NYHET16 november 2017

Företagen om exportstrategin: ”Inte förändrat någonting”

Regeringen satsar 800 miljoner kronor på att öka företagens möjlighet att exportera. Men en ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar att majoriteten av företagen inte märkt av någon förändring i exportfrämjandet. "Det är ett kraftfullt ställningstagande från regeringen, men det är fortfarande mycket som borde göras", säger Adam Brånby, vd på Ekstigen.

Foto: SERGEYEVA ELENA
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Regeringens exportstrategi har som övergripande syfte att öka Sveriges attraktionskraft, öka andelen exporterande företag och få in fler svenska företag i den globala ekonomin.

– Generellt kan vi säga att det går bra. Exporten av varor ökar och exporttillväxten är god på marknader i Europa och Asien. Tyvärr ser vi en minskad tillväxt på den afrikanska marknaden, säger Oscar Stenström (S), statssekreterare hos EU- och Handelsminister Ann Linde.

Han berättar även att exporten är otroligt viktig för sysselsättningen.

– 1,4 miljoner människor är direkt eller indirekt sysselsatta av export i Sverige i dag. Och vi kan även se att sysselsättningen ökar med 25 procent fem år efter att ett företag blivit uppköpt av utländska aktörer.

Han menar vidare att Sverige behöver en ”export boost”.

– Vi behöver lyfta fler framgångskoncept via regionala exportcentra.

En ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar att majoriteten av företagen inte märkt av någon förändring i exportfrämjandet sedan exportstrategin infördes 2015. Den presenterades under Exportstrategidagen, som nyligen anordnades av Svenskt Näringsliv, Teknikföretagen och Almega. I undersökningen har 31 små, medelstora och stora företag tillfrågats om sin syn på exportstrategin, hur mycket de exporterar, vad de har fått för hjälp och vilka förändringar som de vill se.

Undersökningen visar även att kännedomen kring var man kan få hjälp med exportfrågor är låg. Dock har en majoritet tagit hjälp av det offentliga främjandet, främst vad gäller rådgivning, nätverk och finansiering.

I undersökningen har företagen även fått skicka med önskemål kring vad de vill se för förbättringar.

– Det gäller främst hjälp med finansiering och hjälp att hantera kreditrisker. De vill även se mer aktiviteter anpassade till mindre företag, rådgivning när de ska etablera sig på en ny marknad och hjälp att hitta lokala kontakter, säger Elise Östevik på Svenskt Näringsliv som gjort undersökningen.

Det som exportföretagen främst ser som hinder är finansiering, lagar och regler samt även kompetensbrist.

– Det här är faktorer som hindrar företag från att växa. Det företagen ofta vill se är att det ska bli enklare att exportera. Och att det fortfarande är svårt att hitta fram i de satsningar som görs för för små och medelstora företag, säger Eva Häussling, policyansvarig för handels- och investeringsfrämjande.

Men många menar att det skett en positiv attitydförändring och ett större fokus på exportfrågor. Framförallt från regeringen, myndigheter, departement och ambassader.

Adam Brånby, vd på Ekstigen, är en av de företagare som tycker att det är otroligt bra att det skapats en exportstrategi.

– Det är ett kraftfullt ställningstagande från regeringens sida, då man visar att exportföretagen är viktiga för Sverige. Men det är fortfarande mycket som borde göras, säger han.

Han berättar även att han ser en oro för att den svenska exporten ”kan knäckas”.

– Varje dag kommer nya aktörer som via webbshopar kan sälja liknande produkter som vi säljer, men till ett otroligt mycket lägre pris. Men då vet man ingenting om hur tillverkningen går till. Att ställa ännu mer krav på oss, gör det svårt för oss att vara konkurrenskraftiga. Det kan till slut landa i att vi knäcker hela exporten, säger Adam Brånby.

Skriven avFrida Nygren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist