EUs beslutsprocess- transparent eller effektiv?

NYHET Publicerad

En trialog är precis vad det låter som - ett samtal mellan tre parter. I EU-sammanhang är dessa tre parter EU-parlamentet, EU-kommissionen och Rådet. Trialogerna har sina fördelar; det är en snabbare form av beslutsprocess som kan användas ad hoc där de allra viktigaste parterna finns närvarande. Men, motståndet mot att allt fler beslut fattas i dessa fora ökar. Inte minst för deras brist på transparens.

Bernd Dittmann från Ekonomiska och Sociala Kommitténs (EESK) arbetsgivargrupp, Fredrick Federley, EU-parlamentariker (C) respektive ALDE och tillika ordförande för SPN Bryssel, Fergal O’Regan chef vid EUs Ombudsmannakontor och Assya Kavrakova, chef för European Citizen Action Service (ECAS).
Foto: Leszek Jarosz
Bernd Dittmann från Ekonomiska och Sociala Kommitténs (EESK) arbetsgivargrupp, Fredrick Federley, EU-parlamentariker (C) respektive ALDE och tillika ordförande för SPN Bryssel, Fergal O’Regan chef vid EUs Ombudsmannakontor och Assya Kavrakova, chef för European Citizen Action Service (ECAS).

Den 5 december anordnade Sällskapet politik och näringsliv (SPN) ett välbesökt seminarium i EU-parlamentet med titeln ”Trilogue negotiations - striking the right balance between transparency and efficiency”. Värd för seminariet var Fredrick Federley, EU-parlamentariker (C) respektive ALDE och tillika ordförande för SPN Bryssel. I panelen fanns också Bernd Dittmann från Ekonomiska och Sociala Kommitténs (EESK) arbetsgivargrupp, Fergal O’Regan chef vid EUs Ombudsmannakontor och Assya Kavrakova, chef för European Citizen Action Service (ECAS).

Trialogerna har kommit att bli allt vanligare och är nu till och med ett av de mest använda instrumenten för beslutsfattande i EU, och ligger utanför den ordinarie lagstiftningsprocessen.  Det saknas regler för öppenhet vad gäller trialoger och därför är det svårt för utomstående att vad som sagts eller gjorts på mötena. Varken medborgare i EU, intresseorganisationer som försöker påverka lagstiftningen och inte heller andra parlamentariker som inte varit i samma rum kan följa besluten.

Transparens är en av EU-ombudsmannens allra viktigaste frågor och det finns skrivningar i EU:s fördrag om vikten av just transaprens.

- Vi talar här om en förtroendefråga för hela EU. Därför vill jag se en proaktiv transparens, i synnerhet i trialogernas slutskede. Dokument skall vara publika och invånarna ska kunna ta reda på vad deras representanter beslutar. I dag går inte det fullt ut, då det finns en inbyggd, nästintill diplomatisk, kultur inom EU som är olik från de nationella parlamentens. Vi måste ändra på detta. Vi behöver ett normalt demokratiskt förfarande där vi kan utkräva ansvar av våra beslutsfattare, menade Fergal O’Regan.

Det finns dock ljuspunkter, menade Bernd Dittmann. Det har ju faktiskt inletts en granskning och en debatt i syfte att öka transparensen i EU:s beslutsprocesser. Däremot är det en bra bit kvar till implementering och vi måste alla sträva mot att vägen dit är snabb och jämn.

- Vi måste snart få se resultat – vilket är nästintill omöjligt utan transparenta beslutsgångar. Kunskapen om hur beslutsprocessen fortgår är ett sätt att skapa förtroende och förståelse för EU-maskineriet. Likaså måste vi veta vilka mandat beslutsfattarna har. Nationellt föregås beslut av en politisk debatt som ger klarhet i var de olika parterna står. Detta finns inte i EU, vilket är bekymmersamt ur just det här ämnets perspektiv.

Vid seminariet delades det ut en rapport av EESK, ”Investigation of informal trilogue negotiations since the Lisbon Treaty”. Rapporten är en ambitiös kartläggning över hur denna del av EU:s beslutsapparat fungerar och innehåller en del kritik, inte minst mot Rådet.

- Denna rapport gjorde mig upprörd, menade Assya Kavrakova. Jag blev faktiskt chockad av innehållet. Trialogerna har spridit sig till alla möjliga policyområden och det är ofattbart att 75 procent av alla beslut tas bakom stängda dörrar helt utan transparens. Det är nästan som att sätta hela EU på spel. Ska vi agera så här samtidigt som vi kräver demokratiska processer av de nya medlemsländerna? Detta reser sannerligen frågan om EU:s legitimitet.

Panelens enda förtroendevalda, Fredrick Federley, kunde intyga om att trialogerna var krångliga även för en parlamentarikers vardag. Till och med de är tvungna att förlita sig på sina nätverk och allmänt skvaller för att få kunskap om vad som sker på de slutna mötena.

Så, vad kan vi då göra? Hur kan vi få en beslutsprocess som både är effektiv och samtidigt erbjuder insyn och delaktighet?

Bernd Dittmann svar på denna fråga var att arbetet måste starta i Rådet. Dess presidium måste formulera ett mandat och riktlinjer om transparens. Allmänheten skall göras mer delaktig.

Det sistnämnda i Dittmanns svar var något som Kavrakova gärna skrev under på. Hon menade att EU:s medborgare måste ges tillträde till beslutsprocesserna, en form av crowd-sourcing av input till beslutsfattarna. Om inte detta sker och håller medborgarna okunniga om hur ”spelet” fungerar, göder vi misstroendet om EU.

Förtroende, förankring och transparens. Panelens samtal återkom till dessa tre nyckelord flera gånger. I en tid då EU-skeptikerna blir allt högljuddare och populismen ökar blir det allt viktigare att hindra det demokratiska underskottet.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

EUs beslutsprocess- transparent eller effektiv?

En trialog är precis vad det låter som - ett samtal mellan tre parter. I EU-sammanhang är dessa tre parter EU-parlamentet, EU-kommissionen och Rådet. Trialogerna har sina fördelar; det är en snabbare form av beslutsprocess som kan användas ad hoc där de allra viktigaste parterna finns närvarande. Men, motståndet mot att allt fler beslut fattas i dessa fora ökar. Inte minst för deras brist på transparens.
NYHET Publicerad:

De svenska EU-parlamentarikerna om ett konkurrenskraftigt EU

En intensiv debatt pågår runt om i Europa om vilket EU vi vill ha. Svenskt Näringsliv välkomnar denna diskussion. EU-samarbetet är helt avgörande för svenska företag. Det räcker inte med att värna om de framgångar EU lyckats åstadkomma.
NYHET Publicerad:

Oklarhet kring biodrivmedel

KOMMENTAR Samtidigt som EU lägger kraft på att lösa klimatfrågan, så röstar man igenom detaljreglering som gör det mycket svårt att använda biobränsle som är viktigt för omställningen till en mer hållbar energi, enligt Linda Flink, expert energi och klimat.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap ger framgångsrika företag i Europa

Vi måste ha ett helhetsperspektiv för att kunna skapa ett bättre europeiskt ekosystem för entreprenörskap. Det räcker inte med innovationer. Produkter måste också kommersialiseras och nå marknaden för att företag ska kunna skapa tillväxt. Men det är stora skillnader mellan medlemsstaterna.
NYHET Publicerad:

”Den sociala pelaren leder bara till fler regler”

EU Samma arbetsrättsregler för alla EU-länder är inte rätt väg för ett stärkt Europa. Tvärtom hämmar mer regleringar det som föder den sociala välfärden – företagen. Det budskapet framför Svenskt Näringsliv och BusinessEurope i samband med EU-toppmötet.
NYHET Publicerad:

Inför toppmötet: Därför hotar EU:s sociala projekt Sverige

EU Imorgon, fredag, är det EU-toppmöte i Göteborg. Högt upp på agendan är den så kallade sociala pelaren. Kritiker menar att EU kommer att diktera reglerna på svensk arbetsmarknad, medan regeringen tonar ned riskerna, rapporterar Arbetsmarknadsnytt.
NYHET Publicerad:

EU utmanar vår nordiska arbetsmarknadsmodell

DEBATT EU-kommissionen driver de sociala frågorna från fel ände, och utmanar vår nordiska arbetsmarknadsmodell där arbetsmarknadens parter själva tar ansvar för och löser de frågor som rör relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det skriver Carola Lemne, vd Svenskt Näringsliv, tillsammans med företrädare för arbetsgivarorganisationerna i Finland, Norge, Danmark i en debattartikel. 
NYHET Publicerad:

Svenska modellen måste hävdas vid EU-toppmöte

KOMMENTAR Svenskt Näringsliv värnar Sveriges sätt att reglera arbetsmarknadsfrågor men befarar att vår modell kommer att förändras i grunden. På EU-toppmötet i Göteborg på fredag måste Sveriges regering få med sig EU-ledarna, så att utformningen av villkoren på arbetsmarknaden fortsätter att ske nationellt, skriver Gabriella Sebardt, arbetsrättsjurist. 
NYHET Publicerad:

Dags att se över företagens relationer med Storbritannien

KOMMENTAR Brexit kan komma att innebära mycket negativa konsekvenser för det svenska näringslivet. Därför är det viktigt att EU och Storbritannien ser till näringslivets bästa i skilsmässan, bland annat med ett brett frihandelsavtal mellan parterna, skriver Olof Erixon, handelspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Uppkopplade konsumenter: risk eller möjlighet?

Ny teknik och datadriven innovation skapar nya affärsmodeller och tjänster, med nya köpmönster som följd. Samtidigt som detta gynnar konsumenter sätts den personliga integriteten under press. Frågan hur man kan stödja utvecklingen av nya tjänster och personlig marknadsföring och samtidigt tillmötesgår kraven på integritet blir allt viktigare att finna svar på.
NYHET Publicerad:

Reformprogram för framtidens union

EU Svenskt Näringsliv har ställt samman ett reformprogram som underlättar för europeiska företag att verka och växa. Den inre marknaden, en digital ekonomi och frihandel är några prioriterade områden.
NYHET Publicerad:

Handel och konkurrenskraft toppar EU:s agenda

EU Kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker har hållit sitt årliga linjetal. Det var ett optimistiskt, framåtblickande tal om prioriteringar för det kommande året.
NYHET Publicerad:

Recept för ett konkurrenskraftigt Europa

KOMMENTAR En intensiv debatt pågår om vilket EU vi vill ha. I vår nya policy finns recept för en konkurrenskraftig union. Utgångspunkten är att undanröja hinder för företagsamma människor och konkurrenskraftiga företag, skriver vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

EU rensar i regelrabatten

EU Varannan regel som berör företag utgår från EU-lagstiftning. Bland annat representanter från EU, europeiska fack- och företagsorganisationer jobbar hårt för att minska regelbördan.
NYHET Publicerad:

Behöver Europa bli mer socialt?

Är det sociala Europa rätt medicin för att stoppa den växande populismen? Gynnar nya sociala rättigheter ekonomisk tillväxt och nya jobb? Är kampen mot social dumping i själva verket en förevändning för att skydda inhemska arbetstagare? Vilken roll ska EU respektive medlemsländerna ha?
NYHET Publicerad:

Toppjobb till Anna-Lena Bohm

NYTT UPPDRAG Företagarprofilen Anna-Lena Bohm har fått nytt toppjobb inom Business Europe. Uppdraget är att vara ordförande för lobbyorganisationens SME-kommitté i Bryssel.
NYHET Publicerad:

Mer - inte mindre - globalisering bygger välstånd

”Globaliseringens positiva effekter har varit enorma under de sista decennierna", konstaterar Niklas Bergström, Svenskt Näringslivs internationelle rådgivare och ordförande i den europeiska näringslivsorganisationen Businesseuropes kommitté för handel. "Företag, individer och samhällen, inte minst i utvecklingsländer som Kina och Indien, har dragit enorm nytta av den ökade frihandeln och rörligheten över gränserna. Ländernas konkurrenskraft har på så vis stärkts och underlättat för dem att skapa tillväxt och jobb.”
NYHET Publicerad:

Vad kan EU lära av den nordiska elmarknaden?

I november förra året presenterade EU-kommissionen sitt paket ”Ren energi för alla i Europa”. Bland de förslag som nu diskuteras i ministerrådet och i Europaparlamentet finns lagförslagen om elmarknadens utformning, trygg elförsörjning och regler för energiunionens styrning.
NYHET Publicerad:

Europadörren på vid gavel

EU Arbetsmarknadens parter uppmärksammar Europadagen idag. Årets värd är Sveriges Kommuner och Landsting, SKL.
NYHET Publicerad:

Fria dataflöden i fokus för näringslivet

För ett exportberoende land som Sverige är global frihandel, teknisk utveckling och fria dataflöden fullständigt nödvändiga. Vi är nu mitt uppe i transformeringen till ett genomdigitaliserat samhälle där innovationsmöjligheterna är stora och integriteten viktig.