NYHET20 juni 2018

Kommuner konkurrerar ut privata företag

Nästan 20 procent av företagen svarar ja på frågan om de upplever att kommunen eller kommunens företag driver verksamhet som de själva skulle kunna driva i eget bolag. Samtidigt finns det mycket att göra för att upphandlingsförfarandet ska fungera bättre. "Lösningen är en god dialog", säger jurist Birgitta Laurent.

Birgitta Laurent jobbar med upphandlingar och konkurrensfrågor och är inte överraskad över resultatet. När det gäller frågan om företag kan överta verksamhet som kommunen i dag bedriver i egen regi ser hon att det finns en stor potential för ökad konkurrensutsättning.

– Offentlig sektor bedriver i dag verksamhet som privata företag skulle kunna leverera, i många fall till ett billigare pris och/eller till högre kvalitet. Ett sätt att underlätta för mindre företag att delta i anbudsgivningen är att dela upp inköpet eller uppdraget i mindre delar så att fler företag kan vara med och leverera. För ett litet företag kan det vara en avgörande och trygg startpunkt att få möjlighet att leverera till den offentliga sektorn. Det kan även vara ett sätt för kommunen att locka fler företag till sig.

Birgitta Laurent säger att det är viktigt att ett företag marknadsför sig mot kommunen. Det leder oss till frågan om hur företagen ser på kommunernas sätt att genomföra sina upphandlingar. I enkäten får den frågan genomgående ett lågt betyg.

– 20 procent av kommunerna får betyget godtagbart eller högre vilket alltså betyder att 80 procent av kommunerna inte når upp till den nivån och det är tyvärr inget bra resultat, konstaterar Birgitta dystert.

– Vi skulle vilja ha mer dialog mellan kommunerna och företagen och detta såväl innan som under och efter en upphandling. Dels för att upphandlarna ska få en chans att lära sig den aktuella marknaden och dels för att kravställandet ska bli så bra som möjligt så att kommunen verkligen får sitt behov tillgodosett. Det är vidare viktigt att de som inte vunnit en upphandling får veta varför.

Sedan tidigare är det känt att kommunerna ibland ställer krav som inte är relevanta och att det ger färre anbud. Detta blir allt mer vanligt.

– Ibland känns det som att kommunerna både vill ha hängsle och livrem. Resultatet blir att kraven kan upplevas som alldeles för fyrkantiga och företag som tänker utanför boxen och satsar på innovativa lösningar kommer inte att kunna vara med och konkurrera om uppdraget.

Något som sållar bort många leverantörer är ska-kravet att företaget redan tidigare ska ha levererat till den offentliga sektorn.

– Många har inte en chans då. Vad är det som säger att du är en bättre leverantör för att du redan jobbat med den offentliga sektorn? Det viktiga borde vara att man kan visa att man kan utföra uppdraget – oavsett om man tidigare levererat till en privat eller offentlig aktör.

Problemet med kravställandet är sannolikt en av anledningarna till att det år efter år är färre och färre anbud i offentlig upphandling. En oroväckande trend där de dåliga sifforna måste tas på allvar.

– I 38 procent av de offentliga upphandlingarna inkommer endast ett eller två anbud. Företag kan inte eller vill inte vara med. I var tionde riktigt stor upphandling är det bara ett anbud. Om det inte blir någon konkurrens vid anbudsgivningen är det inte säkert att det enda inkomna anbudet innehåller det konkurrensmässigt bästa priset, vilket är olyckligt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Svenskt Näringsliv träffar kontinuerligt upphandlare för att diskutera om hur man kan få bukt med problemet.

– Återigen: Dialog är en av nycklarna. Det har tidigare varit tabubelagt att samtala men i själva verket är det tvärtom. Det går hur bra som helst att prata med varandra, såväl innan som under och efter en upphandling så länge som man behandlar alla företag lika, säger Birgitta Laurent.

UpphandlingKonkurrens
Skriven avAnders Jakobson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist