Företagen om exportstrategin: ”Inte förändrat någonting”

NYHET Publicerad

EXPORT Regeringen satsar 800 miljoner kronor på att öka företagens möjlighet att exportera. Men en ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar att majoriteten av företagen inte märkt av någon förändring i exportfrämjandet. "Det är ett kraftfullt ställningstagande från regeringen, men det är fortfarande mycket som borde göras", säger Adam Brånby, vd på Ekstigen.

COLOURBOX5000377
Foto: SERGEYEVA ELENA
Oscar Stenström, Statssekreterare hos EU- och Handelsminister Ann Linde.

Oscar Stenström, Statssekreterare hos EU- och Handelsminister Ann Linde.

Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet
Eva Häussling

Eva Häussling, policyansvarig för handels- och investeringsfrämjande

Foto: Ernst Henry Photography
Elise Östevik

Elise Östevik, Svenskt Näringsliv

Adam Brånby

Adam Brånby, vd på Ekstigen

Foto: Tommy Andersson

Regeringens exportstrategi har som övergripande syfte att öka Sveriges attraktionskraft, öka andelen exporterande företag och få in fler svenska företag i den globala ekonomin.

– Generellt kan vi säga att det går bra. Exporten av varor ökar och exporttillväxten är god på marknader i Europa och Asien. Tyvärr ser vi en minskad tillväxt på den afrikanska marknaden, säger Oscar Stenström (S), statssekreterare hos EU- och Handelsminister Ann Linde.

Han berättar även att exporten är otroligt viktig för sysselsättningen.

– 1,4 miljoner människor är direkt eller indirekt sysselsatta av export i Sverige i dag. Och vi kan även se att sysselsättningen ökar med 25 procent fem år efter att ett företag blivit uppköpt av utländska aktörer.

Han menar vidare att Sverige behöver en ”export boost”.

– Vi behöver lyfta fler framgångskoncept via regionala exportcentra.

En ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar att majoriteten av företagen inte märkt av någon förändring i exportfrämjandet sedan exportstrategin infördes 2015. Den presenterades under Exportstrategidagen, som nyligen anordnades av Svenskt Näringsliv, Teknikföretagen och Almega. I undersökningen har 31 små, medelstora och stora företag tillfrågats om sin syn på exportstrategin, hur mycket de exporterar, vad de har fått för hjälp och vilka förändringar som de vill se.

Undersökningen visar även att kännedomen kring var man kan få hjälp med exportfrågor är låg. Dock har en majoritet tagit hjälp av det offentliga främjandet, främst vad gäller rådgivning, nätverk och finansiering.

I undersökningen har företagen även fått skicka med önskemål kring vad de vill se för förbättringar.

– Det gäller främst hjälp med finansiering och hjälp att hantera kreditrisker. De vill även se mer aktiviteter anpassade till mindre företag, rådgivning när de ska etablera sig på en ny marknad och hjälp att hitta lokala kontakter, säger Elise Östevik på Svenskt Näringsliv som gjort undersökningen.

Det som exportföretagen främst ser som hinder är finansiering, lagar och regler samt även kompetensbrist.

– Det här är faktorer som hindrar företag från att växa. Det företagen ofta vill se är att det ska bli enklare att exportera. Och att det fortfarande är svårt att hitta fram i de satsningar som görs för för små och medelstora företag, säger Eva Häussling, policyansvarig för handels- och investeringsfrämjande.

Men många menar att det skett en positiv attitydförändring och ett större fokus på exportfrågor. Framförallt från regeringen, myndigheter, departement och ambassader.

Adam Brånby, vd på Ekstigen, är en av de företagare som tycker att det är otroligt bra att det skapats en exportstrategi.

– Det är ett kraftfullt ställningstagande från regeringens sida, då man visar att exportföretagen är viktiga för Sverige. Men det är fortfarande mycket som borde göras, säger han.

Han berättar även att han ser en oro för att den svenska exporten ”kan knäckas”.

– Varje dag kommer nya aktörer som via webbshopar kan sälja liknande produkter som vi säljer, men till ett otroligt mycket lägre pris. Men då vet man ingenting om hur tillverkningen går till. Att ställa ännu mer krav på oss, gör det svårt för oss att vara konkurrenskraftiga.  Det kan till slut landa i att vi knäcker hela exporten, säger Adam Brånby.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Näringslivet kräver ny exportstrategi

DEBATT Den nya regeringen måste ta hjälp av företagen och vidareutveckla exportstrategin från 2015. En rad punkter måste förbättras för att den svenska exportsektorn ska klara av kommande utmaningar, skriver företrädare från Svenskt Näringsliv, Teknikföretagen och Almega.
NYHET Publicerad:

Ekonomiprofessor: Sverige konkurrerar med talanger

INTERNATIONALISERING Hur påverkar de globala värdekedjorna den svenska konkurrenskraften? Det var huvudfrågan under torsdagens seminarium, baserad på rapporten ”Globala värdekedjor, konkurrenskraft och löner”.
NYHET Publicerad:

Har det verkligen blivit enklare för företagen att exportera?

SOMMARKRÖNIKA Ja, mycket har blivit bättre. Men trots en rad åtgärder upplever många företag fortfarande en rad hinder, främst med finansieringen och regelkrångel. Det skriver Eva Häussling, policyansvarig för handels- och investeringsfrämjande på Svenskt Näringsliv i sin sommarkrönika.
NYHET Publicerad:

”Frihandelsavtalet öppnar för nya affärer i Japan”

EXPORT En rekordstor näringslivsdelegation, under ledning av ordförande Fredrik Persson, besöker i veckan Japan. 50 svenska storföretag och 23 startupföretag deltar på resan, som förhoppningsvis ska leda till nya affärer och ökad export till Japan.
NYHET Publicerad:

”Säkra Sveriges framtida export”

EXPORT Svensk export ökar och EU är på väg att sluta fler frihandelsavtal. Men samtidigt behövs mer för att säkra den svenska exporten i framtiden, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv, Almega och Teknikföretagen. ”Vi vill se en långsiktig blocköverskridande överenskommelse som inte i viktiga avseenden kan förändras vid regeringsskiften”, säger en av rapportförfattarna Eva Häussling.
NYHET Publicerad:

Företagen om exportstrategin: ”Inte förändrat någonting”

EXPORT Regeringen satsar 800 miljoner kronor på att öka företagens möjlighet att exportera. Men en ny undersökning från Svenskt Näringsliv visar att majoriteten av företagen inte märkt av någon förändring i exportfrämjandet.
NYHET Publicerad:

Frihandelsavtalet CETA: I dag kör vi igång!

KOMMENTAR Idag träder frihandelsavtalet CETA mellan EU och Kanada i kraft. Det kommer bland annat att leda till kostnadsminskningar på 590 miljoner euro för europeiska företag, utöver minskade av regelkrångel och onödig byråkrati, skriver Olof Erixon, handelspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Frihandelsavtal mellan EU och Japan nära förestående

KOMMENTAR EU och Japan har nått en principöverenskommelse om ett handelsavtal. Enligt handelsexpert Olof Erixon skulle ett avtal innebära stora vinster för båda parter och ge en välbehövlig jobbskapande skjuts till båda ekonomierna.
NYHET Publicerad:

Ny bok ska inspirera fler företag att exportera

EXPORT Inspiration är nyckeln till att skaffa modet att växa, exportera och utveckla företaget bortom de gränser som finns idag. Några av de medelstora svenska företag som har lyckats med sin export berättar om hur det gick till i en ny bok, Miljardvallen, som kom ut i dagarna.
NYHET Publicerad:

Exporttåget tvingas bromsa in

KONKURRENSKRAFT Svenska exportföretag har svårt att nå ut med sina varor. Det som tynger är bland annat höga arbetskraftskostnader, låg produktivitet och svag efterfrågan. Följden är att landets välstånd inte utvecklas i den takt det borde, visar en ny rapport som redogör för de ekonomiska förutsättningar inför nästa års avtalsrörelse.
NYHET Publicerad:

Rensa i exportdjungeln!

KOMMENTAR Statskontoret har publicerat sin kartläggning av överlappningar i det statliga exportfrämjandet. Det är hög tid att förenkla, samordna och tydliggöra roller i främjandedjungeln, skriver Eva Häussling, ansvarig för handel & investeringsfrämjande.