NYHET3 september 2018

Digitaliseringen sätter Karlskrona på kartan

I grunden handlar det om att åstadkomma bättre service för företag och privatpersoner. Så sammanfattar kommundirektören Carl-Martin Lanér Karlskronas digitaliseringsarbete.

Var modig, våga prova och avbryta. Släpp fram medarbetare med idéer. Några råd från Karlskronas kommundirektör Carl-Martin Lanér för att digitaliseringen ska göra avtryck i den kommunala verksamheten.Foto: Andreas Blomlöf

– Digitaliseringen står inte på egna ben utan är något som ingår i kommunens utveckling och förändringsarbete, säger Carl-Martin. Han menar att digitaliseringen är viktig. I framtiden kommer relativt sett färre yrkesarbetande människor att finansiera välfärden och hjälpmedel behövs.

– Vi vill kunna ge bättre service för både invånare och besökare och bli attraktiva för företag och för oss själva. Man ska vara stolt över att jobba i Karlskrona kommun. Vi vill bli en tilltalande arbetsgivare.

Ansträngningarna har gett resultat. 2017 nominerades Karlskrona till Sveriges Digitaliseringskommun och i årets upplaga av Almedalsveckan hade Karlskrona kommun, tillsammans med IT-företag ur det lokala näringslivet, tre seminarier på ämnet digitalisering.

– Med många seminarier och föredrag på plats var det svårt att tränga igenom bruset, men jag tycker att vi fick gott gehör och det var hyffsat fullt. Vi är nöjda med det, speciellt som det var en ren händelse att vi var med. Vi fick mycket kontakter och input, samtidigt som det var ett bra sätt att marknadsföra Karlskrona.

Reaktionerna på kommunens jobb hemmavid är positiva. Digitaliseringen uppskattas av företag, myndigheter, anställda och politiker som vill att Karlskrona ska ligga i framkant.

– Men får inte glömma bort de ”analoga”, de som inte kan eller vill bli digitala, förtydligar Carl-Martin. Vi ska fortfarande ge manuell service till de som vill ha det.

Kommunen har över 150 digitala tjänster för både företag och privatpersoner, och fler lär det bli.

– Digitaliseringen har gått från effektivisering av interna system till rena e-tjänster, men nu tittar vi på ”internet of things”, till exempel övervakning inom hemtjänsten för att kunna se om det händer något – eller inte händer något. Den typen av tjänster gillar jag speciellt och de är lätta att få till och ger stor extern nytta. Bättre service inom exempelvis vård och omsorg.

Har du någon personlig favorit bland alla tjänster?
– Ja, det skulle vara ”Boka en kommundirektör” då, skrattar Carl-Martin.

Tjänsten ger vem som helst möjlighet att boka in ett möte med honom, och det har blivit en stor succé. Tre halvtimmesmöten på två timmar var tredje vecka finns tillgängliga och de är nästan alltid fullbokade.

– Det kan handla om allt mellan himmel och jord. Jag träffar privatpersoner, företag, ungdomar, pensionärer… För mig handlar det om att visa att vi är tillgängliga och man måste kunna avsätta tid för invånarna. I nästa steg kommer vi att utveckla den så att alla förvaltningschefer går att boka.

Det finns ett nästa steg för Karlskronas digitalisering. Det är en ständig utvecklingsprocess där vägen delvis är stakad.

– Vi har fyra områden identifierade: eFörvaltning, som innefattar till exempel säkerhet, Digitalisering i skolan med digitala läromedel, eHälsa som jag tror det kommer att hända väldigt mycket i och Smart city som innefattar styrning av stadsbelysning och liknande.

Vad har du för råd till de kommuner som inte har kommit lika långt som Karlskrona när det gäller digitalisering?
– För det första måste frågan om digitalisering lyftas till högsta kommunala nivå och bli en del av det strategiska arbetet. Sen måste man vara modig och våga prova och våga avbryta. Släpp fram medarbetare med idéer. Det är också bra att titta på andra kommuner och lära sig av dem. Kommuner är oftast positiva till att dela med sig. Håll även koll på SKL som har mycket aktivitet kring detta.

Skriven avAnders Jakobson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist