NYHET23 februari 2018

EU-kommissionen: Svenska företag bäst på innovationer

Inom ramen för EU-kommissionens stora satsning EU Industry Day 22-23 februari, i Bryssel var Teknikföretagen & RISE utvalda att under rubriken TESTBED Europe, accelerating innovation and strengthening eco-systems, presentera hur svenska företag och akademin samarbetar i arbetet med nya innovationer. Seminariet visade sig bli ett av eventets mest populära och samlade experter från hela Europa. Samtliga deltagare var överens om att svenskarna leder utvecklingen på detta område. Men varför?

Jo, huvudsakligen för att stora och mindre företag samarbetar väl.

- Företagen förstår att de inte kan lösa alla problem själva. Svenska företag är bra på att samarbeta med andra. Småföretag är ofta vara mycket innovativa och de stora företagen har erfarenheter av internationalisering. Hos oss på Chalmers kan de lära av varandra, menade Åsa Fasth Berglund, docent på Chalmers, och slog ett slag för så kallade testbeds.

Testbeds kan facilitera testmöjligheter. De små företagen har inte själva alltid råd, men i en testbed kan de till exempel nyttja studenterna när företagen testar innovationer. På Chalmers testar SMEs, studenter, forskare och globala företag.

Även Anna Olshäll från Scania framhöll värdet av testbeds, som behövs i utvecklingen av framtida produkter och tjänster och är helt nödvändigt för att kunna investera i befintliga produktioner.

- Vi behöver veta tillräckligt mycket för att kunna nyttja den nya tekniken och våga investera. Säkerhet och cybersecurity, är centralt för att vi ska våga. Vi måste kunna lita på att informationen trovärdig och bygger på fakta, annars kan det skadar alla. Det kan också få till följd att det kan vara en risk i kommande produktion.

Anna Olshäll berättade att Scania också är öppna för att samarbeta med andra företag och institut, vilket återkopplar till tesen om den svenska framgångsfaktorn. Även Scania samarbetar exempelvis Chalmers och KTH som exempelvis.

- Vi behöver samarbete. Vi behöver ständig utveckling, dels internt i företaget, men även från externa kontakter via nya samarbeten. Vi skickar därför medarbetare till andra för att dela kunskap och diskutera utmaningar som ingen ännu har löst. Dessutom, det måste finnas en koppling till verkligheten redan från början om vi ska våga satsa på forskningen och testa. Samarbete mellan SME och stora företag är helt enkelt centralt.

Petra Sundström, från Huskvarna Group, underströk att digitaliseringen är en ”gamechanger”. Företagen är en del av ekosystemen, oavsett om de vill eller inte. Konkurrensen är mycket stor och bara växer. Och nu kommer de stora aktörerna som Amazon och Google och intresserar sig för de marknadsnischer som svenska företag i dag är framgångsrika i.

- ”Going digital” har obegränsade möjligheter. Vi på Huskvarna jobbar nära våra kunder; de vet vad de vill ha och vi kan ta reda på vad vi kan leverera. Detta innebär att vi visar upp olika innovationer, men när vi gör det möter vi många legala problem. Exempelvis när vi vill hyra ut saker, så kanske vi vill fotografera kunden. Men om vi ska ha en kamera i butiken så måste vi ha tillstånd. Ett annat exempel är om vi önskar wi-fi i trädgården för våra digitala produkter, då kan det också krävas tillstånd. Även dataskyddslagstiftningen är en sådan problematisk faktor. För att kunna utveckla innovationer till nytta för konsumenterna behövs undantag för testbeds i denna EU-lagstiftning.

Petra Sundström konstaterade att de behöver kunna testa sina utan att initialt bli hindrade av lagstiftning, så de vet vad som funkar och vad de kan utveckla. Regelbördan begränsar i dag möjligheten till fler kreativa lösningar och smarta innovationer – oftast helt i onödan.

- Produktplaneringen tar tid, vi måste ha en infrastruktur. Vi måste veta om 5G finns om 5 år. Vi behöver testa våra produkter i den verkligheten i en testbed. Eller rättare sagt, vi behöver tänka större – vi behöver ”testcities”, för framtiden.

Endast ett av fem europeiska företag nyttjar verkligen de digitala lösningarna i sitt företag, dvs 4 av 5 gör det inte. Potentialen är stor, konstaterade en EU-kommissionsrepresentant från DG Connect, som satt i publiken. Hennes första önskan är EU både får en nationell och en europeisk infrastruktur för testbeds.

I sammanhanget är det viktigt att påpeka att det redan finns ”best practice” hos de nordiska länderna. Framgångsfaktorerna är:

1. Tillgång till ett lokalt ”ekosystem”

2. Den senaste kompetensen + verktygen

3. Kreativa människor

4. Tillgången till flera aktörer. Multiexpertis krävs för att lösa framtidens problem.

5. Finansiering

6. Aktörer som är öppna för samarbete

7. En framtida koppling mellan det nationella och det europeiska systemet.

Slutsatsen är således: Det måste finnas flexibla lösningar för samarbeten som passar olika behov.

EU Industry Day syftar till att sprida information om kommissionens arbete med en strategisk policy för industrin. Konferensen är också ett forum där olika intressenter berättar om sina aktiviteter och tankar för att lära av varandra och finna nya samarbeten över gränserna. Deltagarna kommer ifrån alla sektorer inom industrin, likväl som finanssektorn, forskningen, regeringar och andra politiska eller offentliga beslutsfattare.

Fördel SverigeEU
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist