NYHET11 februari 2019

Handfasta råd till kommunpolitiker

Ett bra företagsklimat är något som eftersträvas i praktiskt taget alla kommuner. Svårigheten är att veta vad man ska göra. Svenskt Näringsliv publicerar därför en serie guider riktade till kommunala politiker och chefer.

Projektledare Daniel Andersson upplever att Svenskt Näringslivs handfasta råd är uppskattade bland kommunpolitiker.Foto: Ulf Börjesson/Ernst Henry Photography AB

‒ Företagsklimatet är en oerhört viktig fråga för landets kommuner. En stor del av det offentliga uppdraget är decentraliserat och det är genom ett bra företagsklimat man skapar bättre förutsättningar för att invånarna ska ha ett jobb att gå till. Det tjänar alla på. Men det kan vara svårt för kommunerna att veta var man ska börja, konstaterar Daniel Andersson, projektledare för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv och den som har lett arbetet.

Det finns gott om goda exempel att följa för kommuner som vill förbättra förutsättningarna för företagande. Men saknas det resurser att hitta dem hjälper inte det.

‒ Ett bra företagsklimat är något som alla kommuner kan ha. Best practice-exempel finns i hela landet och vårt mål är också att tillgängliggöra det arbetet. Guiderna lyfter fram goda exempel från kommuner av alla storlekar och på alla håll i landet. Alltifrån Östra Göinge och Gislaved till Nordmaling och Gällivare.

De två första guiderna hjälper kommuner att jobba med upphandling respektive mål, strategi och ledarskap på ett sätt som stärker det lokala företagsklimatet. De släpptes i januari. Den tredje guiden fokuserar på själva myndighetsutövningen och publicerades i början av februari. Guiderna är fortfarande färska från pressarna, men Andersson har redan hunnit få positiv respons.

‒ De politiker vi har visat upp dem för har visat uppskattning för att vi är så konkreta och ger handfasta råd som man kan ta itu med direkt.

Det kan också vara väldigt svårt att ändra invanda arbetssätt, särskilt i stora organisationer som har vant sig att göra på ett visst sätt. Därför beskriver guiderna hur man kommer igång med arbetet och praktiska checklistor gör det enkelt att följa arbetet över tid.

‒ Jag tycker att det bästa sättet att göra det på är att man som politiker, gärna tillsammans med sina närmaste tjänstemän, sätter sig ned med checklistorna och ser vad man redan gör bra och var det finns mer att göra. Sedan kan man börja med en eller ett par punkter som man inte kan checka av nu men som man skulle kunna klara om ett eller två år.

Daniel Andersson tvekar heller inte kring att det är kommunikationen som är det allra viktigaste.

‒ Gå ut och prata med företagen på orten. Lyssna på vad de har att säga. Var lyhörd och ödmjuk. Då kommer utvecklingsarbetet att gå bra.

Här hittar du våra konkreta verktyg:

Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist