Oklarhet kring biodrivmedel

NYHET Publicerad

KOMMENTAR Samtidigt som EU lägger kraft på att lösa klimatfrågan, så röstar man igenom detaljreglering som gör det mycket svårt att använda biobränsle som är viktigt för omställningen till en mer hållbar energi, enligt Linda Flink, expert energi och klimat.

Linda Flink

Linda Flink, expert energi och klimat på Svenskt Näringsliv.

I november 2016 släppte EU kommissionen sitt Clean Energy Package, som ett led i att uppfylla EU:s åtaganden om utsläppsminskningar i Parisavtalet samt att förbättra den europeiska integrationen av energimarknaderna. Ett av de åtta lagförslag som lades som en del av paketet var Direktivet för förnybar energi. Bland annat diskuterar förslaget vilka kriterier som ska uppfyllas för att bioenergi ska anses vara hållbar – trots att inga sådana kriterier finns för fossila energikällor. Det kan få stora följdverkningar för produktionen av biodrivmedel, inte minst i Sverige, och försvåra omställningen till en hållbar ekonomi.

I Europaparlamentet delades förslaget upp mellan två utskott- för miljö och industri, vilket skapat stor osäkerhet och svårighet med arbetet att komma överens. I miljöutskottets beslut riktade man in sig på att motarbeta alla biodrivmedel. Framförallt de så kallade första generationens biodrivmedel, så som etanol, men även användning av till exempel tallolja i nya biodrivmedel. Ett sådant beslut rycker undan mattan för alla idag tillgängliga drivmedel, samtidig som flera länder, däribland Sverige vill öka andelen biodrivmedel inom transportnäringen.

I förra veckan diskuterades förslaget i Industriutskottet, som såg till att förbättra för de mer avancerade drivmedlen, som de som utvinns av tallolja. Men grödobaserade drivmedel och etanol, ska fortfarande fasas ut eller förbjudas.  Frågan kommer avgöras i parlamentet efter årsskiftet, men i dagsläget är det mycket oklart hur det blir eftersom de stora partigrupperna är oense internt. Särskilt när det gäller tillgången till råvaror som en del vill detaljreglera mellan olika sektorer.  Spånplattetillverkare vill till exempel kunna använda samma skogsrester som idag går till tillverkningen av biodrivmedel. Sådana frågor hör inte hemma i lagtexter, utan bör styras utifrån efterfrågan och pris.  

Situationen inom unionen ser dessutom väldigt olika ut. Sverige har mycket skog, medan andra länder knappt har någon alls men det har ju inte alla. Reglering av biodrivmedel har varit en fråga under lång tid. Ursprungligen handlar det om grödor och mark som skulle kunna användas för att producera mat och istället används för produktion av biodrivmedel, hur hållbart det egentligen är. Skogen tillkom senare, men vi menar ju naturligtvis att skogen är en nationell kompetens. Förutsättningarna för och inom skogsbruket är helt olika inom EU, både vad det gäller tillgång och hur man hanterar avverkning och återplantering.

Dessutom har flera inflytelserika miljöorganisationer mycket aktivt påverkat processen, med allvarliga konsekvenser. De sprider bilder på hur skogar avverkades utan tanke och återplantering, och menade att det är så skogsbruk fungerar i hela Europa, trots att de svenska skogarna sköts på ett ansvarsfullt och hållbart sätt.  Ändå har just skogsfrågan fallit relativt väl ut hittills. Biodrivmedel från skogen räknas som hållbart om det finns viss nationell lagstiftning på plats gällande hur och var det får avverkas, återplantering med mera.  Man hoppas att nya lösningar och nya tekniker ska hinnas tas i bruk innan kraven på andel biodrivmedel inom transportnäringen blir skarpa, men det är svårt att se vad det skulle vara för lösningar idag. Eller så anser man att vissa principer kring till exempel avverkning är så viktiga att man struntar i vad som blir konsekvenserna i andra led. Den ena handen vet inte riktigt vad den andra gör.

Ett av de största kvarvarande problemen är att den här typen av lagstiftning handlar om framtiden för biodrivmedel. Att samtidigt som EU lägger så mycket kraft på att lösa klimatfrågan, så röstar man ändå igenom detaljreglering som gör det mycket svårt att använda de biobränsle som är oerhört viktiga för omställningen till mer hållbar energi. Man verkar inte alls se att det i slutändan blir fossila bränslen som gynnas av att biobränslen blir allt krångligare att både producera och använda.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

EU-kommissionen: Svenska företag bäst på innovationer

Inom ramen för EU-kommissionens stora satsning EU Industry Day 22-23 februari, i Bryssel var Teknikföretagen & RISE utvalda att under rubriken TESTBED Europe, accelerating innovation and strengthening eco-systems, presentera hur svenska företag och akademin samarbetar i arbetet med nya innovationer. Seminariet visade sig bli ett av eventets mest populära och samlade experter från hela Europa. Samtliga deltagare var överens om att svenskarna leder utvecklingen på detta område. Men varför?
NYHET Publicerad:

Samtliga riksdagspartier kör över regeringen i prestigefråga

SOCIALA PELAREN Alla riksdagspartier säger nej till införandet av den sociala pelaren. "Det är utmärkt att samtliga riksdagspartier säger nej till EU-kommissionens förslag. Det skulle strida mot den svenska modellen", säger vd Carola Lemne.
NYHET Publicerad:

Miljöpartiet: EU:s regelverk borde främja förnybara drivmedel, inte hindra

EU-frågorna berör oss alla, inte minst oss inom näringslivet. Därför är diskussionen om vad vi vill ha EU till i framtiden angelängen. Men vad säger våra svenska EU-parlamentariker om de EU-frågor som är viktigast för företagen?Här ställer vi några frågor till Miljöpartiets parlamentariker Jakop Dalunde, Max Andersson och Linnea Engström.
NYHET Publicerad:

Lundgren: EU ska inte arbeta med sociala villkor

Svenskt Näringsliv vill att Europas konkurrenskraft ska stärkas. Det är genom att undanröja hinder för företagsamma människor och konkurrenskraftiga företag som EU kan vara den drivkraft för ett fortsatt hållbart välstånd för alla sina medborgare som Sverige och övriga Europa behöver.Men vad tycker våra svenska EU-parlamentariker om de frågor på EU-nivå som är viktiga för det svenska näringslivet? Vi presenterar här nästa parlamentariker i vår intervjuserie, Peter Lundgren (SD). Han är vice ordförande i Frihet och direktdemokrati i Europa, samt ledamot i utskottet för transport och turism.
NYHET Publicerad:

Hökmark: När USA gör sig mindre ska EU gå längre med frihandeln

I ett framtida Europa vill Moderaternas Gunnar Hökmark se mer utveckling av den digitala ekonomin, EUs handelspolitik och den inre marknaden. Men det är medlemsstaterna som ska bestämma om hur välfärd och välstånd ska fördelas, tycker han.
NYHET Publicerad:

EU på kollisionskurs med den svenska modellen

KOMMENTAR Den svenska modellen hotas av EU-kommissionens nya förslag om en överstatlig centralstyrning av arbetsmarknadsfrågor. Det skulle drabba det svenska avtalsbaserade arbetsmarknadssystemet mycket hårt om EU-kommissionen kan gå in och detaljstyra. De svenska partierna måste sätta stopp för förslaget, skriver Niklas Beckman, arbetsrättsjurist.
NYHET Publicerad:

EU en tydlig garant för global frihandel

Liberalernas Cecilia Wikström, är ordförande i Utskottsordförandekonferensen och Utskottet för framställningar, samt ledamot i utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter i EU-parlamentet. Här ger hon sin bild av utvecklingen på ett par för näringslivet viktiga områden, såsom handel, digitalisering och regelförbättring.
NYHET Publicerad:

"Lär av regelförenklingarna inom OECD"

BRYSSEL "OECD:s rekommendationer för regelförbättringar är världens mest moderna regelsystem, och det är dags att vi börjar agera utifrån dem". Det sa Jens Hedström, chef för Svenskt Näringslivs Brysselkontor, på ett möte nyligen.
NYHET Publicerad:

Fredrick Federley : Självklart arbetar jag med regelförenklingar

En intensiv debatt pågår runt om i Europa om vilket EU vi vill ha. Svenskt Näringsliv välkomnar denna diskussion. EU-samarbetet är helt avgörande för svenska företag. Det räcker inte med att värna om de framgångar EU lyckats åstadkomma.
NYHET Publicerad:

EUs beslutsprocess- transparent eller effektiv?

En trialog är precis vad det låter som - ett samtal mellan tre parter. I EU-sammanhang är dessa tre parter EU-parlamentet, EU-kommissionen och Rådet. Trialogerna har sina fördelar; det är en snabbare form av beslutsprocess som kan användas ad hoc där de allra viktigaste parterna finns närvarande. Men, motståndet mot att allt fler beslut fattas i dessa fora ökar. Inte minst för deras brist på transparens.
NYHET Publicerad:

De svenska EU-parlamentarikerna om ett konkurrenskraftigt EU

En intensiv debatt pågår runt om i Europa om vilket EU vi vill ha. Svenskt Näringsliv välkomnar denna diskussion. EU-samarbetet är helt avgörande för svenska företag. Det räcker inte med att värna om de framgångar EU lyckats åstadkomma.
NYHET Publicerad:

Oklarhet kring biodrivmedel

KOMMENTAR Samtidigt som EU lägger kraft på att lösa klimatfrågan, så röstar man igenom detaljreglering som gör det mycket svårt att använda biobränsle som är viktigt för omställningen till en mer hållbar energi, enligt Linda Flink, expert energi och klimat.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap ger framgångsrika företag i Europa

Vi måste ha ett helhetsperspektiv för att kunna skapa ett bättre europeiskt ekosystem för entreprenörskap. Det räcker inte med innovationer. Produkter måste också kommersialiseras och nå marknaden för att företag ska kunna skapa tillväxt. Men det är stora skillnader mellan medlemsstaterna.
NYHET Publicerad:

”Den sociala pelaren leder bara till fler regler”

EU Samma arbetsrättsregler för alla EU-länder är inte rätt väg för ett stärkt Europa. Tvärtom hämmar mer regleringar det som föder den sociala välfärden – företagen. Det budskapet framför Svenskt Näringsliv och BusinessEurope i samband med EU-toppmötet.
NYHET Publicerad:

Inför toppmötet: Därför hotar EU:s sociala projekt Sverige

EU Imorgon, fredag, är det EU-toppmöte i Göteborg. Högt upp på agendan är den så kallade sociala pelaren. Kritiker menar att EU kommer att diktera reglerna på svensk arbetsmarknad, medan regeringen tonar ned riskerna, rapporterar Arbetsmarknadsnytt.
NYHET Publicerad:

EU utmanar vår nordiska arbetsmarknadsmodell

DEBATT EU-kommissionen driver de sociala frågorna från fel ände, och utmanar vår nordiska arbetsmarknadsmodell där arbetsmarknadens parter själva tar ansvar för och löser de frågor som rör relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare. Det skriver Carola Lemne, vd Svenskt Näringsliv, tillsammans med företrädare för arbetsgivarorganisationerna i Finland, Norge, Danmark i en debattartikel. 
NYHET Publicerad:

Svenska modellen måste hävdas vid EU-toppmöte

KOMMENTAR Svenskt Näringsliv värnar Sveriges sätt att reglera arbetsmarknadsfrågor men befarar att vår modell kommer att förändras i grunden. På EU-toppmötet i Göteborg på fredag måste Sveriges regering få med sig EU-ledarna, så att utformningen av villkoren på arbetsmarknaden fortsätter att ske nationellt, skriver Gabriella Sebardt, arbetsrättsjurist. 
NYHET Publicerad:

Dags att se över företagens relationer med Storbritannien

KOMMENTAR Brexit kan komma att innebära mycket negativa konsekvenser för det svenska näringslivet. Därför är det viktigt att EU och Storbritannien ser till näringslivets bästa i skilsmässan, bland annat med ett brett frihandelsavtal mellan parterna, skriver Olof Erixon, handelspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Uppkopplade konsumenter: risk eller möjlighet?

Ny teknik och datadriven innovation skapar nya affärsmodeller och tjänster, med nya köpmönster som följd. Samtidigt som detta gynnar konsumenter sätts den personliga integriteten under press. Frågan hur man kan stödja utvecklingen av nya tjänster och personlig marknadsföring och samtidigt tillmötesgår kraven på integritet blir allt viktigare att finna svar på.
NYHET Publicerad:

Reformprogram för framtidens union

EU Svenskt Näringsliv har ställt samman ett reformprogram som underlättar för europeiska företag att verka och växa. Den inre marknaden, en digital ekonomi och frihandel är några prioriterade områden.