NYHET25 oktober 2016

Efter kritiken – nu skärper kommunen sin service

Linköpings företag kritiserar kommunens attityder och service. "Politiker och tjänstemän har inte tid för oss", säger företagaren Carina Eriksson. Nu genomför man nya satsningar och inrättar fler tjänster för att bättra sig.

I årets ranking över företagsklimatet tappade Linköping 62 placeringar.
Carina Eriksson, VD på Mc Donald`s, tror orsaken till det dåliga rankingresultatet beror på stadens tillväxttempo.
Foto: Sören Karlsson

Från att stadigt ha befunnit sig bland de 50 främsta i Svenskt Näringslivs ranking av kommuners företagsklimat dalade Linköping i år ner till plats 97. Flest tapp fick man i sin service, men kommunpolitikernas och tjänstemännens attityder till företagande sjönk nästan lika mycket.

En orsak till kritiken tror företagaren Carina Eriksson, Mc Donald´s, är att staden genomgår en stor förändring. Det byggs så det knakar, man river och skapar nytt för att förtäta staden, politiker och tjänstemän har helt enkelt inte haft tid för annat.

– Alla offentliga instanser är upptagna med projekteringar och tillgängligheten krymper för oss när vi söker kommunens tjänstemän i olika ärenden. Vi kommer inte fram på telefon eller får tid till ett möte för att diskutera ett bygglov eller något annat ärende lika lätt som tidigare. Rankingresultatet är en känsla från oss att vi inte upplever en god service och då upplever vi det även som en försämrad attityd från tjänstemännen och politikerna, säger Carina Eriksson.

Omvandlingen kommer att pågå i flera år till, Carina Eriksson menar att hon ändå måste få ta deras tid i anspråk. Kommunens löpande arbete måste flyta på oavsett.

– Stora företag klarar kanske av att vänta, jag tror det är svårare för mellanstora och mindre företag, säger Carina Eriksson.

Man ska förbättra det interna arbetet

Rankingresultatet blev en rejäl spark i baken för kommunen och man skärper nu sin hantering av de vardagliga arbetsuppgifterna. Ett service- och bemötandeprojekt har startats för att effektivisera det interna arbetet och förbättra dialogen med företagen. Yvonne Rosmark, näringslivschef och VD för Nulink, har i uppdrag att jobba med projektet, i vilket man även diskuterar digitala lösningar.

– Kommunen har inte levt upp till företagens förväntningar vad gäller service och bemötande. Deras kritik gäller många olika delar i den kommunala verksamheten. Det syns tydligt i årets ranking, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

Gunilla Rundqvist, Cordinator Medical Service AB, tror att attityden skulle uppfattas som mer positiv och leda till fler kreativa och konstruktiva samtal på de arenor där näringsliv och kommun möts om man vore mer stöttande och rådgivande. De verktyg kring nyföretagande och utvecklande av företag som erbjuds av kommunen ska ses som ett smörgåsbord som företagarna kan välja av och ta vidare på sitt eget sätt.

– Det skulle också bidra till nya tjänster och innovationer i de verksamheter som drivs av kommunen. Vid upphandlingar är det alltid en risk att man köper det man redan har och känner igen, säger Gunilla Rundqvist.

Möten, rundabordssamtal, aftonskola och smörgåsbordet finns redan enligt Kristina Edlund, men hon och hennes kollegor har inte lyckats att kommunicera ut det.

– Vi har redan dragit igång ett intensivt arbete med att anställa fler strateger inom upphandling. Många företagare tycker att vi har en dålig dialog och det måste vi ändra på, säger Kristina Edlund.

Läs mer om Linköpings rankingresultat

Skriven avJenny Stiernstrand
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist