Digitaliseringen sätter Karlskrona på kartan

NYHET Publicerad

DIGITALISERINGEN I grunden handlar det om att åstadkomma bättre service för företag och privatpersoner. Så sammanfattar kommundirektören Carl-Martin Lanér Karlskronas digitaliseringsarbete.

Carl-martin Lanér
Foto: Andreas Blomlöf

Var modig, våga prova och avbryta. Släpp fram medarbetare med idéer. Några råd från Karlskronas kommundirektör Carl-Martin Lanér för att digitaliseringen ska göra avtryck i den kommunala verksamheten.

– Digitaliseringen står inte på egna ben utan är något som ingår i kommunens utveckling och förändringsarbete, säger Carl-Martin. Han menar att digitaliseringen är viktig. I framtiden kommer relativt sett färre yrkesarbetande människor att finansiera välfärden och hjälpmedel behövs.

– Vi vill kunna ge bättre service för både invånare och besökare och bli attraktiva för företag och för oss själva. Man ska vara stolt över att jobba i Karlskrona kommun. Vi vill bli en tilltalande arbetsgivare.

Ansträngningarna har gett resultat. 2017 nominerades Karlskrona till Sveriges Digitaliseringskommun och i årets upplaga av Almedalsveckan hade Karlskrona kommun, tillsammans med IT-företag ur det lokala näringslivet, tre seminarier på ämnet digitalisering.

– Med många seminarier och föredrag på plats var det svårt att tränga igenom bruset, men jag tycker att vi fick gott gehör och det var hyffsat fullt. Vi är nöjda med det, speciellt som det var en ren händelse att vi var med. Vi fick mycket kontakter och input, samtidigt som det var ett bra sätt att marknadsföra Karlskrona. 

Reaktionerna på kommunens jobb hemmavid är positiva. Digitaliseringen uppskattas av företag, myndigheter, anställda och politiker som vill att Karlskrona ska ligga i framkant.

– Men får inte glömma bort de ”analoga”, de som inte kan eller vill bli digitala, förtydligar Carl-Martin. Vi ska fortfarande ge manuell service till de som vill ha det.

Kommunen har över 150 digitala tjänster för både företag och privatpersoner, och fler lär det bli.

– Digitaliseringen har gått från effektivisering av interna system till rena e-tjänster, men nu tittar vi på ”internet of things”, till exempel övervakning inom hemtjänsten för att kunna se om det händer något – eller inte händer något. Den typen av tjänster gillar jag speciellt och de är lätta att få till och ger stor extern nytta. Bättre service inom exempelvis vård och omsorg.

Har du någon personlig favorit bland alla tjänster?
– Ja, det skulle vara ”Boka en kommundirektör” då, skrattar Carl-Martin.

Tjänsten ger vem som helst möjlighet att boka in ett möte med honom, och det har blivit en stor succé. Tre halvtimmesmöten på två timmar var tredje vecka finns tillgängliga och de är nästan alltid fullbokade.

– Det kan handla om allt mellan himmel och jord. Jag träffar privatpersoner, företag, ungdomar, pensionärer… För mig handlar det om att visa att vi är tillgängliga och man måste kunna avsätta tid för invånarna. I nästa steg kommer vi att utveckla den så att alla förvaltningschefer går att boka.

Det finns ett nästa steg för Karlskronas digitalisering. Det är en ständig utvecklingsprocess där vägen delvis är stakad.

– Vi har fyra områden identifierade: eFörvaltning, som innefattar till exempel säkerhet, Digitalisering i skolan med digitala läromedel, eHälsa som jag tror det kommer att hända väldigt mycket i och Smart city som innefattar styrning av stadsbelysning och liknande.

Vad har du för råd till de kommuner som inte har kommit lika långt som Karlskrona när det gäller digitalisering?
– För det första måste frågan om digitalisering lyftas till högsta kommunala nivå och bli en del av det strategiska arbetet. Sen måste man vara modig och våga prova och våga avbryta. Släpp fram medarbetare med idéer. Det är också bra att titta på andra kommuner och lära sig av dem. Kommuner är oftast positiva till att dela med sig. Håll även koll på SKL som har mycket aktivitet kring detta.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Landets bästa myndighetskommuner – så tycker företagarna 

FÖRETAGSKLIMAT Tillstånd, tillsyn, bygglov och tillgången till mark och lokaler. Kommuner hanterar frågor som påverkar företagandet på många sätt. Se vilket betyg det lokala näringslivet ger myndighetsutövningen i sin hemkommun.
NYHET Publicerad:

Rekordet för att få ett bygglov – en timme

FÖRETAGSKLIMAT Vårgårda är den kommun i landet som fått högst betyg i det sammanfattande omdömet i årets företagarenkät om lokalt företagande. "Vi har en inställning från kommunens sida att saker går att lösa", säger kommunstyrelsens ordförande Bengt Hilmersson (C).
NYHET Publicerad:

Här finns bäst förutsättningar för företagen

FÖRETAGSKLIMAT Företagsklimatet i landets kommuner har aldrig varit så bra som nu. Samtidigt är skillnaderna stora mellan topp och botten visar årets företagarenkät. ”Fler kommuner presterar bättre, färre fastnar i botten”, konstaterar Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Här betalar företagarna livsmedelsfakturan utan att klaga

FÖRETAGSKLIMAT Surahammar sticker ut i positiv bemärkelse när det gäller myndighetsutövningen. Kommunen har bland annat infört en modell med efterhandsdebitering för sina livsmedelskontroller. "Inte en enda företagare har ifrågasatt varför de har fått en faktura", säger Minal Mistry, ansvarig för miljötillsyn.
NYHET Publicerad:

Krögare optimistiska till ny e-tjänst – mindre krångel utlovas

FÖRETAGSKLIMAT Det ska vara lika enkelt att söka serveringstillstånd i hela Blekinge, och hela processen ska kunna skötas digitalt. Det är tanken bakom e-tjänsten Serverat, som nu rullas ut i Blekinges fem kommuner. Länet  ska nu erbjuda en helt digital process. "Denna typ av kontakt med myndigheter uppskattar jag som företagare på grund av de tydliga stegen som i sin tur är tidsbesparande", säger David Berg, vd på restaurang Havsviken i Karlskrona.
NYHET Publicerad:

Engagerade företag gjorde Strömstads strategiarbete framgångsrikt

FÖRETAGSKLIMAT 2016 började Strömstad ta fram en ny näringslivsstrategi. Två år senare fick kommunen utmärkelsen ”Årets klättrare” i Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Mod och nyfikenhet lyfter företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT "Mod, nyfikenhet och vilket perspektiv vi väljer är avgörande faktorer i arbetet med att förbättra företagsklimatet. Här gäller det att lära av varandra, att lära av de bästa", säger Christer Östlund, ansvarig för Svenskt Näringslivs kommunrelationer, på inspirationsdagen på Arlanda för 150 politiker och tjänstemän från kommuner runt om i Sverige.
NYHET Publicerad:

Gotland sätter fokus på företagsklimatet

FÖRETAGSKLIMAT Gotland har länge suttit fast i bottenskiktet i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Vid den senaste mätningen blev det placering 253 bland landets 290 kommuner. Ungefär i detta härad har Gotland befunnit sig under en lång rad år.
NYHET Publicerad:

Lågt betyg på företagsklimatet fick Svedala att agera

FÖRETAGSKLIMAT På sju år har Svedala sjunkit från plats 63 till 189 på Svenskt Näringslivs ranking av det lokala företagsklimatet. De negativa mätningarna har fått kommunen att reagera, bland annat genom att starta upp ett näringslivsråd och utbilda kommunrepresentanter i bättre bemötande. ”Vi har alla ett gemensamt ansvar för att se till så företagsklimatet förbättras”, säger Thomas Carlsson, näringslivs- och turismutvecklare i Svedala kommun.
NYHET Publicerad:

Förenklingar och dialog ska lyfta Dalarnas näringsliv

UPPHANDLING Genom att arbeta strategiskt med upphandlingsfrågor kan kommuner både förbättra det lokala företagsklimatet och få större nytta för skattemedlen. Det har man insett i Dalarna och nu börjar Upphandlingscenters arbete märkas hos företagen.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten växer snabbast i Jokkmokk

FÖRETAGSKLIMAT Jokkmokk kan stoltsera med Sveriges snabbast växande företagsamhet. Dessutom har kommunen landets sjunde högsta nyföretagsamhet och den tolfte högsta överlevandegraden. "Kommunens uppgift är att möjliggöra, inte att vara ett hinder", säger Stefan Andersson, tillväxtchef i Jokkmokks kommun.
NYHET Publicerad:

Nyföretagsamheten på rekordlåg nivå

FÖRETAGSKLIMAT Samtidigt som Sverige behöver fler och växande företag för att säkra tillväxt och välstånd sjunker andelen personer som väljer att starta företag. "Det är anmärkningsvärt och oroväckande. Nyföretagsamheten för kvinnor är särskilt bekymmersam eftersom den fortsätter att sjunka från en redan låg nivå", säger projektledare Jakob Steinstö.
NYHET Publicerad:

Företagen gillar när han drar i kommuntyglarna

FÖRETAGSKLIMAT Han är kommunalrådet som var med om att varsla 55 anställda, avvecklade näringslivskontoret och uppmanar företagare att ringa till honom. Möt Hans Unander (S) som leder Malung/Sälen, kommunen som har byggboom och attraherar flera livskraftiga företag.
NYHET Publicerad:

Handfasta råd till kommunpolitiker

FÖRETAGSKLIMAT Alla kommuner vill ha ett bra företagsklimat. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.
NYHET Publicerad:

"Det handlar om att använda vanligt bondförnuft"

GISLAVEDS FÖRETAGSRESA I två och ett halvt år har Gislaveds kommun arbetat aktivt för att stärka servicenivån i myndighetsutövningen. Resultatet har inte låtit vänta på sig. Företagen uppskattar den nya inställningen och grannkommunen Tranemo har inlett ett samarbete med Gislaved över länsgränsen.
NYHET Publicerad:

Så blev Nordmaling topp tio

FEM FRAMGÅNGSFAKTORER Från botten till toppen på drygt fyra år. Madelaine Jakobsson, kommunstyrelsens ordförande, redogör för faktorerna bakom Nordmalings förbättrade företagsklimat. 
NYHET Publicerad:

Kundfokus gav kortare bygglovstider i Eslöv

MYNDIGHETSUTÖVNING År 2014 tog det i genomsnitt fyra månader att få svar på sitt bygglov i Eslöv. Nu har handläggningstiden sjunkit till 5,7 veckor, även om företagsärenden i snitt tar längre tid, 6,9 veckor. "Även om vi tillämpar myndighetsutövning är företagen våra kunder som vi måste värna om", säger Lars Persson, näringslivschef i Eslövs kommun.
NYHET Publicerad:

Så tydliga är kommunerna med sina mål om företagsklimatet

KARLÄGGNING Det ska vara enkelt för en företagare att se vilka mål kommunen satt upp för att förbättra företagsklimatet. Svenskt Näringslivs studentmedarbetare Emma Supponen har genomfört ett projekt där hon kartlagt hur tydliga kommunerna är med sina mål.
NYHET Publicerad:

Drag kring Kungsörs företagsklimat

NÄRINGSLIVSTRATEGI Kungsörs kommun har klättrat 89 steg på kommunrankingen de senaste två åren, med ett ordentligt kliv på 68 placeringar sedan i fjol. Det gör Kungsör till den sjunde bästa klättraren 2018. ”Vi har haft ett medvetet fokus”, säger kommundirektören Claes-Urban Boström.