyg, när de besvarar frågan hur de anser att den egna kommunen sköter sina offentliga upphandlingar.

Vi önskar att alla förvaltningschefer och politiker som ser programmet går hem och funderar över hur inköpsmogna de är. Det går att mäta, så det är bara att sätta igång. Ett första steg är att inte tillåta utlägg och rekvisitioner, att bara personal som har utbildning får göra köp inom de upphandlade avtalen och att lyfta upp inköpsorganisationen i hierarkin.

Ekonomi
Skriven avEllen Hausel HeldahlBirgitta LaurentBirgitta Laurent
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist