Företagen: Vi måste få igång industriprogrammet igen

NYHET Publicerad

KOMPETENS När industriprogrammet lades ner drabbade det i första hand företagen i Lindesberg. Därför har de nu gått samman med skolan för att återuppväcka utbildningen. "Det är absolut nödvändigt för vår framtid", säger en företagare.

Vårterminen 2015 gick de sista eleverna ut från industriprogrammet på Masugnen, gymnasieskolan i Lindesberg. Sedan lades utbildningen ner. De väl utrustade lokalerna hade knappt åtta år på nacken men elevunderlaget sviktade och kostnaderna sköt i höjden.

Men nu vill företagen i Lindesberg att teknikprogrammet återuppväcks och har själva tagit ett stort ansvar för att det ska kunna ske.

– Vi ligger mitt i en klassisk industribygd och det är förödande för oss att inte ha en utbildning här på orten. Att den kommer igång igen är absolut nödvändigt, säger Jens Gustafsson, vd på Maxi Door, ett av fyra företag som är med i det Teknikcollege och den vuxenutbildning som håller till i lokalerna idag.

– Men det räcker inte. Vi skulle kunna anställa 20 personer om året och det är bara vårt företag.

Gemensam plan

Företagen och skolan har därför samsats om en handlingsplan som ska få igång ett industriprogram på Masugnen från hösten 2018. Ett första steg ska tas vid kommunstyrelsens möte den 18 oktober och både skolan och företagen räknar med att det blir grönt ljus för de planer och förslag som lagts fram. Omedelbart därefter kan den återuppväckta utbildningen presenteras offentligt på den årliga gymnasiemässan.

– Information och PR är avgörande för att vi ska kunna locka ungdomarna till en industriutbildning. Och kampanjen riktar sig även till föräldrarna, de är ju med när gymnasievalet ska göras.

Bland de olika aktiviteter som redan nu finns med i planen är ett informationspaket som i tre steg skickas hem till alla hushåll med barn i årskurs nio. I tillägg till det finns en film som visar på vilka yrkesmöjligheter en teknisk utbildning ger. Sedan är tanken att hålla företagen öppna för studiebesök och gärna också lägga minst ett föräldramöte på något av företagen.

Delaktighet attraktivt

Det ska också vara en tydligt utstakad praktikperiod under gymnasieåren, helst samlad på ett företag i sänder. Flertalet av eleverna ska också kunna räkna med sommarjobb under gymnasieåren.

– Dessutom letar vi efter ett särskilt projekt, något extra som lockar. Det här ska vara en utbildning som det blir ett sug efter, så att det blir konkurrens om de 20 platserna.

Det nära samarbetet med företagen är något som Catrine Pernros Eriksson, rektor på Masugnen, ser som en förutsättning för att åter få liv i industriprogrammet.

– Det finns ingen annan utbildning i närheten och företagen behöver verkligen kunna rekrytera de som gått ett industriprogram. Den stora delaktigheten som företagen visat gör det också attraktivt för ungdomarna att söka. 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kompetenslyft tar fjällhotellet ur krisen

BESÖKSNÄRING Anställda hos Sälens högfjällshotell går utbildningar inom marknadsföring och digitalisering under korttidspermitteringen. "Ingen mår bra av att sitta hemma 80 procent av sin arbetstid och inte veta vad man ska göra", säger Thommy Backner, vd och ägare.
NYHET Publicerad:

Trygghetsfonden: Ta vara på tillfället

OMSTÄLLNING Trots att pandemin innebär stora utmaningar är det ett bra tillfälle både för företag och individer att stärka sin kompetens för att stå ännu bättre rustade när det lättar. Det menar Caroline Söder, vd på Trygghetsfonden.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal öppnar för utbildning

BESÖKSNÄRING Ett nytt avtal inom besöksnäringen öppnar för att använda korttidspermitteringen till kompetensutveckling. Det kan göra att fler stannar kvar i branschen och ser chansen att komma tillbaka till något ännu bättre efter krisen, menar Kersti Wittén på Visita.
NYHET Publicerad:

Industrins parter överens: Utbilda personalen nu

AVTAL Både arbetsgivare och fackförbund inom industrin är överens om att det är bra att passa på att utbilda personalen nu. ”Jag tror att det blir mer fokus på kompetensen framöver”, säger Peter Kancans på Industriarbetsgivarna.
NYHET Publicerad:

750 miljoner till Yrkeshögskolan

STÖDPAKET Regeringen vill ge Yrkeshögskolan 750 miljoner kronor för kompetensutveckling i samband med corona. Det innebär 2000 fler utbildningsplatser, enligt Thomas Persson, generaldirektör, Myndigheten för yrkeshögskolan.
NYHET Publicerad:

”Coronakrisen får inte övergå i en kompetenskris”

HALLÅ DÄR Mia Bernhardsen, arbetsmarknadsexpert. Vad hände med Rekryteringsenkäten som skulle ha presenterats i början av april?
NYHET Publicerad:

Kommuner som satsar på hyresrabatter

CORONAKRISEN Många företag har svårt att betala hyran. Utsatta branscher kan ta del av ett särskilt hyresstöd. Kiruna och Örnsköldsvik hjälper kämpande företag genom att vara generösa med hyran i de kommunala bostadsbolagen.
NYHET Publicerad:

Så kan fler kommunala åtgärder rädda företagen

CORONAKRISEN Idag har nio av tio kommuner vidtagit någon form av åtgärd för att stödja det lokala näringslivet. I ett andra stödpaket från Svenskt Näringsliv ligger fokus på företagens kostnader och den kommunala ekonomin.
NYHET Publicerad:

Kommunala åtgärder under coronakrisen

Vad kan kommuner göra för att fler företag ska klara sig igenom coronakrisen?
NYHET Publicerad:

Komvux: Positiv signal från regeringen

UTBILDNING Regeringen satsar på vuxenutbildningen. Den som har störst behov av studier ska ges förtur och språk blir en naturlig del av yrkesutbildningen. ”Förändringarna är ett steg i rätt riktning för en mer effektiv kompetensförsörjning”, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Vill bredda ungas syn på arbetslivet

SYV I mitten av februari öppnar storsatsningen Jobblabb – Arbetets museums nya utställning, som ska nå alla elever i årskurs 5 i Östergötland. Då möter experimentverkstad studie- och yrkesvägledning.
NYHET Publicerad:

Tafatt regering hämmar kompetensförsörjningen

DEBATT Arbetsgivare skriker efter rätt kompetens. Samtidigt konstaterar privatanställda tjänstemän att svårigheten att intyga sin kompetens för en ny arbetsgivare är det största hindret för att byta jobb. Att regeringen i det läget väljer att inte hörsamma ett enda av de förslag som presenteras i Valideringsdelegationens utredning är olyckligt, skriver företrädare för Svenskt Näringsliv och Unionen.
NYHET Publicerad:

Företagarenkäten uppdateras

FÖRETAGSKLIMAT Årets företagarenkät innehåller nya frågor och sakområden. Björn Lindgren, ansvarig för lokalt företagsklimat, hoppas att uppdateringarna bättre ska spegla vad företagarna tycker om företagsklimatet.
NYHET Publicerad:

Så tog sig byggjätten ur machokulturen

STRATEGI En missad storaffär gjorde att Skanskas mångfaldsarbete tog fart på allvar. "Ledningen hade nog inte förstått att det kunde vara affärskritiskt", säger Monica Westerberg på Skanska Sverige där andelen kvinnor nu har ökat markant.
NYHET Publicerad:

Ica:s toppkvinnor tar för sig allt mer

MÅNGFALD Fokusera på jämlikhet och inkludering så får ni mångfalden på köpet. Rådet kommer från Emma Nyquist, mångfaldsstrateg inom Ica-gruppen. Koncernen fick nyligen ta emot priset som den europeiska detaljhandelns mest jämställda företag.
NYHET Publicerad:

De är techbranschens hetaste kvinnor 

HALLÅ DÄR Livia Moore, marknadschef på riskkapitalbolaget Antler, som har varit med och tagit fram en lista på 50 tongivande kvinnor i techbranschen. Varför behövs det?
NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.