LogoLogo
LogoLogo
NYHET17 juli 2008

Afrika växande marknad för svenska företag

Den afrikanska kontinenten börjar bli het för svenska företag. Länderna ses inte längre som biståndstagare utan som handelspartners. Det senaste året har den svenska exporten till Afrika ökat med 22 procent och Exportrådet öppnar nya kontor på löpande band.

Foto: Håkan Flank

Afrika är stort med sina 53 länder. Fortfarande finns det många länder som det definitivt inte är läge att investera i, men flera länder börjar mogna för att ta emot utländska företag. Framförallt gäller det Sydafrika, Angola, Kenya, Nigeria, Egypten och Marocko, som är intressanta marknader. Det säger Carl Hermelin, som arbetar som regionchef för länderna söder om Sahara på Exportrådet.

– Intresset för Afrika som exportmarknad är enormt och det blir allt lättare för svenska företag att etablera sig, säger han.

Och statistiken bekräftar bilden. Det senaste året har den svenska exporten till kontinenten ökat med 22 procent. De senaste tio åren är ökningen 234 procent.

Det stora intresset har även fått Exportrådet att öka antalet anställda, från sju personer i januari 2007 till att vara 40 personer i sommar. Fem nya kontor har också öppnats i Angola, Nigeria, Kenya, Botswana och Namibia.

Många länder i Afrika har gått från att vara beroende av bistånd till att ha en egen ekonomisk tillväxt och demokratin ökar på flera håll. Redan 2006 började den afrikanska marknaden bli intressant för utländska investerare, men det var först under 2007 som utvecklingen på allvar tog fart.

– Idag är investeringarna mer seriösa och realistiska, i början kom det ena överdrivet optimistiska förslaget efter det andra. Investerarna har sansat sig lite nu vilket är bra och visar på en mognad, säger Carl Hermelin.

Idag har 100 svenska företag dotterbolag i Sydafrika och ungefär 40 företag om året startar verksamhet i hela Afrika.

Carl Hermelin framhåller att företagen måste ha tålamod och långsiktighet för att verka i Afrika. Allting tar längre tid och byråkratin är inte lika utvecklad som i Sverige.

Och det finns fortfarande risker med att ge sig in på de afrikanska marknaderna. Ett sätt att gardera sig mot oseriösa företag är att alltid ta ut förskottsbetalning.

– Det går inte att driva företaget från Sverige, man måste vara på plats och skapa personliga relationer, säger Carl Hermelin.

EntreprenörskapGlobaliseringInternationell handelTillväxtKonkurrens
Skriven avElisabeth Enckell
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på fPlus
fPlus logo
fPlus ger dig koll på det senaste och fördjupning i allt som rör företagsamheten.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist